• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2022.01.03.
· Belföld

Drasztikusan nőtt a vasúti átjárós balesetek száma 2021-ben

vonat

Fotó: MTI

Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A balesetek számának csökkenéséhez a közlekedési morál változása elengedhetetlen. A MÁV közleményében körültekintő közlekedésre kéri az autósokat és gyalogosokat.

2020-ban 62 útátjárós baleset történt, amely a tavalyi évben 24 esettel emelkedett.

A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárral kénytelen számolni.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza.

A gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni.

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják.

Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.

A hazai vasútbiztonság a régión, és szélesebb kitekintésben az Európai Unión belül is kedvező.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. 2021-ben útátjárós balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók – köztük mozdonyvezetők – egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben.

A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentése, és a figyelem felhívása céljából a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével. Legfőbb cél a baleset-megelőzés: felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetek elkerülhetők lennének, ha a gyalogosok és a gépjárművezetők figyelmesen, kiemelt körültekintéssel, a közlekedési szabályok betartásával közelítenék meg a vasúti átjárókat.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!
  • Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!
  • A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!
  • A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
  • A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!

tapolcai baleset
Érdemes elolvasniGyásznapot tartanak vasárnap a tapolcai baleset áldozatira emlékezve
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
baleset statisztika vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

  • Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

  • Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

  • Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

  • Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

  • Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Kapcsolódó cikkek

Revolut kriptó Magyarország
2025.07.11.

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt


Olvasson tovább
hekker informatika hekkercsapat
2025.07.10.

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre


Olvasson tovább
25 év után kerültek elő K. Péter maradványai (1)
2025.07.10.

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK


Olvasson tovább
CAF-villamos Főváros Budapest vita Karácsony Vitézy alacsonypadlós
2025.07.10.

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Tovább olvasok
Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Tovább olvasok
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Tovább olvasok
Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK

Tovább olvasok
Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról

Tovább olvasok
Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger

Tovább olvasok
Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?

Tovább olvasok
Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért

Tovább olvasok
Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették

Tovább olvasok
A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

A világ legöregebb szőlőtőkéje a határtól nem messze: így mutatkozott be Maribor és a megújult Hotel Habakuk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4