• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Bájer Máté Bájer Máté · 2023.02.08.
· Trend

Energiaválság? Gyorsabban előznek az elektromos autók a vártnál

jeep_avenger

Jeep Avenger. Forrás: JEEP

Úgy tűnik az, hogy hogyan pörög a villanyóra az energiaválságban, nem hátráltatja a villanymotorra való átállást, legalábbis ezt mutatja az elektromos autók piaca.

Napjaink autóit nem lehet azzal a szemlélettel megérteni, amivel mondjuk az 1960-as években tekintettek a kocsikra. Az, hogy eljussunk A-ból B-be, már nem a legfontosabb szempont. Az olasz formatervezés, az amerikai szomjúság, a mindent túlélő japán mechanika és a német precizitás már nem választható kategorikusan külön, nem lehet a gyártó nemzet zászlója alapján megítélni a járművek teljesítményét, megbízhatóságát, az őket konstruáló szakértelmet. Ennek egyik oka a globális ellátási láncokban keresendő. Az országoknak mind az erőforrásaik, mind a munkaerőpiaci helyzetük különbözik, így a gyártóknak megéri több helyen, akár egymástól kontinensnyi távolságokra szétszórni az egyes gyártási területeket. Emellett az új autók manapság félig számítógépek, egyre nagyobb részüket teszi ki az elektronika: a modern kocsikat nem csak a motor hajtja, de a chipeknek is rendkívüli szerepük van a működésükben. Vezérlik az elektromos ablakemelőt, de például olyan magasabb rendű funkciókért is felelnek, mint az önparkolás vagy egyes modellekben az önvezetés. Tanulmányok szerint az átlagos autók gyártási költségeinek közel 40 százalékát teszi ki az elektronika. Ezért is lehet, hogy az autóipar helyzetét nagymértékben befolyásolták az utóbbi évek globális történései.

Az európai autógyártás 2019 előtt a kontinens GDP-jének mintegy 10 százalékát hozta. Míg egyes szektorok a tevékenységük száz százalékát át tudták szervezni a körülményeknek megfelelően, addig a gyártósorok álltak, a gyárak termelése nullára esett vissza. A pofon után a fal, ami a másodikat adta az európai autóiparnak, a notórius chiphiány volt. Az autógyárak ugyanis a telefonokat, laptopokat és egyéb elektronikai eszközöket készítő cégekkel versenyeztek a mikrochipekért. Ám, míg az előbb említett termékekre megnőtt a home office során a kereset, addig az autóvásárlók száma a padlót súrolta.

Az orosz-ukrán háború kitörése tovább nehezítette az európai gyártók helyzetét, nem csak azért, mert a két ország fontos nyersanyagexportőrök voltak, de felvásárló piacként is jelentősnek számítottak. A militarizált iparpolitika azonban más változást is hozott: felgyorsította az elektromos járművekre történő átállás igényét.

Az (EZ) Ernst & Young felmérései szerint az elektromos járművek négy éven belül átveszik a vezetést az európai piacon, míg a hagyományos motorú autók eladásai egy százalék környékére zsugorodhatnak az évtized végére.

Summázva: az elektromos és plug-in hibrid autók forgalma 2027-re meghaladhatja az összes többi motortípusét az öreg kontinensen, de az USA-ban és Kínában is kitették már az indexet az előzéshez.

Erre a tendenciára erősített rá a szektor egyik legnagyobb seregszemléjének számító Brüsszeli autószalon. A kilencnapos rendezvényt január végén tartották, és több, mint 250 ezer látogatója volt. Az idei esemény, ami a „Zöld járműkiállítás” nevet viselete, otthont adott az „Év autója” szavazás utolsó fordulójának is. Itt a az európai piac legjobb autóját díjazzák, amelyet 61 szakújságíró döntése alapján választanak meg. Az idei nyertes a Jeep első 100 százalékig elektromos modellje, az Avenger lett. A szemléletváltást mutatja, hogy a hét utolsókörös versenyzőből hat tisztán elektromos meghajtású volt.

Tesla töltőállomás
Érdemes elolvasniA szakadék felé tart a Tesla 2023-ban?

A győztes kis SUV 400 kilométert tesz meg 54 kilowattórás akkumulátorával. A 4 méter hosszú kasztnit egy 156 lóerős villanymotor hajtja, és összvissz 24 perc kell ahhoz, hogy 2-ról 80 százalékra töltsük fel.
Azt, hogy miképp történik majd meg az átállás Kelet- és Nyugat-Európában, nehéz megjósolni, de a gyártók érezhetően ráléptek a gázra. A Peugeot például meghirdette villamosítási stratégiájának új fejezetét: az E-Lion projektet, amit a nemrégiben mutatott be a cég.

Ebben vázolták, hogy még 2023-ban a márka modellkínálatának minden tagja elérhetővé válik vilamosított kivitelben. 2025-re a modellkínálatot már teljesen elektromos típusok alkotják majd, míg 2030-ra az Európában eladott Peugeot modellek 100 százaléka tisztán elektromos hajtású lesz a vázolt stratégia szerint.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autóipar elektromos autó gazdaság közlekedés
Megosztás

Hot news

  • Öt évszázadon át uralták a vikingek Grönlandot, majd eltűntek

  • 1000 éves sírhelyet találtak Peru egyik temetőjében

  • A Google X korábbi feje szerint két éven belül katasztrófa történik a mesterséges intelligencia miatt

  • Rekreálták az ősi maja labdajátékot

  • Megáll az ész: Ilyet is tud a Wagner alapítója

  • Lehetséges lenne, hogy az idegenek a galaxis közepéből ‘integetnének’ nekünk?

Kapcsolódó cikkek

helló magyar logó
2023.06.01.

Áprilisban megjelentek az AMD Ryzen 7 5800X3D processzorok


Olvasson tovább
fkf hulladék kukásautó
2023.05.30.

Így alakul át július 1-jétől Magyarország teljes hulladékgazdálkodási rendszere


Olvasson tovább
mobiltelefon töltő
2023.05.30.

Itt az új telefon akkumulátor, ami 60 másodperc alatt teljesen feltöltődik!


Olvasson tovább
UFO
2023.05.29.

Miért nem találkoztunk még idegenekkel?


Olvasson tovább
Támogasd a Helló Magyart!

Népszerű

stso

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk




© 2023 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Tárhely és fejlesztés Svigelj Levente E.V
Olvastad már?
Öt évszázadon át uralták a vikingek Grönlandot, majd eltűntek

Öt évszázadon át uralták a vikingek Grönlandot, majd eltűntek

Tovább olvasok
1000 éves sírhelyet találtak Peru egyik temetőjében

1000 éves sírhelyet találtak Peru egyik temetőjében

Tovább olvasok
A Google X korábbi feje szerint két éven belül katasztrófa történik a mesterséges intelligencia miatt

A Google X korábbi feje szerint két éven belül katasztrófa történik a mesterséges intelligencia miatt

Tovább olvasok
Rekreálták az ősi maja labdajátékot

Rekreálták az ősi maja labdajátékot

Tovább olvasok
Megáll az ész: Ilyet is tud a Wagner alapítója

Megáll az ész: Ilyet is tud a Wagner alapítója

Tovább olvasok
Lehetséges lenne, hogy az idegenek a galaxis közepéből ‘integetnének’ nekünk?

Lehetséges lenne, hogy az idegenek a galaxis közepéből ‘integetnének’ nekünk?

Tovább olvasok
Még mindig nem tudjuk a világ legmélyebb édesvizi barlangjának valódi méreteit

Még mindig nem tudjuk a világ legmélyebb édesvizi barlangjának valódi méreteit

Tovább olvasok
Putyin már többet költ a saját biztonságára, mint az orosz hadseregre

Putyin már többet költ a saját biztonságára, mint az orosz hadseregre

Tovább olvasok
Ez a görögországi hajóroncs egy víz alatti múzeum is egyben

Ez a görögországi hajóroncs egy víz alatti múzeum is egyben

Tovább olvasok
<strong>Magas kultúra: megölték és megették a falu híres hattyúját a tinédzserek</strong>

Magas kultúra: megölték és megették a falu híres hattyúját a tinédzserek

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4