• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.07.07.
· Kult+Múlt

India és Pakisztán két különböző módon tanítja a történelmet

A geopolitika területén kevés szomszédos nemzetnek van olyan feszült és vitatott története, mint Indiának és Pakisztánnak. A Brit Birodalom 1947-es távozása után ugyanabból a földterületből született két nukleáris fegyverekkel rendelkező rivális azóta több háborút és számtalan összecsapást vívott egymással. Ellenségeskedésük gyökerei mélyen gyökereznek, és nemcsak a területi vitákban, hanem az oktatási rendszereik által fenntartott eltérő nemzeti narratívákban is gyökereznek. Mindkét ország aprólékosan kidolgozta és megszerkesztette iskolai tankönyveiket, hogy a történelemnek azt a változatát tükrözzék, amely megfelel a céljaiknak, gyakran az objektív valóság rovására.

Brit India 1947-es felosztása, amely India és Pakisztán létrejöttéhez vezetett, erőszakkal és tragédiával terhelt, meghatározó esemény. A történelem egyik legnagyobb népvándorlását eredményezte, amelyet széles körű közösségi zavargások, mészárlások és szenvedés kísért. Az indiai és pakisztáni tankönyvekben azonban szembetűnően eltérő módon ábrázolják ezt az időszakot — írja a History Collection.

Az indiai tankönyvek gyakran hangsúlyozzák a pakisztáni vezetők vonakodását a függetlenség valódi követésétől. Azt sugallják, hogy a különálló Pakisztán iránti követelés inkább politikai stratégia volt, mint valódi törekvés. Ez a narratíva Pakisztánt inkább politikai manőverezésből született entitásnak, mintsem a vallási identitáson alapuló, különálló nemzet iránti jogos követelésnek festi le.

Ezzel szemben a pakisztáni tankönyvek szöges ellentétben állnak ezzel. A brit Indiában élő muszlimokat úgy ábrázolják, mint akiket a hinduk leigáztak és elnyomtak, és a rabszolgasorból csak a függetlenség jelentette az egyetlen kiutat. A történelemnek ez a változata az áldozattá válás narratíváját hangsúlyozza, és Pakisztán létrehozását a muszlimok számára szükséges menedékként indokolja.

Az 1965-ös india-pakisztáni háború: a győzelem igénye

Az 1965-ös indiai-pakisztáni háború egy másik epizód, ahol az oktatási narratívák jelentősen eltérnek egymástól. Mindkét nemzet győzelmet követel a tankönyveiben, ami a jellemző intenzív nacionalizmus tükörképe.

Az indiai tankönyvek kiemelik a hadseregük sikeres védelmét a pakisztáni agresszióval szemben, és Indiát szuverenitása rendíthetetlen védelmezőjeként mutatják be. Másrészt a pakisztáni tankönyvek büszkélkednek a hadseregük rugalmasságával és stratégiai képességeivel, gyakran úgy állítva be a konfliktust, mint egy nagyobb és agresszívabb szomszéddal szembeni védekező harcot.

Az 1971-es háború és Banglades születése

Az 1971-es indo-pakisztáni háború, amely Kelet-Pakisztán elszakadásához és Banglades megalakulásához vezetett, talán a legvitatottabb és legösszetettebb esemény, amelyet az iskolákban tanítanak. Az indiai tankönyvek általában humanitárius beavatkozásként mutatják be ezt a konfliktust. Hangsúlyozzák India támogatását a bangladesi felszabadító mozgalomnak és a pakisztáni erők által a bengáli lakosság ellen elkövetett atrocitásokat.

Ezzel szöges ellentétben a pakisztáni tankönyvek gyakran India provokálatlan agressziójaként írják le a háborút. A bengáliak elleni népirtást lekicsinylik vagy teljesen kihagyják, ehelyett az árulás és a pakisztáni belügyekbe való külső beavatkozás narratívájára összpontosítanak.

Az elárasztott határ: A megosztottság szimbóluma

Az indiai-pakisztáni megosztottság fizikai megnyilvánulása az űrből is jól látható. A két nemzet közötti határt 150 000 reflektor világítja meg 50 000 oszlopon, ami nemcsak a geopolitikai határt, hanem a köztük lévő pszichológiai és történelmi szakadékot is szimbolizálja. Ez az erősen megerősített és őrzött határ a világ egyik legveszélyesebb határa, ami aláhúzza a rivalizálásuk tartós és veszélyes jellegét.

Az oktatás szerepe a nemzeti identitás kialakításában

A történelem átírása az iskolai tankönyvekben erőteljes eszközként szolgál a nemzeti identitás és a közvélemény megítélésének alakításában. A fiatal elméknek tanított narratíva irányításával India és Pakisztán egyaránt biztosítja, hogy a jövő generációi a bizalmatlanság és ellenségesség örökségét örököljék egymás iránt. A történelmi tények manipulálása nem csak erre a két nemzetre jellemző, hanem világszerte elterjedt gyakorlat, amelyet a kormányok a hazafiság erősítése és a hatalom megszilárdítása érdekében alkalmaznak.

Az ilyen oktatási politikák következményei azonban mélyrehatóak. Megszilárdítják a megosztottságot, fenntartják a mítoszokat, és akadályozzák a megbékélési törekvéseket. India és Pakisztán számára, amelyek sorsa a földrajz és a történelem miatt összefonódik, a békéhez vezető út a közös múlt kiegyensúlyozottabb és igazabb elbeszélése lehet.

Miközben a világ figyeli, a remény megmarad, hogy mindkét nemzet egy napon túlléphet történelmi ellenségeskedésén. Azzal, hogy árnyaltabban megértik egymásba fonódó történelmüket, egy békésebb és együttműködőbb jövő felé kövezhetik ki az utat. Addig is, az indiai és pakisztáni tankönyvek továbbra is a saját verziójukat mesélik majd el a történelemről, formálva a határ mindkét oldalán élő fiatal polgárok millióinak elméjét és szívét.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Az internetet ki is találta fel pontosan?
Intelligens otthont szeretnél, de nem tudod, hol kezdd?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
India Pakisztán
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A Margitsziget elfeledett története

  • Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

  • Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

  • Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

  • Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

  • A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Kapcsolódó cikkek

Margitsziget Budapest Duna Margit-híd
2025.05.19.

A Margitsziget elfeledett története


Olvasson tovább
budavári labirintus
2025.05.19.

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai


Olvasson tovább
Vatikán korrupció kapzsiság vi. Ince pápa
2025.05.18.

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?


Olvasson tovább
Orosz tengeralattjáró Rostov-na-Donu.
2025.05.18.

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4