Blöfföl vagy tényleg kivonulna a Facebook és az Instagram Európából?

Hogy milyen hatása van a társadalmi kapcsolatokra és úgy egészében a világra a Facebook és az Instagram, megoszlanak a vélemények. Azonban most felvetődött, hogy közösségi médiát vezető két platform kivonulna Európából, ha nem a számukra megfelelő döntés születik adatkezelés tekintetében. 

A Meta még múlt héten adta le a megszokott éves jelentését az Amerikai Értékpapír‑ és Tőzsdefelügyelet számára. A dokumentumban viszont szerepelt egy igazán meglepő, ugyanakkor igencsak határozottnak tűnő mondat is. A Mashable beszámolója szerint

az amerikai cég egy olyan forgatókönyvet is belengetett, amelynek következtében a Facebookot és az Instagramot is elérhetetlenné teszik az európai felhasználók számára.

A techóriás és Európa között komoly véleménykülönbség alakult ki, hiszen

az EU általános adatvédelmi rendelete, vagyis a GDPR kimondja, hogy az európai felhasználók adatait európai, nem pedig amerikai szervereken lehet csak tárolni.

A hvg azt írja, hogy a Meta viszont ragaszkodik a jelenlegi felálláshoz, és azt állítja, hogy az adatok jelenlegi feldolgozási módja kulcsfontosságú a cég üzleti tevékenysége és a célzott hirdetések megjelenítése szempontjából.

A GDPR viszont ezt a metódust megtiltja, és mivel a Meta egyelőre nem talált más megoldást, illetve az adatmegosztásra vonatkozó új megállapodás sem született meg, ezért

elképzelhetőnek tartják, hogy a két szolgáltatás elérhetetlen lesz a kontinensen.

Facebook nélküli világ

A Facebook nélküli életre azért még senki sem készüljön, hiszen a Facebook és az Instagram is elképesztő összegeket hoz az amerikai vállalatnak, így inkább tűnik blöffnek, mint valódi forgatókönyvnek a cég víziója.

A CityAM megkereste az ügyben a vállalat globális ügyekért felelős alelnökét,

Nick Clegget, aki mindenki meglepetésére azt állította, hogy a Meta valójában a kisvállalkozókért küzd, hogy ők ne járjanak rosszul.

Itt egészen pontosan arra gondolt Clegget, hogy mostanra a Facebook és az Instagram meghatározó és megkerülhetetlen szereplője lett a hirdetési piacnak, ezért kivonulás fájdalmas lenne a piac legkisebb szereplőinek.

Ennél inkább hihető a pénzügyi motiváció, hiszen egyrészt az EU-t elhagyó döntés következtében brutálisan beszakadna a Facebook-részvények árfolyama, másrészt olyan bevételkiesést könyvelhetne el a cég, amit még nem látott a világ.

Az érzékeny piacra kiváló példa lehet a néhány napja történtek, amikor története során először csökkent a Facebook aktív felhasználóinak a száma. A hvg beszámolója szerint a Facebook bevételnövekedése is lelassult, mivel a hirdetők már kevesebbet költöttek náluk, illetve a közönségük is megcsappant, főleg a fiatalabb korosztály elhagyta a Facebookot a rivális TikTok és YouTube miatt.

Source: