• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2023.08.30.
· Utazás

Hatalmas vörös csillagok, de semmi diktatúra. MÁV retró

424.247, Fotó: MJ

424

Magyarországról általánosságban elmondható a veterán járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok autók, motorkerékpárok, autóbuszok, vagy mozdonyok. Rozsdás ócskavasak születnek újjá második életükre igényes és aprólékos munkák következtében.

424-es

424-es, Fotó: MJ

A vasútrajongást nem lehet időben elkezdeni. Az egész aprók már bölcsődés korban elkerekedett szemmel ülnek Thomas a gőzmozdony előtt és követik kedves napi kalandjait a fűtőház lakóinak. Aztán következik az első utazás a Gyermekvasúton, megismerkednek a nagy pályaudvarok életével, és nincs visszaút annak, „akit a mozdony füstje megcsapott”.

Hatalmas érdeklődés mellett szombat és vasárnap ismét retro hétvégét tartott a MÁV, részben a Balaton északi partját megcélozva. A vasútvonal a közelmúltig teljes hosszában nélkülözte a villamosítást és tekintélyes része ma sem bír ezzel a képességgel, így a vontatásnál ennek megfelelően öreg gőzös, dízel- és motorvonatok voltak láthatóak.

424-es elhagyja Tapolcát

424-es elhagyja Tapolcát, Fotó: MJ

A 424-es a legjobban sikerült hazai gyártású gőzmozdony, a magyar vasutak királya és Európa egyik legszebb gőzöse. Az elsőt 1924-ben adták át a forgalomnak és 1958-ig összesen 514 darabot gyártottak, ebből 149-et külföldi, főként jóvátételi megrendelésre. A MÁV részére gyártott régi építésű mozdonyokat az ötvenes évek második felétől folyamatosan korszerűsítették, építették át, látták el szélterelő lemezzel. A felújított mozdonyokból húszat pakura tüzelésűre alakítottak át – köztük a képen látható 424 247-est is – negyvenötöt pedig ingavonati közlekedésre tettek alkalmassá. A MÁV gőzmozdonyai 1984. december 31-ig továbbítottak menetrendszerinti vonatokat.

Nohab Tapolca állomáson

Nohab Tapolca állomáson, Fotó: MJ

A magyar közösségi közlekedés történetében kultikus járműnek számít a svéd gyártású Nohab, az M61. A típus hazai megjelenése az 1960-as évek vasútkorszerűsítési időszakában történt. A háború utáni országépítés befejeződése ekkorra tette lehetővé a nagyobb arányú felújításokat és beszerzéseket a MÁV részére, abban a helyzetben, amikor a gőzvontatás aránya 85%-ot mutatott a magyar vasútvonalakon. A 20 db M61 beszerzése új korszakot nyitott hazánk vasúttörténelmében. Forgalomba állításukat követően M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak, jellemzően Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka főként az volt, hogy rendelkeztek a vonatok fűtéséhez szükséges gőzfejlesztővel. Az 1970-es és az 1980-as években az ország keleti feléből a villamos vontatás térnyerésével a Nohabok egyre inkább kiszorultak. A villamosított fővonalakat a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át. Az 1980-as évektől kezdve már főként a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot a törzsvonalukká vált Székesfehérvár–Tapolca-vasútvonalon. Utolsó 4 példányuk 2000 decemberében hagyta el Tapolcát, akkor vonták ki őket végleg a közforgalomból.

Szergej pihenőben

Szergej pihenőben, Fotó: MJ

Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé nagyobb beszerzésüket, mivel a szovjet vezetés rossz szemmel nézte, hogy egy semleges ország elragadja tőlük egy szövetségesük piacát. A MÁV ezt követően a szovjet gyártmányú M62 “Szergej” vásárlása mellett kényszerült dönteni. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították, és ugyan alapvetően tehervonatok vontatására történt beszerzésük, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására is. Nagy szerephez jutott a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában: a tapolcai és villamosításáig a kanizsai vonalon is.

M41

M41, Fotó: MJ

A MÁV az 1970-es évek elején még mindig nem rendelkezett megfelelő számú, a nem villamosított fővonalakon közlekedő közepes terhelésű személyszállító vonatok továbbítására alkalmas dízelmozdonnyal. A megoldást ezúttal a hazai gépgyártással foglalkozó Ganz–MÁVAG M41-es sorozatú, „Csörgő” motorhangjáról ismert mozdonya jelentette, melyet 100 feletti példányszámban 1973 és 1984 között szállítottak a vasútnak. Országos szinten ma is közismert dolgozónak számít a villamosítás nélküli vonalakon, így a Balaton északi partjának napjainkban is gyakori mozdonya.

MDa 3017

MDa 3017, Fotó: MJ

Szereplője volt a retró hétvégének az MDa 3017-es pályaszámú motorkocsi, mely szintén a magyar Ganz-MÁVAG terméke. Gyártásuk 1970 és 1975 között, selejtezésük 2005 és 2011 között történt, azonban a 3017-es 2010-ben ismét visszakerült a forgalomba és visszanyerte csinos eredeti színeit is.

M40, Púpos

M40, Púpos, Fotó: MJ

Az ilyen rendezvényeknek gyakori résztvevője az M40-es „Púpos”, akit a hétvégén sajnos most csak odagondolni tudtunk, azonban egy retró mozdonyokról szóló cikkből mégsem maradhat ki.

Tata
Érdemes elolvasniCölöpsétány, láperdő, a felújított Esterházy-kastély, és az Öreg-tó őre a tatai vár

A Balaton-parti MÁV retró hétvége nem egyszeri esemény, minden évben többször is megszervezésre kerül, rendszeresen új résztvevőkkel és extrákkal, melyet nemcsak vasútrajongóknak kell látni.

Galéria

Szergej és a Nohab
Szergej és a Nohab, Fotó: MJ
Nohab
Nohab, Fotó: MJ
M62, Szergej
M62, Szergej, Fotó: MJ

Retró szerelvény
Retró szerelvény, Fotó: MJ

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Balaton-felvidék képgaléria turizmus
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Ínycsiklandó íz lett az Év Fagylaltja 2025-ben

  • Nem bírta tovább a parajdi sóbánya föld alatti része, víz alá került a Telegdy-bánya

  • Ezért nem találtak soha a Titanic közelében holttesteket

  • Új rekordot állított fel a kínai „mesterséges nap”

  • Hamarosan befejeződik a Citadella felújítása – Képgaléria

  • Milyen alakú az univerzum?

Kapcsolódó cikkek

Shymkent Kazahsztán új járat Budapest
2025.05.28.

Újra van közvetlen járat Budapest és Kazahsztán között


Olvasson tovább
Egy gyors cigi
2025.05.28.

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal


Olvasson tovább
Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ínycsiklandó íz lett az Év Fagylaltja 2025-ben

Ínycsiklandó íz lett az Év Fagylaltja 2025-ben

Tovább olvasok
Nem bírta tovább a parajdi sóbánya föld alatti része, víz alá került a Telegdy-bánya

Nem bírta tovább a parajdi sóbánya föld alatti része, víz alá került a Telegdy-bánya

Tovább olvasok
Ezért nem találtak soha a Titanic közelében holttesteket

Ezért nem találtak soha a Titanic közelében holttesteket

Tovább olvasok
Új rekordot állított fel a kínai „mesterséges nap”

Új rekordot állított fel a kínai „mesterséges nap”

Tovább olvasok
Hamarosan befejeződik a Citadella felújítása – Képgaléria

Hamarosan befejeződik a Citadella felújítása – Képgaléria

Tovább olvasok
Milyen alakú az univerzum?

Milyen alakú az univerzum?

Tovább olvasok
Drágul a BKK jegyek ára

Drágul a BKK jegyek ára

Tovább olvasok
Elkezdődött az Asztana Nemzetközi Fórum 2025 – helyszíni riport Kazahsztánból

Elkezdődött az Asztana Nemzetközi Fórum 2025 – helyszíni riport Kazahsztánból

Tovább olvasok
Medvegyev új térképén Oroszország gyakorlatilag Magyarországgal határos

Medvegyev új térképén Oroszország gyakorlatilag Magyarországgal határos

Tovább olvasok
Visszatérhet a sorkatonaság Németországban

Visszatérhet a sorkatonaság Németországban

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4