• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerk Szerk · 2021.09.30.
· Belföld

Régi hídból új híd: újrahasznosítják az Összekötő vasúti híd egy darabját

Összekötő híd

Látványtervek: Speciálterv Kft.

Nem is akárhogyan: a Hajógyári-sziget csúcsánál gyalogos-kerékpáros hídként születik újjá a korábbi vasúti híd.

Az Összekötő vasúti híd hazánk egyik legfontosabb vasúti hídja, lényegében a teljes kelet-nyugati irányú vasúti forgalom azon keresztül valósul meg. Felújítása halaszthatatlanná vált, ám már a projekt kezdetekor felvetődött, hogy a hídszerkezet egy részét mentsék meg az utókor számára.

Most úgy tűnik, hogy ez az álom meg is valósul.

A Magyar Építők információi szerint ugyanis a híd déli oldali pályájának budai oldal szakasza kerül majd utóhasznosításra a Hajógyári-sziget hídjánál.

A projekt előzményes tanulmányait, vizsgálatait, valamint az új helyszínen a megújult hídszerkezet engedélyezési és kiviteli terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készíti, az építész tervező a Bright Field Studios Ltd., a beruházó pedig a Budapest Fejlesztési Központ.

Utóbbi a 2020 őszi, tanulmányterv szintű vizsgálati kiírásában számos konkrét helyszín vizsgálatát kérte, de lehetőséget adott a tervezőnek további átfogó helyszínkeresésre is. Fontos szereplő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., akinek beruházásában kerülnek elbontásra a régi hídelemek, ezért a két szervezet hatékony és kooperatív együttműködésével valósulhat meg a hasznosítás.

Bírják még a szerkezetek

Az egyenként 97-98 méter támaszközű, nagy fesztávú, jelentős teherbírású, rácsostartós, alsópályás hídelemek még alkalmasak lehetnek utó-, illetve újrahasznosításra. Mint írják: a hídelemek kisebb terheléssel gyalogos-kerékpáros folyami átkelőként vagy felüljáróként, esetleg kisforgalmú közúti kapcsolatként még évtizedekig szolgálhatnak a fővárosban – írja a Magyar Építők.

Mint kiderült: a bontást követően a hídszerkezetet vízi úton szállítják fel a Hajógyári-sziget déli végére és ott, a meglévő közúti – úgynevezett H-híd – mellett építik be.

Ezen a helyszínen a gyalogos-kerékpáros kapcsolat igénye az óbudai főtér és a sziget között már évtizedek óta fennáll és számos megoldási javaslat készült rá.

„A Hajógyári-sziget déli csúcsának budai átkötése a meglévő, közúti forgalmat kiszolgáló H-híddal jelenleg egyik parton sem csatlakozik szervesen a környező városszövetbe. A budai hídfő környezetében a rakparti út és a H5 HÉV vonala erős akadályként jelenik meg az óbudai óváros és a dunai átkelő között. Egy ide elhelyezett hídelem kétszintű gyalogoshídként lehetőséget teremt ennek a határvonalnak és a folyó az átlépésére”

– indokolták a projekt létjogosultságát a Speciálterv munkatársai a Magyar Építőknek.

Összekötő híd

Látványtervek: Speciálterv Kft.

A vizsgálat a bontásra ítélt hídszerkezet tartószerkezeti értékelésével kezdődött. Tartószerkezeti szempontból meg kellett vizsgálni, hogy a hídszerkezet jelenleg milyen állapotban van, jelentősebb és nagy költségigényű beavatkozás nélkül milyen terhet képes viselni.

Mint kiderült, az acélszerkezet fáradási jelensége, életciklusa alapján vasúti célra nem, de közúti hasznosítása is csak korlátozottan valósulhatott volna meg, így került fókuszba a gyalogos-kerékpáros újrahasznosítás ötlete.

Két szinten mehet a forgalom

A Speciálterv mérnökei tartószerkezeti értelemben sem hagyományos módon gondolkodtak a hídszerkezet felhasználásáról, hiszen mind a korábbi vasúti hídpálya alá függesztve, mind a rácsos szerkezet felső rácsozata fölé építve, többszintes közlekedőket is kialakítanak.

Mint írják: a H-hídi helyszínen a szigeti oldalon az ipari örökség épületeinek terét éri el a híd. A budai oldalon a Zichy-kastély épületegyüttesének hiányzó épülettömbjének helyén érkezik le a HÉV felett átfutó gyalogoshíd. A lejárat az épületegyüttest kiegészítő, belső udvart képező függőkertszerű kialakításával az óbudai épületegyüttes szerves elemévé válik.

A kétszintes híd egyszerre ad kapcsolatot utcaszinten a kerékpárosok HÉV menti nyomvonala számára, a felső szinten pedig közvetlen gyalogos összekötést az óbudai főtér, a múzeumi együttes és a Hajógyári-sziget déli, fejlesztési lehetőségeket magában rejtő területe között – írja a lap.

tiszaug híd
Érdemes elolvasniLátványos próbaterhelésen esett át Magyarország legújabb hídja – képek
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Budapest Fejlesztési Központ híd
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

  • Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

  • A titokzatos budai fekete cica

  • Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

  • A Margitsziget elfeledett története

  • Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Kapcsolódó cikkek

fekete macska házfal graffiti
2025.05.19.

A titokzatos budai fekete cica


Olvasson tovább
Business Yacht Day Balatonkenese
2025.05.16.

Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén


Olvasson tovább
homoki prérifű
2025.05.16.

Félsivataggá válhat Közép-Magyarország, trópusi és szubtrópusi növények jelennek meg


Olvasson tovább
Honvéd Főparancsnokság épülete Nemzeti Hauszmann Program szobrok szobor
2025.05.15.

Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Üzbegisztán együttműködése a Türk Államok Szervezetével a turizmus területén bővül

Tovább olvasok
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A kriptovaluták előnyei Weiss.bet: gyors, biztonságos és költséghatékony fizetések

A kriptovaluták előnyei Weiss.bet: gyors, biztonságos és költséghatékony fizetések

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4