• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Tárnoki Ágnes Tárnoki Ágnes · 2024.05.08.
· MIX

Épülhet-e a holdvasút a 2030-as évekre?

Holdraszállás

Forrás: Wikimedia Commons

A holdvasút talán már nem is marad olyan sokáig a sci-fi írók képzeletének szüleménye. Az idő előrehaladtával ugyanis egyre közelebb jutunk az állandó emberi jelenlét megvalósulásához a Holdon, így értelemszerűen egyre inkább szükségessé válnak azok az új technológiák, amik megkönnyítik a “helyben zajló” munkálatokat.

A NASA kezdeményezéséből született projekt FLOAT néven fut, ami a Flexible Levitation On A Track (magyarul: rugalmas lebegés egy sínen) rövidítése – írja az IFLScience.

Lebegő holdvasút

A cél egy önálló, megbízható és hatékony teherszállítási rendszer kidolgozása. Ami azonban a legizgalmasabb az egészben, az az, hogy a sínek a tervek szerint nem lesznek rögzítve. Elméletileg különböző méretű lebegő robotok (amik működésükben közelebb állhatnak a robotporszívókhoz, mint az összetettebb, intelligensebb darabokhoz) fogják a pályákat mozgatni.

A rugalmas, szőnyegszerűen kiteríthető pálya egy a levitációt elősegítő grafitrétegből és egy arra épített, a meghajtásét felelős integrált áramkörből épülne fel. A harmadik réteg (ez akár el is hagyható) napelemekből állna, hogy ennek segítségével a rendszer napsütésben külső áramforrás nélkül is képes legyen üzemelni.

A holdvasút elsődleges célja az űrhajók leszállási zónái és a bázis közti teherszállítás, valamint a Holdról bányászott anyagok építési területekre történő mozgatása lenne, hihetetlen hatékonysággal. A becslések szerint ez a rendszer akár napi 100 tonna rakomány szállítására is képes lehet, ráadásul több kilométernyi távolságokra.

holdjáró kontra holdvasút

A közönséges holdjárók korának leáldozott, a jövő a holdvasút
Forrás: Wikimedia Commons

A tervezés egyébként már átlépett a második fázisba, ami azt jelenti, hogy elkezdenek kidolgozni egy kisebb változatot, amit aztán egy a Holdhoz hasonló környezetben tesztelnek. Ebből aztán le tudják vonni a szükséges következtetéseket arról, hogy milyen további fejlesztésekre lehet szükség az “igazi holdvasút” elkészítéséhez.

További tervek az űrben

A holdvasút terveit és megvalósítását a NASA Innovative Advanced Concepts keretei közt dolgozzák ki, és a projekt már a második fázisába lép. Ezen a szinten van még többek között egy meghajtórendszer kidolgozása, ami asztronautákat juttatna a lehető legrövidebb idő alatt a Marsra és egy minden eddiginél nagyobb űrteleszkóp, melynek lencséje forradalmi módon üveg helyett a mikrogravitációs környezetben lebegő folyadékból állna.

A kiválasztott projektek két éven keresztül 600 ezer dolláros anyagi támogatást kapnak, és ez idő alatt a függőben lévő technikai és anyagi tényezőket is fel kell térképezniük. Ez dönti el, hogy az idő lejártával átléphetnek-e a harmadik fázisba. A FLOAT vezetője szerint ideális körülmények közt a holdvasút akár az elkövetkezendő évtized folyamán is elkészülhet.

Az űrprojektek viszonylag nagy része egyébként fázistól függetlenül a Marsra helyezi a fókuszt. A gyorsabb odajutás lehetővé tétele mellett ugyanennek a programnak az első fázisában négy másik Marssal kapcsolatos fejlesztés kapott helyet.

NASA Marsjáró

Az elkövetkezendő éven a Mars különösen nagy szerepet kap az űrkutatásban
Forrás: Wikimedia Commons

Ezeket is érdemes elolvasni:

Olyan mély víznyelőt találtak a kutatók, hogy nem tudják, hol a vége

Elindult a kínai szonda, hogy a Hold sötét oldaláról hozzon mintákat

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
tech tudomány világűr

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

Tovább olvasok
Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Tovább olvasok
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Tovább olvasok
Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Tovább olvasok
Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Tovább olvasok
Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Tovább olvasok
Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Tovább olvasok
Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Tovább olvasok
Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4