Az Eurostat legújabb adatai komor képet festenek az európai közúti biztonságról: 2023-ban több mint 20 ezer ember veszítette életét az Európai Unió közútjain. Sajnos Magyarországon is bőven van hová javulnia a helyzetnek.
Friss elemzés mutatja be a helyzetet
Bár az elmúlt években számos közlekedésbiztonsági program indult, a régiók közötti különbségek továbbra is drámaiak. Közép-, Kelet- és Délkelet-Európa különösen rossz mutatókat produkál, és bár Magyarország nem tartozik a legkritikusabb országok közé, továbbra is az EU-átlag felett áll a halálos balesetek aránya.
A CHART by Pénzcentrum friss elemzése rámutat: a magyarországi balesetek hátterében elsősorban a gyorshajtás, a vidéki úthálózat rossz állapota, a túlterhelt országos utak és a gyalogosvédelmi hiányosságok állnak. Emellett új baleseti mintázatok is megjelentek, amelyek a közlekedési szokások változásával függnek össze – ezek célzott intézkedéseket tennének szükségessé.
Ezek Európa legveszélyesebb és legbiztonságosabb régiói

A kontinens délkeleti része számít a legkockázatosabbnak. Bulgária Severozapaden régiója 166 halálesettel egymillió lakosra vetítve az EU legrosszabb adatait produkálta. Románia és Görögország több területe is 100 fölötti értéket mutatott, vagyis többszörösen meghaladja az uniós átlagot.
Ezzel szemben több régió szinte példátlanul jó teljesítményt nyújtott: a finn Åland-szigeteken és a spanyol Melillában 2023-ban egyetlen halálos balesetet sem jegyeztek fel. A nagyvárosi régiók – köztük Brüsszel, Bécs és Berlin – szintén kiemelkedően biztonságosnak bizonyultak.
Így áll Magyarország 2023-ban
Hazánkban tavaly 472 ember halt meg közúti balesetben, ami 49 halálos áldozatot jelent egymillió lakosra vetítve. Ez ugyan nem számít extrém magas értéknek, de továbbra is az EU-átlag feletti.
Budapest és Pest vármegye számítanak a legbiztonságosabb térségeknek: a fővárosban 44 halálesetet regisztráltak (26 per millió), Pest megyében pedig 64-et (48 per millió). A Dunántúl régiói közepes biztonsági szintet mutattak, régiónként nagyjából 50–60 áldozattal.
A legkritikusabb helyzet a keleti és déli országrészekben alakult ki. Az Alföld és Észak-Magyarország térségében összesen 204-en vesztették életüket. A Dél-Alföld különösen kiugró adatot produkált: itt 81 ember halt meg az utakon, a mutató pedig 68 fő egymillió lakosra vetítve – a legrosszabb az országban.
Hogyan állunk a régióban?
Ausztria (44) és Csehország (46) kedvezőbb értékeket mutatnak az uniós átlagnál, míg Lengyelország (52) és különösen Románia (81) jóval rosszabb helyzetben van. Magyarország így a középmezőnyben helyezkedik el, de belső regionális különbségei továbbra is jelentősek.
Lassú javulás, egyenlőtlen eredmények
Összességében a magyar közlekedésbiztonság lassú javulást mutat, főként a nagyvárosi régiókban. Ugyanakkor a keleti és déli megyékben további célzott beruházások – jobb úthálózat, hatékonyabb sebességellenőrzés, gyorsabb mentési rendszer – nélkül aligha csökken majd érdemben a halálos balesetek száma.
Forrás:

