• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.04.17.
· Trend

Hol itt a válság – szárnyal a klasszikus szuperautók piaca

1977-ben egy Ferrari-tulajdonos eladta 1962-es 250 GTO-ját, mert a felesége arra panaszkodott, hogy túl hangos a kocsi – meséli Andrea Modena, a Ferrari klasszikus autókkal foglalkozó részlegének vezetője.

Az asszony ultimátumot adott a férjének: vagy ő, vagy az autó.

“Nem vagyok benne biztos, hogy manapság a feleség győzött volna” – jegyezte meg viccesen Modena.

Főleg, ha megérte 2018-at: ugyanis ebben az évben egy ugyanilyen modell lett a valaha eladott legdrágább autó – 48 millió dollárért kelt el egy árverésen. És tavaly ezt a rekordot is túlszárnyalták, mégpedig jócskán: egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéért 149 millió dollárt szurkolt le egy vélhetően multimilliárdos vásárló.

És messze nem ez volt mostanában az egyetlen klasszikus autó, ami horroráron cserélt gazdát: egyre inkább terjed az ebbe az alternatív vagyontárgyba történő befektetési hullám.

A Knight Frank 2023-as vagyonjelentése szerint a veterán autók értéke az elmúlt évtizedben 185 százalékkal emelkedett, megelőzve az olyan luxus versenytársakat, mint a bor, az órák és a művészeti alkotások, és a ritka whiskyk után a második helyen áll.

A piac a gyűjtők viszonylag szűk közösségén túl már a befektetőkre is kiterjedt, akiket főként a magas hozamlehetőségek vonzanak.

“Hosszú ideje figyeljük a piacot” – mondta Giorgio Medda, az olasz Azimut vezérigazgatója és globális vagyonkezelési vezetője.

“Az elmúlt 30 év eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus autók olyan pénzügyi eszközkategóriává váltak, amelyet ügyfeleinknek a portfóliójukban szeretnénk tartani.”

A vagyonkezelő idén elindítja a világ első “örökzöld” alapjaként jellemzett befektetési csomagját, amely vintage járművekre specializálódott, és amibe – mint azt Medda mondta – kizárólag a darabonként 1 millió eurónál nagyobb értékű autók fognak bekerülni.

A Rossocorsa Ferrari és Maserati kereskedelmi vezetője, Alberto Schon tanácsadása fémjelezte alapba olyan járműveket fognak beválogatni, amelyeknek „egyedi történelmük van”.

Egy másik vagyonkezelő, a svájci Hetica Capital 2021-ben indított egy 50 millió eurós, “zárt végű”, 7 éves alapot, amelyről akkor szintén azt mondta, hogy az első a maga nemében.

A Hetica alap, amely hét év után 9-15 százalékos hozamot céloz meg, eddig egy tucat autót vásárolt, az ötödik évre pedig 30-35 kocsiig akar eljutni, az utolsó két évben pedig már csak a járművek eladását és a befektetők kifizetését intézik.

“A múltban több mint 100 kísérletet láttunk hasonló alapok létrehozására. Eddig senkinek sem sikerült egyszerre diverzifikált befektetői bázist és diverzifikált autóportfóliót létrehozni” – mondta Dietrich Hatlapa, a Knight Frank által használt ágazati adatokat szolgáltató HAGI klasszikus autókat kutató cég alapítója.

A Luxemburgban bejegyzett Azimut és a Hetica alapoknak egyaránt 125.000 eurós minimális belépési sávval kell rendelkezniük.

“Rengeteg hívást kapunk olyan emberektől, akik 1000-2000 eurót szeretnének befektetni, és vissza kell utasítanunk őket” – mondta Walter Panzeri, aki a Hetica Klassik alapját vezeti.

A törekvéseknek a gyárak is örülnek, ugyanis az autóportfóliókat kezelő befektetési alapok felpörgethetik az autókészítő vállalatok klasszikus autóipari részlegeit, amelyek nem csak javításokat és alkatrészeket biztosítanak, hanem a kiállításokon és versenyeken való részvételhez igazolják a járművek eredetiségét is.

Peter Becker, a Mercedes-Benz Classic munkatársa szerint önmagában a tanúsítási folyamat körülbelül 20.000 euróba kerülhet, ugyanis csak az autógyártó szakértői, akik hozzáférnek az archívumhoz, erősíthetik meg egy klasszikus modell eredetiségét.

Ennek ellenére a klasszikus autók piaca bővül, ahogy a gazdagok száma is emelkedik: a Knight Frank szerint a veterán autók értéke 25 százalékkal nőtt 2022-ben, ami az elmúlt kilenc év legerősebb teljesítménye, és a második a művészeti tárgyak 29 százalékos növekedése után.

A klasszikus járműbiztosító, a Hagerty becslése szerint évente körülbelül 80 milliárd dollár értékű gyűjtői kategóriájú jármű adásvétele történik világszerte, beleértve az aukciókat és a magáneladásokat is.

Jelenleg Észak-Amerika az árverések legnagyobb piaca, és folyamatosan nő: a Hagerty 2022-ben 3,4 milliárd dolláros árverési eladást könyvelhetett el, szemben a 2007-es 774 millió dollárral. Zimmermann szerint azonban az elmúlt években egyre több vevő jelent meg a Közel-Keleten, Indiában és Kínában is.

Egyes piaci szereplők szerint a belsőégésű motorral szerelt autók fokozatos eltűnése csak fokozza az érdeklődést a benzinkorszak emlékei iránt.

“Az elektromotorok miatt a klasszikus autók még inkább fel fognak értékelődni” – mondta Cristiano Bolzoni, a Maserati Classiche veteránautó-egységének vezetője.

„Idővel kultusztárgyakká válnak.”

Mindazonáltal még mindig a Ferrarik a legértékesebb veterán autók Adolfo Orsi, a Classic Car Auction Yearbook alapítója szerint, amely 1990 óta követi nyomon az árverések eladási adatait, és úgy jellemezte őket, mint “abszolút legjobbjai ennek a szektornak”.

Ezt a számok is bizonyítják: az antik Ferrarik átlagos értéke 589.000 dollár volt a 2021-2022-es szezonban, ezt követik a Mercedes-Benz autók 378.000 dollárral, és a Porschék 348.000 dollárral.

Ez is érdekes lehet:

  • Egy csapat egyetemista a NASA-t megelőzve indít rovert a Holdra
  • Energiaválság? Gyorsabban előznek az elektromos autók a vártnál
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
autó+motor autóipar gazdaság történelem

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ez lenne a fénysebességgel haladó csillagközi utazók legnagyobb problémája

Ez lenne a fénysebességgel haladó csillagközi utazók legnagyobb problémája

Tovább olvasok
<strong>Küszöbön az európai klímakatasztrófa – ijesztő előrejelzések érkeztek</strong>

Küszöbön az európai klímakatasztrófa – ijesztő előrejelzések érkeztek

Tovább olvasok
Kádár János halálhíre és Nagy Imréék felmentése egy napra esett 1989 nyarán

Kádár János halálhíre és Nagy Imréék felmentése egy napra esett 1989 nyarán

Tovább olvasok
Párbeszédre hívja Ukrajna külügyminisztere Szijjártót

Párbeszédre hívja Ukrajna külügyminisztere Szijjártót

Tovább olvasok
Már csak mi akadályozzuk Ukrajna EU-csatlakozását? Putyin beadta a derekát

Már csak mi akadályozzuk Ukrajna EU-csatlakozását? Putyin beadta a derekát

Tovább olvasok
Vasárnap egy vörös holdfogyatkozásnak lehetünk szemtanúi: mutatjuk, honnan lesz a legjobban látható

Vasárnap egy vörös holdfogyatkozásnak lehetünk szemtanúi: mutatjuk, honnan lesz a legjobban látható

Tovább olvasok
600 éve elfeledett mélypincét találtak a Budai Vár alatt

600 éve elfeledett mélypincét találtak a Budai Vár alatt

Tovább olvasok
Bezár egy népszerű európai repülőtér, budapesti járatokat is érint a változás

Bezár egy népszerű európai repülőtér, budapesti járatokat is érint a változás

Tovább olvasok
Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Tovább olvasok
Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4