1979. január 25-én egy robot először okozott halálos balesetet az ipartörténelemben – a robot által okozott halálesetek pedig azóta is kérdéseket vetnek fel a technológia és a felelősség kapcsolatáról.
Robert Williams, a Ford Motor Company egyik 25 éves dolgozója, a michigani Flat Rock öntödei üzemben vesztette életét. Egy alkatrészmozgató rendszerrel dolgozott, amikor a gép lelassulása miatt felmászott a harmadik szintre, hogy ellenőrizze a folyamatot. Ott egy robotkar hátulról lecsapott rá, halálra zúzva. A gép tovább működött, miközben kollégái csak fél óra elteltével észlelték a tragédiát — írja az IFLS.
Jogvita és kártérítés
A baleset után a család beperelte a gépet gyártó Litton Industries vállalatot, azzal az indokkal, hogy nem biztosították a megfelelő biztonsági rendszereket. A per során 10 millió dollár kártérítést ítéltek meg, amelyet 1984-ben 15 millió dollárra emeltek – ez akkoriban rekordösszegnek számított Michigan államban. A család ügyvédje, Paul Rosen figyelmeztetett: „Vigyáznunk kell, hogy ne térjünk vissza az ipari forradalom idejének gondolkodásmódjához, amely szerint az emberek feláldozhatók.”
Japánban is bekövetkezett egy hasonló eset
1981-ben Kenji Urada, a Kawasaki Heavy Industries dolgozója is életét vesztette egy robot által. A jelentések szerint egy biztonsági lánckerítést átlépve véletlenül bekapcsolta a gépet, amely ezután halálos mozdulatot tett. Egyes források szerint a robot „veszélyforrásnak” érzékelte az embert, és hatékonyan megszüntette a „fenyegetést”.
Robotok és felelősség: ki a hibás?
A robotok által okozott halálesetek jogi és etikai dilemmákat is felvetnek. A 2023-as adatok szerint az Egyesült Államokban 1992 és 2017 között legalább 41 robotbaleset követelt emberéletet, különösen az ipari központokban, mint a Midwest. Bár a legtöbb szakértő szerint a felelősség az embereket terheli, akik a rendszereket létrehozták és működtetik, a mesterséges intelligencia terjedésével ezek a határok egyre elmosódottabbá válhatnak.
Mi vár ránk a jövőben?
Ahogy az AI egyre komplexebb lesz, és autonómiája növekszik, komolyan el kell gondolkodnunk azon, hogyan kezeljük a biztonsági, erkölcsi és jogi kérdéseket. Az első robot okozta haláleset csak a kezdet volt – és a technológiai fejlődés ütemét látva, az emberi felelősség kérdése soha nem volt ennyire aktuális.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről
Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot
Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel