Újabb fejezetéhez érkezett a régóta várt HÉV-fejlesztés: a kormány támogatja a szentendrei, H5-ös vonal felújítását, és a projekt „műszaki tartalmának racionalizálásáról” is döntés született.
Megindul a HÉV fejlesztése, de nem minden a terv szerint alakul
A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint megkezdődhet a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzés, ugyanakkor sem pontos határidő, sem beruházási összeg nem szerepel a dokumentumban.
Lázár János építési és közlekedési miniszter még nyáron ígérte meg, hogy elsőként a H5-ös vonal újul meg, beleértve a teljes pályát és az állomásokat is. A tervek szerint 54 új, modern, alacsonypadlós szerelvényt vásárolna a MÁV, amelyek közül az első 18-nak 2029 végéig kell megérkeznie.
A projekt uniós forrásból is kap támogatást, így a határidők betartása különösen fontos. Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerint ez mérföldkő lehet, hiszen a szentendrei vonal Magyarország egyik legforgalmasabb elővárosi vasútvonalának számít.
Vitézy nem örül
Az Infostart beszámolója szerint a bejelentés azonban komoly vitát váltott ki. Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár és a Budapest Fejlesztési Központ volt vezetője szerint a „racionalizálás” valójában lebutítást jelent: a vonatok rövidebbek, kevesebb férőhelyesek és kevesebb ajtóval rendelkeznek majd, miközben az áruk emelkedett.
Vitézy rámutatott, hogy míg a korábbi tender 120 méteres, 700 utas befogadására alkalmas szerelvényekről szólt, addig az új kiírásban már csak 110 méteres, 650 férőhelyes vonatok szerepelnek. Mindezt 17 százalékkal magasabb áron.
A szerelvények sem az igaziak
Kritikát kapott az ajtók száma is: a MÁV az eddigi 18 helyett már csak 12 ajtót ír elő oldalanként, ami Vitézy szerint jelentősen lassítja majd az utascserét. Ez különösen problémás lehet a jövőben, ha a HÉV-vonalakat alagútban is összekapcsolnák a fővárosi vasúthálózattal.
További kérdéseket vet fel, hogy a mostani tender csak a H5-ös vonalra vonatkozik, míg a ráckevei és csepeli HÉV fejlesztése bizonytalan időre eltolódik. A szakértő szerint ezzel hosszú távon megszűnhet annak lehetősége is, hogy a HÉV a jövőben a vasúti hálózatba integrálódjon – pedig ez a belgrádi és az esztergomi elővárosi vonalak sűrítésének kulcsa lehetne.
Vitézy szerint ez hanyagság
A kormányzati döntést Vitézy úgy kommentálta: „Egy éjszakai, pár mondatos határozattal intézik el százezrek közlekedését meghatározó infrastruktúra jövőjét.” Szerinte a „racionalizálás” kifejezés mögött valójában a fejlesztések visszafogása áll.
Bár a tender elindulása kétségtelenül előrelépés, a részletek alapján sokakban kétség maradt afelől, valóban megújulhat-e 2029-re a H5-ös HÉV – és vajon követi-e valaha a többi vonal is.
Forrás:


