Egy nagyon érdekes világranglistán végezett az első helyén Budapest büszkesége, az Országház.
Bizonyára sokszor előfordult már velünk utazás közben, hogy a a turisztikai látványosságoknál a valóság nem felelt meg az elvárásainknak. Nagy várakozás előzi meg a várva várt épület megtekintését, majd csalódást okoz. Kisebb, kevésbé mutatós vagy éppen olyan helyen van, ami nem igazán felelt meg az előzetes feltételezéseinknek.
A Stasher 99 globális turisztikai látványosságot rangsorolt, hogy kiderüljön, mit érdemes meglátogatni, és mit érdemes kihagyni. Az adatelemzők összegyűjtötték a rendelkezésre álló legfrissebb városi és országos szintű adatokat a legfontosabb kategóriák*, köztük a TripAdvisor és a Google értékelései, a helyi szállás minősége, a legközelebbi nemzetközi repülőtértől való távolság, a turisták biztonsága és a TikTok népszerűsége tekintetében, hogy minden egyes látnivalónak tízből egy általános pontszámot adjanak.
A világranglistát érdemes átbogarászni jó alaposan, hogy legközelebb igyekezzünk magunkat megkímélni a csalódottságtól:
A tanulmány szerint a budapesti Parlament épülete a világ első számú turisztikai látványossága, amely lenyűgöző 7,34/10 pontot kapott. A nagy neogótikus épület a Dunára néz, és egyszerre ad otthont a magyar Országgyűlésnek és a város kihagyhatatlan látványossága is egyben. Mi magyarok sokszor elmegyünk mellette, de a hétköznapokban fel sem tűnik, hogy ez a 96 méter magas Steindl Imreáltal megálmodott épület csodájára jár az egész világ.
A TripAdvisoron 93,4% “Nagyon jó” és “Kiváló” értékeléssel büszkélkedhet a Parlament épülete, a Google-értékelések átlaga pedig 4,8/5, ami magas. Az utazók számára a budapesti szálláshelyek minősége is pozitív, a Booking.com-on 8,6/10-es átlagértékeléssel, az épületet bemutató videókat pedig 887,1 milliószor nézték meg a TikTok-on, és a számuk folyamatosan emelkedik.
A második helyen a franciaországi ikonikus Disneyland Paris áll 7,17/10 pontszámmal. Az 5510 hektáros üdülőhely nemrég ünnepelte 30. évfordulóját, és több mint 9,7 millió látogatót fogadott a 2019-es COVID-19 járvány előtt. A Disneyland Paris a TikTok legnépszerűbb attrakciója, a megjelölt posztokat elképesztő 7,9 milliárd alkalommal tekintették meg. A helyi szálláshelyek is magas színvonalúak – az átlagos értékelés 8,6/10 -, és a látogatói vélemények nagyrészt pozitívak. Míg az üdülőhely 4,5/5 csillagos átlagot kap a Google Értékeléseken, a TripAdvisor-értékelések kevésbé pozitívak: a látogatók 58,2%-a “Nagyon jónak” vagy “Kiválónak” minősítette élményeit.
Az izlandi geotermikus Kék Lagúna a világ harmadik legjobb turisztikai látványossága, 7,15/10-es összpontszámmal. A lenyűgöző vulkanikus tájban található, a turisták azért látogatnak ide, hogy megnézzék és megmártózzanak a szilícium-dioxidban gazdag kék vízben, amelyről úgy tartják, hogy gyógyító és fiatalító erővel bír. A Kék lagúna a TikTokosok kedvence, a videókat több mint 317,5 milliószor nézték meg. Izlandot a turisták számára az egyik legbiztonságosabb országnak is tartják, a Global Peace Index 1,1/5-ös pontszámával – minél alacsonyabb a pontszám, annál biztonságosabb egy hely. A helyi szálláshelyek minősége a legmagasabbak között van a tanulmányban (átlagosan 9,2/10), és a látogatói vélemények is elismerőek: a TripAdvisor-értékelések 80%-a “nagyon jó” vagy “kiváló”, a Google-vélemények átlagosan 4,6/5 pontot adnak.
Az első öt helyezett között a spanyolországi Sevillában található Plaza de España (7,13/10) amely egy félkörívben kialakított építészeti csoda, és a kambodzsai Siem Reapban található Angkor Wat (7,04/10) szerepel. A világ legnagyobb vallási műemléke, 402 hektáron terül el, és a kambodzsai nemzeti lobogón is szereplő nagy buddhista templomot ötmillió tonna homokkő felhasználásával építették, mindezt kézzel hordták a helyszínre.
A tanulmány rangsorának végén, a 99. helyen a Los Angeles-i Hollywood Walk of Fame áll, mindössze 3,24/10 ponttal. A Hollywood Boulevard és a Vine Steet sarkán található világhírű látványosság a szórakoztatóipar egykori és mai sztárjai előtt tiszteleg. Annak ellenére azonban, hogy a látogatás technikailag ingyenes, a látványosság rendelkezik a legalacsonyabb átlagos Google-értékeléssel (4/5), és a TripAdvisor-értékelések mindössze 19,5%-a “nagyon jó” vagy “kiváló”. Sok turista véleménye szerint az élmény “piszkos”, “olyan érzés, mintha egy turistacsapdában lennének”, “nem biztonságos” és “túlzsúfolt”.
A törökországi Isztambulban található Nagy Bazár a világ egyik legrégebbi bevásárlóközpontjának számít, de nem nyűgözi le a modern látogatókat, és az utolsó előtti helyen végzett a tanulmányban (3,48/10). A turisták sem értékelik magasra látogatásukat – 4,1/5 az átlagos Google-értékelés, és a TripAdvisor-értékeléseknek mindössze 41,2%-a “nagyon jó” vagy “kiváló”.
Az indiai Agrában található ikonikus Tádzs Mahal szintén az utolsó ötben található, 3,83/10-es értékkel. Az UNESCO világörökség részét képező márványpalotát a helyi szálláshelyek értékelése (7,1/10), a legközelebbi nemzetközi repülőtértől való több mint 200 kilométeres távolság és a turisták biztonsága (2,6/5) is lehangolja.
Meg kell jegyeznünk, hogy ez egy körültekintő, de szubjektív lista, így mindenki személyesen döntheti el, hogy melyik látványosság volt közel az elvárásaihoz, és melyik kevésbé.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |