1979. január 25-én egy robot először okozott halálos balesetet az ipartörténelemben – a robot által okozott halálesetek pedig azóta is kérdéseket vetnek fel a technológia és a felelősség kapcsolatáról.
Robert Williams, a Ford Motor Company egyik 25 éves dolgozója, a michigani Flat Rock öntödei üzemben vesztette életét. Egy alkatrészmozgató rendszerrel dolgozott, amikor a gép lelassulása miatt felmászott a harmadik szintre, hogy ellenőrizze a folyamatot. Ott egy robotkar hátulról lecsapott rá, halálra zúzva. A gép tovább működött, miközben kollégái csak fél óra elteltével észlelték a tragédiát — írja az IFLS.
Jogvita és kártérítés
A baleset után a család beperelte a gépet gyártó Litton Industries vállalatot, azzal az indokkal, hogy nem biztosították a megfelelő biztonsági rendszereket. A per során 10 millió dollár kártérítést ítéltek meg, amelyet 1984-ben 15 millió dollárra emeltek – ez akkoriban rekordösszegnek számított Michigan államban. A család ügyvédje, Paul Rosen figyelmeztetett: „Vigyáznunk kell, hogy ne térjünk vissza az ipari forradalom idejének gondolkodásmódjához, amely szerint az emberek feláldozhatók.”
Japánban is bekövetkezett egy hasonló eset
1981-ben Kenji Urada, a Kawasaki Heavy Industries dolgozója is életét vesztette egy robot által. A jelentések szerint egy biztonsági lánckerítést átlépve véletlenül bekapcsolta a gépet, amely ezután halálos mozdulatot tett. Egyes források szerint a robot „veszélyforrásnak” érzékelte az embert, és hatékonyan megszüntette a „fenyegetést”.
Robotok és felelősség: ki a hibás?
A robotok által okozott halálesetek jogi és etikai dilemmákat is felvetnek. A 2023-as adatok szerint az Egyesült Államokban 1992 és 2017 között legalább 41 robotbaleset követelt emberéletet, különösen az ipari központokban, mint a Midwest. Bár a legtöbb szakértő szerint a felelősség az embereket terheli, akik a rendszereket létrehozták és működtetik, a mesterséges intelligencia terjedésével ezek a határok egyre elmosódottabbá válhatnak.
Mi vár ránk a jövőben?
Ahogy az AI egyre komplexebb lesz, és autonómiája növekszik, komolyan el kell gondolkodnunk azon, hogyan kezeljük a biztonsági, erkölcsi és jogi kérdéseket. Az első robot okozta haláleset csak a kezdet volt – és a technológiai fejlődés ütemét látva, az emberi felelősség kérdése soha nem volt ennyire aktuális.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni
Tokaj: a borok királya és a királyok bora
Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága