A Tenkes kapitányának mítoszvilága – Siklóson jártunk
A szocializmus időszaka komoly hangsúlyt fektetett a császárellenes felkelések kidomborítására, így kerül az elnyomás ellen küzdő Rákóczi Ferenc fejedelem az ötvenforintosra, és ekkor forgatják szabadságharcáról a jobbnál jobb és színvonalasabbnál színvonalasabb filmeket, többek között a Rákóczi hadnagyát és a Tenkes kapitányát is.

A siklósi vár, Fotó: Magyar Várarchívum Alapítvány
A Tenkes kapitánya forgatási helyszínéül a siklósi várat választották, mely épségével tudott hátteret nyújtani az egyébként kitalált történetnek. A fim kisebb költségvetésűnek számított, ezért a látványos tömeg – és csatajeleneteit a már említett Rákóczi hadnagyából kölcsönözték. Mindkét filmre jellemző a hazafias, lelkes forradalmi hevület, melyet kiemelkedő színészgárda keltett életre.

Siklós, Fotó: Magyar Várarchívum Alapítvány
A történet a kuruc Eke Máté kalandjairól szól, aki Tell Vilmos, Robin Hood, a Fekete Tulipán, vagy a Vörös Pimpernel egyfajta összegyúrt személyisége: megvédi a szegény népet és igazságot oszt az elnyomókkal szemben.
A film, bár könnyed stílusban játszódik és nem megtörtént eseményeket dolgoz fel, mégis a mai napig meghatározza a Rákóczi-szabadságharc megítélését. A valóság azonban a sorozatban látottaknál jóval összetettebb volt, erre az alábbiakban említünk néhány példát:
A Tenkes kapitányában is jellemző a túlerő ellen hadakozó kevés és fanatikus kuruc. A szabadságharc alatt igazából a császári haderő szinte végig jelentős létszámbeli hátrányban volt, ami a legnagyobbnak számító trencséni ütközetben is mindössze negyedét, harmadát tette ki Rákóczi hadának. A kuruc katonaság szervezetlen, fegyelmezetlen, felszereletlen volt, melyet mutat, hogy az igazán jelentős ütközetek közül egyet sem tudtak megnyerni, valamint komolyabb erősség megostromolására sem voltak alkalmasak. Portyáik gyakran a magyar lakosságot sújtották, így nem is mindig voltak népszerűek.

A várkápolna, Fotó: Mayer Jácint
A szabadságharc fogalma ugyan elfogadott, de ez a teljes nemzet függetlenségi harcát kellene, hogy jelentse, azonban a kurucpárti területek és királypárti területek nagysága hozzávetőlegesen megegyezett. A főrendek és a főpapság nem áll a kurucok oldalára, a köznemesség pedig a hadi helyzetnek megfelelően ingadozott. Az oda-vissza átállások amúgy is jellemzőek az időszakra, gondoljunk csak a híres brigadérosra, Béri Balogh Ádámra. Ennek megfelelően nem is állíthatjuk, hogy ez a magyarság teljes harca lett volna idegenek ellen, hiszen a labancokon általában csak a király – vagy császárpárti egységeket értjük, akik között nagy számban küzdöttek magyarok. A közhiedelemmel ellentétben ez akkor sem német (osztrák)-magyar háború, ha a németajkúak többséget is alkottak a császári katonaság soraiban a magyarokon, dánokon, rácokon és másokon kívül. A korabeli megítélés nem volt azonos a romantikus 19. századi, és az arra épülő 20. századi, immáron marxista felfogással. Összességében a szabadságharc helyett inkább felel meg a helyzet a polgárháború fogalmának.

A barbakán, Fotó: Mayer Jácint
Az harci cselekményeket 1711-ben lezáró szatmári béke valós békének volt tekinthető, ami a későbbi, 1867-es kiegyezéshez hasonlítható, és semmiképpen sem a világosi fegyverletétel utáni megtorlás időszakához. A békét labanc oldalról megkötő Pálffy János az addigra már teljesen szétvert kurucságnak kvázi megkegyelmez, ami mutatja, hogy a hazafiak a király szolgálatában sem tétlenkedtek.

Gyilokjáró, Fotó: Mayer Jácint

Érdemes elolvasniNégynapos harc a biztos halál tudatában – Drégely várában jártunk
Siklós térsége egyáltalán nem számított a szabadságharc idején felkelőpártinak. A vár többször cserél gazdát, azonban ez is általában harc nélkül történik, és csak rövidebb ideig tudják ellenőrizni a térséget kuruc erők. A török regnálását 1543-tól 1686-ig teljességben átvészelő vár a Rákóczi-korszak után is ép marad, azonban katonai jellege háttérbe szorul. Látványos védműveit nem korszerűsítik, az épületet barokkizálják, mely innentől lakhely funkcióval bír. Története során sok nagynevű tulajdonosa volt: a kezdeteket jelentő Soklyósy család után megemlíthetjük a Garaiakat, Corvin Jánost, a Perényieket, a Caprara -, a Batthyány – és a Benyovszky családot. A rendszerváltás után a várból kiköltözött az addig ott lévő szálloda és turistaszálló. Felújítása több ütemben történt: megújult a keleti szárny, a Dorottya-kert, a kápolna, a barbakán, a felhajtóhíd, a gyilokjárók, a teljes homlokzat és az többek között az északi terasz. Színvonalas kiállítóterek kerültek kialakításra, melyek közül a legjelentősebb a gótikus zárterkély, a tömlöc, a bormúzeum, a reneszánsz kiállítás, az imafülke, fegyver – és hadtörténettel foglalkozó termek, és a várkápolna. Az épen maradt vár külső védművei és mutatós barbakánja külön is nagyobb sétát és figyelmet érdemelnek. A műemlék kifejezetten látogatóbarát, korszerű létesítmény, komolyabb kulturális szabadidős tevékenységre alkalmas, és kiválóan kiszolgálja a Tenkes kapitányának kis kurucapródjait is.
Galéria
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról