• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2023.04.04.
· Kult+Múlt

Hogyan épültek az egyiptomi piramisok?

piramisok Gíza szfinx

A gízai piramisok és a szfinx. Forrás: Flickr/Sam valadi (CC BY 2.0)

Az ókori civilizációk gyakran sokkal fejlettebbek voltak, mint ahogy azt ma gondolnánk. Számos hihetetlen technológia és mérnöki teljesítmény létezik, amelyeket még mindig nem értünk teljesen. Ezen eredmények számos modernkori összeesküvés-elmélet tárgyává váltak, például a piramisok felépítése.

Az internet hemzseg az ilyen narratíváktól, de a legtöbb esetben ezek teljesen hamisak – írja az IFL Science. Valójában nagyon sokat tudunk arról, hogy az olyan emberek, mint az ókori egyiptomiak, hogyan hajtották végre technológiai és mérnöki teljesítményeiket. Lehet, hogy nem minden esetben ismerjük a pontos módszereket, de vannak ismereteink róluk.

Hogyan épültek a gízai piramisok?

A gízai piramisok nemcsak az ókori egyiptomi kultúráról, hanem hihetetlen leleményességükről is tanúskodnak. A régészek évtizedek óta tanulmányozzák ezeket az emlékműveket, és elég jó elképzelésük van arról, hogyan épültek. A modern mérnökök és építőmunkások számára is ismerős – bár egyszerűbb és munkaigényesebb – eszközöket és technikákat használva az ókori egyiptomiak hosszú idő alatt és jelentős emberi erőfeszítéssel építették őket.

A mintegy 4500 évvel ezelőtt épült sírokat az elhunyt fáraók maradványainak elhelyezésére emelték. Úgy gondolták, hogy a halál után a fáraó szellemének egy része a testtel együtt marad, ezért különleges gondoskodást igényelt, hogy az elhunyt uralkodó a túlvilágon is el tudja látni isteni feladatait. Minden egyes piramis egyfajta “raktárként” is szolgált, mivel tele voltak a különböző tárgyakkal, amelyekre az egykori uralkodónak a túlvilágon szüksége lehetett.

A legnagyobb és legrégebbi gízai piramis Hufu fáraóé, és i. e. 2550 körül épült. A becslések szerint körülbelül 2,3 millió kőtömbből épülhetett, amelyek egyenként 2,5-15 tonnát nyomtak. A második piramist Hufu fia, Hafré építtette i. e. 2520 körül. Hafré nekropolisza, egy nagy temető bonyolult síremlékekkel, magában foglalja a Szfinxet is, amely a helyszínt őrzi. A harmadik piramist, a legkisebbet Menkauré fáraó építette i. e. 2490 körül.

Eredetileg mindegyik piramis magasabb volt, mint ma, mivel sima fehér mészkőbe burkolták őket. Az évszázadok során azonban ezeket a burkolatokat eltávolították és kifosztották, a piramisokban egykor található sírmellékletek nagy részével együtt.

Bár ez áll a legtöbb összeesküvés-gyanús állítás középpontjában, az egyiptomiak valójában kezdetleges szerszámok – merőleges szerszámok, szuronyok, kötél, fa, kőkalapács, rézvéső és fűrész -, valamint jól ismert matematikai és mérnöki technikák kombinációjával hozták létre ezeket az emlékműveket. A piramis lényegében egy olyan kocka, amelynek oldalai egymásra rakott, egyre kisebb négyszögek sorozatán keresztül találkoznak a középpontban. Egy piramis létrehozásához tehát csak egy téglalapra volt szükség, mint alapra, amelyre építkezni lehetett.

Megvoltak a módszereik

Ennek megállapítása meglehetősen egyszerű volt. Úgy lehetett elérni, hogy a derékszögű háromszögek elrendezéséhez és ellenőrzéséhez négyzeteket használtak, míg a függőleges beállításokat a függőónnal lehetett mérni. Miután az alapot létrehozták, minden következő réteg egyre kisebb lett, ami precíz számításokat igényelt. Ezután a külső köveket kellett levágni, hogy sima ferde felületet hozzanak létre az oldalakhoz. A tömböket fatuskók segítségével csúsztatták a helyükre, majd a kőművesek rézvésőkkel vésték őket formába. Egyes tömbökön még az is látható, hogy hol kellett a vésőt élezni.

Az is valószínű, hogy az egyiptomiak rámpa és töltés módszerét alkalmazták a tömbök elhelyezésére a piramis magasabb pontjain. A munkások csoportjai szánok, görgők és karok segítségével vontatták fel az egyes tömböket a rámpákon. Ahogy a piramis nőtt, egyre több homokot, téglát és földet adtak hozzá, hogy a rámpák alátámasztására szolgáló töltéseket megemeljék. A rámpák pontos kialakítására vonatkozóan többféle javaslat született, de a közelmúltbeli régészeti leletekből származó bizonyítékok azt mutatják, hogy az ókori egyiptomiaknak volt tapasztalatuk a nehéz kőtömbök mozgatására szolgáló rámpák használatában. Sőt, egy 2022-ben végzett kísérlet azt mutatja, hogy egy 20 fős munkáscsoport kötél és szán segítségével könnyedén tudott egy 2 tonnás mészkőtömböt húzni a homokon keresztül.

Successful use of our experimental sledge and slideway yesterday at Wadi el-Jarf. About 20 people was more than enough for a limestone block of 2 tons…with some water to lubricate and increase the sliding of the sled on wooden sleepers. pic.twitter.com/yOViky87t4

— Gregory Marouard (@archeogrego) April 1, 2022

Azt is pontosan tudjuk, hogy honnan szerezték ezeket a blokkokat. Ugyanebben az évben a kutatók bizonyítékot találtak arra, hogy a piramisok építésének idején a Nílus egy ma már nem létező mellékága a gízai építkezés közelében haladt el. Ez az elveszett folyóág létfontosságú csatorna volt, amely lehetővé tette a munkások számára, hogy a piramisok építőköveit a több kilométerre lévő kőbányákból szállítsák.

Hufu piramisának építéséről korabeli szöveges beszámolók is maradtak fenn, amelyeket egy Merer nevű felügyelő jegyzett fel. Merer magyarázatot adott arra, hogy honnan származik a kő. A felügyelő naplója szerint, amelyet akkor írt, amikor a Hufu-piramis már a befejezéséhez közeledett, a Nílus túlsó partján fekvő Turából bányásztak mészkőtömböket. Ezeket a tömböket aztán hajókra rakták, és két-három napig tartó úton szállították az építkezés helyszínére.

Ez a dokumentum rendkívül nagy hatással volt néhány régóta fennálló gyanú megerősítésére – mondta az IFLScience-nek Dr. Nicky Nielsen, a Manchesteri Egyetem egyiptológus főelőadója. “Ennél jobb nem is lehetne” mondta Nielsen. Merer papiruszai “a legközelebb állnak ahhoz, hogy bizonyítékunk legyen arra vonatkozóan, hogyan épültek a piramisok”.

Érdemes elolvasni:

  • Ez a barlang tele van festményekkel, de az egyetlen bejárata víz alatt van
  • Anthrax-sziget: A hely, ahova 50 évig túl veszélyes volt menni
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyiptom építészet történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

  • Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

  • Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

  • Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

  • Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

  • Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Kapcsolódó cikkek

A Parlament országgyűlés
2025.07.11.

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött


Olvasson tovább
Római legionáriusok katonák fieztség zsold ezüst denarius
2025.07.09.

Fizetés az ókorban: Mennyit keresett egy római legionárius?


Olvasson tovább
kínzás
2025.07.08.

Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.05.

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Tovább olvasok
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Tovább olvasok
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tovább olvasok
Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Tovább olvasok
Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Tovább olvasok
Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Tovább olvasok
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Tovább olvasok
Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Tovább olvasok
Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Tovább olvasok
Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4