• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.09.08.
· Kult+Múlt

Az Antarktisz elveszett emberei: Egy lezuhant amerikai repülő története

1946. decemberében, egy évvel a II. világháború után az Egyesült Államok titkos küldetésbe kezdett, hogy igényt tartson az Antarktisz hatalmas, még nem igényelt területeire. A küldetés, amely a Highjump hadművelet része volt, bázisok létesítését és az amerikai dominancia megerősítését célozta a fagyos kontinens felett, amelyről úgy vélték, hogy kiaknázatlan erőforrásokat és stratégiai katonai potenciált rejt magában. A hadművelet a valaha volt egyik legnagyobb expedíció volt, 13 hajó, 33 repülőgép és több mint 5000 ember részvételével.

Az elsők között szállt fel a George 1 legénysége, az amerikai haditengerészet kilenc fiatalembert szállító vízirepülőgépe. Feladatuk az Antarktisz partjainak felderítése volt, de az alattomos időjárás és a nagy hideg már a kezdetektől fogva veszélyessé tette az utazást. A repülőgép a szélsőséges körülmények miatt nehezen tudott 300 méter fölé emelkedni, és három kimerítő óra után végül elérték a partot. A megkönnyebbülés azonban csak rövid ideig tartott, mivel az időjárás tovább romlott, és a látótávolság szinte nullára csökkent — számolt be róla a Primal Space.

Miközben a legénység a viharban navigált, a repülőgép magasságmérője, amelyet megzavart az alatta lévő vastag jég, tévesen azt jelezte, hogy még mindig biztonságos magasságban vannak. Nem tudták, hogy a föld alattuk gyorsan emelkedik. Amikor a pilóta, Frenchy, úgy döntött, hogy megszakítja a küldetést és visszafordul, a gép egy hegynek ütközött, ami katasztrofális robbanást okozott, mivel 5000 liter üzemanyag meggyulladt. A repülőgép hevesen zuhant a hóval borított tájra, szétszórva a törmelékeket, a legénységet pedig szétszórva.

Tragikus veszteségek az Antarktiszon

Tragikus módon a legénység két tagja, Hendersin és Lopez azonnal életét vesztette, a gép légcsavarjain átdobva. A maradék heten életben maradtak, de súlyosan megsérültek. Frenchy súlyos égési sérüléseket szenvedett és alig tudott mozogni, míg Fred Williamsnek eltört a háta és többszörös arcsérüléseket szenvedett, ami valószínűtlenné tette a túlélését. Sérüléseik ellenére a túlélők gyorsan felállítottak egy rögtönzött menedéket a gép szétszakadt részében, és egy ejtőernyővel védekeztek a könyörtelen szél és a hó ellen.

A legénység helyzete szörnyű volt. Williams, aki túlságosan megsérült ahhoz, hogy mozgatni lehessen, külön menedéket kapott, de órákon belül belehalt a fagyos körülményekbe. A maradék hat ember az életbe kapaszkodott, reményüket a mentés lehetőségébe vetve. Ellátóhajójuk, a USS Pine Island azonban 500 kilométerre volt, és a baleset helyszínének megtalálása ilyen távoli és ellenséges környezetben óriási kihívást jelentett volna.

Az időjárás sem segített

A Pine Island körüli időjárás három napig túl zord maradt ahhoz, hogy mentőakciót indíthassanak. Eközben a lezuhanás helyszínén a túlélők -20°C-os hóviharral szembesültek, és lassan halálra fagytak. Frenchy égési sérülései miatt alig tudott enni, és a fagyási sérülések is kezdtek jelentkezni, szelleme azonban töretlen maradt, gyakran viccekkel próbálta emelni a legénység morálját.

A negyedik napon az időjárás rövid időre kitisztult, és a túlélők eltemethették elesett bajtársaikat a hó alá, a sírokat pedig fémtárgyakkal jelölték meg, hogy segítsék a későbbi mentési munkálatokat. A pillanatnyi szünet ellenére az élelmiszerkészleteik egyre fogytak, és hamarosan már csak húskonzervek maradtak.

Egy héttel a baleset után az időjárás javult Pine Island körül, és egy mentőrepülőgépet küldtek. A repülőgép átkutatta azt a területet, ahol a George 1-et utoljára észlelték, de a sűrű köd meghiúsította, és mindössze 20 kilométerrel maradt le a baleset helyszínéről. Ez a kis híján bekövetkezett baleset összetörte a túlélők morálját, akiknek fogytán volt az idejük és a lehetőségeik.

Kétségbeesésükben a legénység egy nagy halom törmeléket hozott létre, amelyet meggyújthattak, hogy jelezzék az esetlegesen elhaladó repülőgépeknek, és egy üzenetet hagytak a roncs szárnyán. Aztán a 13. nap reggelén fordult a szerencséjük. Az időjárás kitisztult, és miközben a férfiak elfogyasztották sovány sárgabarackos reggelijüket, meghallották egy közeledő repülőgép dübörgését. A Pine Island-i mentőcsapat végre rájuk talált.

Még egy utolsó túra antarktiszi túra

A megpróbáltatásoknak azonban még nem volt vége. A mentőgép, amely nem tudott leszállni a baleset helyszínének közelében, arra utasította a túlélőket, hogy gyalogoljanak el egy 10 mérfölddel északabbra fekvő tóhoz. Ha tudtak gyalogolni, akkor egy kört kellett alkotniuk, ha nem, akkor egyenes vonalat. A férfiak gyorsan egy kört alkottak, és megkezdték a fárasztó túrát, a már alig élő Frenchy-t egy szánon húzva.

Az út a tóhoz kimerítő volt, 12 órát vett igénybe a mellkasig érő hóban. Útközben a mentőrepülőgép ellátmányt dobott le, hogy útbaigazítsa őket. Ahogy közeledtek a tóhoz, sűrű köd szállt rájuk, ami eltakarta a látásukat, és egy utolsó kihívást jelentett – egy 20 méteres szikla állta el az útjukat. Figyelemre méltó módon találtak egy keskeny ösvényt, amely lefelé vezetett a jégtáblához, ahol végül a mentőcsapat találkozott velük.

Vége a borzalmaknak

Két hét elképzelhetetlenül nehéz megpróbáltatás után mind a hat túlélő biztonságban egyesült társaival a mentőgép fedélzetén. Történetük a rendkívüli bátorságról és ellenállóképességről tanúskodik, amely az elsöprő esélyekkel szemben is megállta a helyét.

A balesetben elpusztult három férfi ma is több mint 100 méter vastag jég és hó alatt van eltemetve, amelyet az antarktiszi körülmények tökéletesen megőriztek. A roncsok között talált fényképezőgép, amely kétségtelenül hatalmas történetet elmesélő képeket tartalmazott, ott maradt, és még mindig arra vár, hogy felfedezzék.

Ma a George 1 és legénysége története a fékezhetetlen emberi szellem és a túlélési szándék kitartó tanúsága, még a Föld legzordabb környezetében is.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A rómaiak vizelettel tisztálkodtak és fontos szerepe volt a higiéniában
Víz alá merült, ősi híd változtatta meg az európai ember történelmét

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Antarktisz Egyesült Államok
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Átadták végre a hévízi rendezvényteret

  • Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

  • Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

  • Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

  • Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

  • Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Kapcsolódó cikkek

tiszazugi méregkeverők
2025.07.18.

300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története


Olvasson tovább
Big Wind tűzoltó magyar mérnökök kuvait öbölháború
2025.07.17.

A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll


Olvasson tovább
Kőkorszak ősemberek vadkan lakoma közösség
2025.07.17.

Mit vittek magukkal a vendégek egy kőkorszaki lakomára? 11000 éves leletekből rekonstruálták az eseményt


Olvasson tovább
Nílus sziklarajz Egyiptom fáraó
2025.07.16.

A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átadták végre a hévízi rendezvényteret

Átadták végre a hévízi rendezvényteret

Tovább olvasok
Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

Tovább olvasok
Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

Tovább olvasok
Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

Tovább olvasok
Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

Tovább olvasok
Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Tovább olvasok
300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története

300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története

Tovább olvasok
Autós üldözés Budapest szívében: VIDEÓN az elfogás pillanata

Autós üldözés Budapest szívében: VIDEÓN az elfogás pillanata

Tovább olvasok
Hollywoodi feszültség Budapesten: Rami Malek és Russel Crowe egymásnak estek a Nürnberg forgatásán!

Hollywoodi feszültség Budapesten: Rami Malek és Russel Crowe egymásnak estek a Nürnberg forgatásán!

Tovább olvasok
Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4