• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Jelentős károkat okozott a vihar a Balaton körül, a budapesti reptér járattörlésekkel is számol – FRISSÍTÉS: reptérlezárás, katasztrófa sújtotta övezet

  • Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Sasvári Katalin Sasvári Katalin · 2022.12.09.
· Trend

Kínai “Zéró-COVID” szabályok – Trillió dolláros tweettől a tüntetésekig

zéró-covid

Forrás: Pixabay

Pár héttel ezelőtt egy tweet kapcsán még arról lehetett olvasni, hogy a kínai vezetés újranyitó bizottságot állított össze, mert a “Zéró-COVID” korlátozások kivezetését tervezheti.

Kevés olyan intézkedés van, mely olyan káros egy ország gazdaságára, mint a kínai “Zéró-COVID” szabályozás. Egyes becslések szerint a szabályok feloldása a kínai részvények kb. 20%-os, vagyis majdnem 3 trillió dolláros értéknövekedését eredményezné.

Előre megyünk alig néhány hetet az időben, és a hírekben a napok óta tartó “Zéró-COVID” szabályozás elleni tüntetések képeit láthatjuk.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/11/29/kinaban-terjednek-a-tuntetesek-osszecsapasok-voltak-sanghajban/” ][/hm_embed]

Miről is van szó valójában?

Míg a világ országainak nagy részében – így nálunk is – megtanultunk együtt élni a koronavírussal, addig Kínában nem így van. Ott továbbra is érvényben vannak – a vírus megjelenése kezdetén – bevezetett “Zéró-COVID” szabályok. Ha bárhol felüti fejét a vírus – pár száz, esetleg pár ezer új esetet regisztrálnak – ott abban a pillanatban életbe lépnek a korlátozások és a hely tulajdonképpen “vesztegzár” alá kerül.
A nagy városokban 48 óránként milliók/tízmilliók esnek át PCR teszten. Egyes becslések szerint a tesztek költsége több mint 2 trillió jüan (kb. 300 milliárd dollár) lesz 2022-ben, ami a kínai GDP több mint 1,5%-a.

A kínai “COVID” ipar vállalatain kívül – melyek hatalmas nyereségre tesznek szert a járvány kirobbanása óta – a vállalkozások nagy része komoly veszteséget termel, vagy már egyáltalán nem működik. Fiatalok körében a munkanélküliség júliusban elérte a 20%-ot. A három legnagyobb kínai légitársaság, csak az idei év első 9 hónapjában, több mint 75 milliárd jüan (kb. 10 milliárd dollár) veszteséget termelt.

Persze megvan az oka, hogy a kínai vezetés miért ragaszkodik a “Zéró-COVID” szabályokhoz. Az ország idős lakosainak kevesebb mint 50%-a van beoltva. A kínai oltások hatékonysága lényegesen alacsonyabb, mint az mRNA oltások hatékonysága. Ennek ellenére a Kínai Kommunista Párt nem engedi külföldi oltóanyagok behozatalát/használatát, mert úgy gondolják, ez rossz fényt vet az országra.

Miért foglalkozzunk azzal, ami Kínában történik?

Kína – az Egyesült Államok után – a világ második legnagyobb gazdasága. A termelési és ellátási láncok egy jelentős részére befolyással van. Gondoljunk csak vissza, hogy a COVID-19 járvány kirobbanása után jó pár hónapig milyen nehezen lehetett maszkhoz, védőfelszereléshez stb. jutni. Mindez azért volt, mert az ilyen eszközök gyártásának jelentős része is kínai vállalatokban történt. Ráadásul az ellátási láncok egy jelentős része kínai befolyás alatt áll, így a korlátozások nemcsak a gyártást, de a szállítást is érintik.
Példákért nem kell 2020-ig visszamenni az időben. Nemrég például iPhone-hiány alakult ki, mert a telefonok egy jó részét Kínában gyártják és a vírus terjedése miatt lezárásokat vezettek be, amelyek a telefonokat előállító gyárakat is érintették.

Sajnos a lezárások nemcsak az exportra, de az importra is jelentős hatással vannak. Ez azt jelenti, hogy ha például egy magyar vállalat Kínába exportál félkész- vagy készterméket, akkor a lezárások nemcsak a szállítási időre vannak hatással, de a megnövekedett adminisztráció és a jelentős költségnövekedés is komoly plusz terhet ró a vállalatra. Ehhez jön még, hogy a lezárások következtében a kínai emberek vásárlási szokásai is megváltoztak, így bizonyos termékekre csökkent az igény.

Nincs ebben semmi különös, hisz amikor Magyarországon voltak ideiglenes korlátozások, akkor a magyar emberek is meggondolták mire költik a pénzüket. Főleg az a sok-sok ember, akik a vírus következtében elveszítették munkahelyüket.

A COVID-19 természetesen minden országban továbbra is közegészségügyi probléma. Kína számára azonban a vírus fő kockázatai kevésbé járványtani, mint politikai és gazdasági jellegűek. Amint azt más országok tapasztalatai mutatják, megfelelő stratégiákkal az omikron változat kezelhető és visszafogható. A kínai kormány azonban ragaszkodik olyan, hosszútávon nem fenntartható szabályokhoz, amelyeknek kevés a tudományos alapja. Ezzel az ország gazdaságát és társadalmi stabilitását is veszélybe sodorja.

Egyes becslések szerint, ha a kínai vezetés most feloldaná a korlátozásokat – amit biztosan nem tesznek meg – akkor ennek a gazdaságra gyakorolt pozitív hatása legkorábban 2024-ben lenne érzékelhető.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
gazdaság Kína koronavírus
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • KÉPEK, VIDEÓ: Épületek tetejét sodorta le a vihar, számos helyen nincs rendes közlekedés, áram

  • Láttál már felfelé csapó villámot? Hihetetlen képet lőttek egy vörös lidércről

  • 178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá

  • Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

  • Nincs küszöb a kezdéshez, fektess be a GoldenMiningbe, hogy napi bevételre tegyen szert

  • Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?

Kapcsolódó cikkek

Faros Ikarus 55 retró buszok
2025.07.07.

Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek


Olvasson tovább
kávézó munkaerő
2025.07.04.

Főszezon új szabályokkal – Így tehetsz szert időben megbízható munkaerőre


Olvasson tovább
Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében
2025.07.02.

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK


Olvasson tovább
Debreceni CATL gyár
2025.07.02.

Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
KÉPEK, VIDEÓ: Épületek tetejét sodorta le a vihar, számos helyen nincs rendes közlekedés, áram

KÉPEK, VIDEÓ: Épületek tetejét sodorta le a vihar, számos helyen nincs rendes közlekedés, áram

Tovább olvasok
Láttál már felfelé csapó villámot? Hihetetlen képet lőttek egy vörös lidércről

Láttál már felfelé csapó villámot? Hihetetlen képet lőttek egy vörös lidércről

Tovább olvasok
<b>178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá</b>

178 napot töltött űrutazással ez a férfi, óriási hazugságra döbbent rá

Tovább olvasok
Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

Európa legforróbb napjai: közel a rekord, ismét izzik a kontinens

Tovább olvasok
Nincs küszöb a kezdéshez, fektess be a GoldenMiningbe, hogy napi bevételre tegyen szert

Nincs küszöb a kezdéshez, fektess be a GoldenMiningbe, hogy napi bevételre tegyen szert

Tovább olvasok
<b>Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?</b>

Hoppá: tényleg az ufók titkos üzenetét rejti ez a furcsa képződmény?

Tovább olvasok
Figyelem! Teljes hajózár lesz a Dunán rendezvény miatt a hétvégén, de jön sztárvendég is

Figyelem! Teljes hajózár lesz a Dunán rendezvény miatt a hétvégén, de jön sztárvendég is

Tovább olvasok
Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén

Különleges leletre bukkantak a magyarok egyik kedvenc nyaralóhelyén

Tovább olvasok
Ha a Művészetek Völgyében jársz, látogass el a Református Udvarba is

Ha a Művészetek Völgyében jársz, látogass el a Református Udvarba is

Tovább olvasok
Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek

Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4