• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.04.17.
· Trend

Hol itt a válság – szárnyal a klasszikus szuperautók piaca

1977-ben egy Ferrari-tulajdonos eladta 1962-es 250 GTO-ját, mert a felesége arra panaszkodott, hogy túl hangos a kocsi – meséli Andrea Modena, a Ferrari klasszikus autókkal foglalkozó részlegének vezetője.

Az asszony ultimátumot adott a férjének: vagy ő, vagy az autó.

“Nem vagyok benne biztos, hogy manapság a feleség győzött volna” – jegyezte meg viccesen Modena.

Főleg, ha megérte 2018-at: ugyanis ebben az évben egy ugyanilyen modell lett a valaha eladott legdrágább autó – 48 millió dollárért kelt el egy árverésen. És tavaly ezt a rekordot is túlszárnyalták, mégpedig jócskán: egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéért 149 millió dollárt szurkolt le egy vélhetően multimilliárdos vásárló.

És messze nem ez volt mostanában az egyetlen klasszikus autó, ami horroráron cserélt gazdát: egyre inkább terjed az ebbe az alternatív vagyontárgyba történő befektetési hullám.

A Knight Frank 2023-as vagyonjelentése szerint a veterán autók értéke az elmúlt évtizedben 185 százalékkal emelkedett, megelőzve az olyan luxus versenytársakat, mint a bor, az órák és a művészeti alkotások, és a ritka whiskyk után a második helyen áll.

A piac a gyűjtők viszonylag szűk közösségén túl már a befektetőkre is kiterjedt, akiket főként a magas hozamlehetőségek vonzanak.

“Hosszú ideje figyeljük a piacot” – mondta Giorgio Medda, az olasz Azimut vezérigazgatója és globális vagyonkezelési vezetője.

“Az elmúlt 30 év eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus autók olyan pénzügyi eszközkategóriává váltak, amelyet ügyfeleinknek a portfóliójukban szeretnénk tartani.”

A vagyonkezelő idén elindítja a világ első “örökzöld” alapjaként jellemzett befektetési csomagját, amely vintage járművekre specializálódott, és amibe – mint azt Medda mondta – kizárólag a darabonként 1 millió eurónál nagyobb értékű autók fognak bekerülni.

A Rossocorsa Ferrari és Maserati kereskedelmi vezetője, Alberto Schon tanácsadása fémjelezte alapba olyan járműveket fognak beválogatni, amelyeknek „egyedi történelmük van”.

Egy másik vagyonkezelő, a svájci Hetica Capital 2021-ben indított egy 50 millió eurós, “zárt végű”, 7 éves alapot, amelyről akkor szintén azt mondta, hogy az első a maga nemében.

A Hetica alap, amely hét év után 9-15 százalékos hozamot céloz meg, eddig egy tucat autót vásárolt, az ötödik évre pedig 30-35 kocsiig akar eljutni, az utolsó két évben pedig már csak a járművek eladását és a befektetők kifizetését intézik.

“A múltban több mint 100 kísérletet láttunk hasonló alapok létrehozására. Eddig senkinek sem sikerült egyszerre diverzifikált befektetői bázist és diverzifikált autóportfóliót létrehozni” – mondta Dietrich Hatlapa, a Knight Frank által használt ágazati adatokat szolgáltató HAGI klasszikus autókat kutató cég alapítója.

A Luxemburgban bejegyzett Azimut és a Hetica alapoknak egyaránt 125.000 eurós minimális belépési sávval kell rendelkezniük.

“Rengeteg hívást kapunk olyan emberektől, akik 1000-2000 eurót szeretnének befektetni, és vissza kell utasítanunk őket” – mondta Walter Panzeri, aki a Hetica Klassik alapját vezeti.

A törekvéseknek a gyárak is örülnek, ugyanis az autóportfóliókat kezelő befektetési alapok felpörgethetik az autókészítő vállalatok klasszikus autóipari részlegeit, amelyek nem csak javításokat és alkatrészeket biztosítanak, hanem a kiállításokon és versenyeken való részvételhez igazolják a járművek eredetiségét is.

Peter Becker, a Mercedes-Benz Classic munkatársa szerint önmagában a tanúsítási folyamat körülbelül 20.000 euróba kerülhet, ugyanis csak az autógyártó szakértői, akik hozzáférnek az archívumhoz, erősíthetik meg egy klasszikus modell eredetiségét.

Ennek ellenére a klasszikus autók piaca bővül, ahogy a gazdagok száma is emelkedik: a Knight Frank szerint a veterán autók értéke 25 százalékkal nőtt 2022-ben, ami az elmúlt kilenc év legerősebb teljesítménye, és a második a művészeti tárgyak 29 százalékos növekedése után.

A klasszikus járműbiztosító, a Hagerty becslése szerint évente körülbelül 80 milliárd dollár értékű gyűjtői kategóriájú jármű adásvétele történik világszerte, beleértve az aukciókat és a magáneladásokat is.

Jelenleg Észak-Amerika az árverések legnagyobb piaca, és folyamatosan nő: a Hagerty 2022-ben 3,4 milliárd dolláros árverési eladást könyvelhetett el, szemben a 2007-es 774 millió dollárral. Zimmermann szerint azonban az elmúlt években egyre több vevő jelent meg a Közel-Keleten, Indiában és Kínában is.

Egyes piaci szereplők szerint a belsőégésű motorral szerelt autók fokozatos eltűnése csak fokozza az érdeklődést a benzinkorszak emlékei iránt.

“Az elektromotorok miatt a klasszikus autók még inkább fel fognak értékelődni” – mondta Cristiano Bolzoni, a Maserati Classiche veteránautó-egységének vezetője.

„Idővel kultusztárgyakká válnak.”

Mindazonáltal még mindig a Ferrarik a legértékesebb veterán autók Adolfo Orsi, a Classic Car Auction Yearbook alapítója szerint, amely 1990 óta követi nyomon az árverések eladási adatait, és úgy jellemezte őket, mint “abszolút legjobbjai ennek a szektornak”.

Ezt a számok is bizonyítják: az antik Ferrarik átlagos értéke 589.000 dollár volt a 2021-2022-es szezonban, ezt követik a Mercedes-Benz autók 378.000 dollárral, és a Porschék 348.000 dollárral.

Ez is érdekes lehet:

  • Egy csapat egyetemista a NASA-t megelőzve indít rovert a Holdra
  • Energiaválság? Gyorsabban előznek az elektromos autók a vártnál
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor autóipar gazdaság történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

  • Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

  • Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

  • Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

  • Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

  • Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Kapcsolódó cikkek

bitcoin kriptovaluta
2025.05.28.

Hogyan ösztönzi a BTC–HUF pár a digitális valuta terjedését Magyarországon a Binance‑en


Olvasson tovább
kánikula praktikák
2025.05.27.

Kánikula túlélőcsomag a régi idők okos trükkjeivel


Olvasson tovább
napkitörés nap Nasa napvihar
2025.05.21.

A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet


Olvasson tovább
Vulkán terület
2025.05.20.

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Tovább olvasok
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Tovább olvasok
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Tovább olvasok
Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Tovább olvasok
Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Tovább olvasok
Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Egy elhaladó csillag száműzheti a Földet a Naprendszerből

Tovább olvasok
Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Különleges ajándékokat kapott III. Károly koronázása alkalmából

Tovább olvasok
Veszélyben az egyik magyar légitársaság?

Veszélyben az egyik magyar légitársaság?

Tovább olvasok
Új olajmezőt találtak Magyarországon, több mint ezer hordónyit termel naponta

Új olajmezőt találtak Magyarországon, több mint ezer hordónyit termel naponta

Tovább olvasok
Versenyt futnak az idővel a gleccserkutatók, több évszázadnyi információ veszhet oda

Versenyt futnak az idővel a gleccserkutatók, több évszázadnyi információ veszhet oda

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4