Törökország lekapcsolta a lopott gabonát szállító oroszokat

A török vámhatóságok feltartóztattak egy orosz teherhajót, amely Ukrajna szerint lopott gabonát szállított – közölte vasárnap Ukrajna törökországi nagykövete.

Egy ukrán külügyminisztériumi tisztviselő az ukrán tengerészeti közigazgatás információira hivatkozva pénteken a Reutersnek azt mondta, hogy a 7.146 dwt-s Zhibek Zholy mintegy 4500 tonna ukrán gabonát tartalmazó első rakományt rakodott be Berdjanszkban, az oroszok által megszállt dél-ukrajnai kikötőben. Ezután Ukrajna kérte Törökországot, hogy tartóztassa fel az orosz zászló alatt közlekedő Zhibek Zsoly teherhajót – közölte egy tisztviselő és a Reuters által megtekintett dokumentumok szerint.

A Reuters riporterei vasárnap látták a Zhibek Zholy hajót a parttól mintegy 1 kilométerre, Karasu kikötőjén kívül lehorgonyozva, a fedélzeten vagy a közelben lévő más hajókon nem volt látható mozgás.

“Teljes mértékben együttműködünk. A hajó jelenleg a kikötő bejáratánál áll, a török vámhatóságok feltartóztatták” – mondta Vaszil Bodnar nagykövet az ukrán nemzeti televízióban.

Bodnar elmondta, hogy a hajó sorsáról a nyomozók hétfői találkozóján döntenek, és Ukrajna reméli, hogy a gabonát elkobozzák.

Ukrajna azzal vádolja Oroszországot, hogy gabonát lop el azokról a területekről, amelyeket az orosz erők elfoglaltak Moszkva február végén kezdődött inváziója óta. A Kreml korábban tagadta, hogy Oroszország ukrán gabonát lopott volna. Kijev szerint az orosz erők a közelmúltban, a megszállt területeken rendelkezésre álló gabona mintegy harmadát lopták el, ami körülbelül 500 000 tonnának felel meg.

Az ukránok és a Nyugat szerint az oroszok a tengeri blokáddal igyekeznek egyrészt élelmiszerválságot előidézni a világban, másrészt ezzel össezfüggésben a Kreml igyekszik az orosz gazdaságot sújtó szankciókat enyhíteni. Részletek: Putyin sok mindent megígért Erdogánnak, csak oldják fel a nyugati államok szankcióit

Ugyancsak érdekes, hogy nyomon követhető, hová viszi Oroszország az ellopott ukrán gabonát, részletek itt.

Merre juthat ki az ukrán gabona?

Törökország szerepe

Globális élelmiszerhiányról szóló válságtanácskozást rendeznek a héten Törökországba, miközben egyre nagyobb a félelem, hogy az ukrán gabonaexport oroszországi blokádja veszélyes szintre emelheti az élelmiszerárakat a fejlődő országokban, írja az Anadolu Hírügynökség.

Törökország azt is tervezi, hogy az elkövetkező hetekben orosz, ukrán és ENSZ-tisztviselőket lát vendégül tárgyalásokra, amelyek célja a jelenleg elakadt export újraindítása – a médiajelentések szerint. Mevlut Cavusoglu török külügyminiszter szerint a vezetők olyan megoldáson dolgoznak, amely nem igényli a tengeri aknák kiürítését az ukrán kikötőkből.

Vasúti szállítás, fehérorosz megoldás

Ukrajnában a vonatoknak meg kell állniuk az ország határainál, mivel a nyomtáv 9 cm-rel szélesebb, mint az európai szomszédoké. A gabonát ezután más vonatok vagonjaira rakodják, vagy keskenyebb vagonokra emelik, ami időt vesz igénybe.

Ez a kapacitás kérdése is, hiszen egyetlen konténerszállító hajó körülbelül 50 vonatnyi rakományt képes szállítani.

Kijev azt is fontolgatja, hogy havonta akár 4 millió tonna gabonát is elküld Fehéroroszországon keresztül, amely ugyanazt a nyomtávot használja, mint Ukrajna. A hírek szerint Kijev és az EU miniszterei között tárgyalások folynak egy új vasútvonal építéséről Ukrajnából a litvániai Klaipeda kikötőjébe.

Martisev azt is elmondta, hogy Alekszandr Lukasenko fehérorosz elnök rendszere nyitott lehet valamilyen megállapodásra. “Tárgyalásokat folytat, és mindig szeretne valamilyen befolyást szerezni Oroszország és az EU között” – mondta Martyšev.

Lengyelország

Lengyelország júniusban úgy döntött, hogy ideiglenesen csökkenti az áruellenőrzést az Ukrajnával közös határán, ami lehetővé teszi a háború sújtotta ország számára, hogy a Rava Ruska – Werchrata határátkelőhelyen keresztül mezőgazdasági terményeket exportáljon.

Ám egy másik akadály az európai kikötőkben a tárolási lehetőségek hiánya, ahol több tízezer tonna gabonát kell a kikötői tárolókba elhelyezni, mielőtt később teherhajókra rakodhatnának.

Az OT Logistics, a szárazföldi ömlesztett áru terminálok lengyel üzemeltetője elmondta, hogy a balti-tengeri Swinoujscie és Gdynia kikötői már teljes kapacitással működnek. A vállalat becslése szerint balti termináljainak kapacitása havi 1,6 millió tonna – 400 ezer tonnával kevesebb, mint amennyit Kijev szeretne.

Egy másik útvonal a román Fekete-tenger partján fekvő Constanta kikötőjén keresztül vezet. Sok ukrán gabona érkezik Konstancába, a jelenlegi export mintegy 50%-át onnan szállítják – mondta Nyikolaj Gorbacsov, az Ukrán Gabonaszövetség vezetője.

Az ukrán gabonaexport mintegy 30%-a Lengyelországon keresztül indul a Balti-tengeren fekvő Gdansk közelében.

Forrás: Reuters