• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.12.03.
· Kult+Múlt

Londoni nekropolisz vasút: Vonat az élőknek és a holtaknak

A London Necropolis Railway, a közlekedés történetének egy lenyűgöző és kissé hátborzongató fejezete, a halálhoz és a túlvilághoz való viktoriánus hozzáállás sajátos megoldása volt. Ez az 1854 és 1941 között működő különös vasúti rendszer az elhunytak és gyászoló családtagjaik számára nyújtott lehetőséget arra, hogy végső nyughelyükre utazzanak.

A London Necropolis Railway ötlete akkor született, amikor London város jelentős temetkezésihely hiánnyal nézett szembe. A South Western Railway Company, felismerve a speciális szolgáltatás szükségességét, 1852-ben megalapította a London Necropolis Company-t (Londoni Temetkezési Társaság). Két évvel később, 1854-ben a London Necropolis Railway megkezdte működését egy külön erre a célra kialakított londoni állomásról Waterlooban.

A vasút számos temetkezési szolgáltatást kínált, beleértve az első, második és harmadik osztályú jegyeket mind az élő gyászolók, mind az elhunytak számára. A londoni végállomás a Westminster Bridge Roadon volt, míg a másik végállomás a surrey-i Brookwood temető volt. A vasút mellett létesített temető London temetkezési problémáit hivatott megoldani az elkövetkező évszázadok során.

Londoni halálvasút

A London Necropolis Railway rendszeres járatokat közlekedtetett. A temetési meneteket az erre kijelölt londoni állomásról indították. A gyászolókat és az elhunytakat különböző osztályokba sorolták. Az első osztályon utazó gyászolóknak az állomáson külön szobát biztosítottak, ahol felfrissülhettek. Az első osztályú temetkezők kiválaszthatták, hogy a temetőben hol kívánják felállítani a sírhelyet, amelyet elvártak, hogy valami permanens megoldás legyen.

A másodosztályú temetkezés már korlátozottabb keretek között biztosított temetkezési hely választást. Itt lehetőség volt permanens sírhely felállítására felárért cserébe. Ha ezt nem kívánták igénybe venni, akkor a sírhely szükség szerint újra felhasználható lett volna. A harmadosztályú temetkezéseket egyházi költségen végezték. Ezeken a sírhelyeken permanens síremléket állítani nem lehetett. Ugyanakkor a tömegsírok nem voltak megengedve a vállalat számára, így minden elhunyt külön sírban részesülhetett.

Meglehetősen morbid célja ellenére a vasút a közönség körében kedvező fogadtatásra talált, és több évtizeden át működött. Ennek ellenére viszont sosem volt annyira sikeres, mint amennyire várták. Eredetileg azzal számoltak, hogy évente 10 000-50 000 halottat fognak szállítani, de a cég 87 éves működése alatt mindössze 200 000 temetést tudott elvégezni. Ez évente átlagosan 2300 holttestet jelentett.

A cég egészen a második világháborúig üzemelt, mikoris 1941-ben a londoni állomást bombatalálat érte. Ezután az újjáépítés értelmetlenné vált. A cég még különleges esetekben nyújtott temetkezési szolgáltatást, de vasútat többé nem használták. Az utolsó vonat 1941-ben indult el, és ezzel véget ért a közlekedés történetének ez az egyedülálló fejezete.

Ma a londoni halottaknak szánt vasút emléke különös és érdekes lábjegyzetként él tovább London történelmének gazdag szövevényében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • Jaszuke, az afrikai szamuráj és különös története
  • John Rackham, a valaha volt legpocsékabb kalóz?
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
furcsa történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Megdöbbentő fordulat: Óvadékot ajánl az amerikai lány meggyilkolásával vádolt ír férfi, lakása is van már Budapesten

  • Miért nem fogott össze inkább IV. Béla a mongol “rokonokkal” ahelyett, hogy Európát védte?

  • 5 hagyományos étel a Kárpát-medencéből, amit egyszer mindenképp meg kell kóstolni

  • Mennyit keresnek nálunk a külföldiek? Ennyiért dolgoznak Magyarországon az ukrán és ázsiai vendégmunkások

  • Szakértők szerint durva ingatlanár-növekedést hozhat az Otthon Start, elmondjuk, mi lehet most a jó stratégia

  • Provident-felmérés: Közép-Európa sereghajtói a magyarok, alig van megtakarításunk

Kapcsolódó cikkek

2025.08.06.

Miért nem fogott össze inkább IV. Béla a mongol “rokonokkal” ahelyett, hogy Európát védte?


Olvasson tovább
torinói lepel Jézus
2025.08.05.

Döbbenetes felfedezés: mégsem Jézus testét borította a torinói lepel?


Olvasson tovább
A mongol hadsereg a háborúban
2025.08.04.

Új elmélet: nem azért hagyhatták el hazánkat a mongol hódítók, amit a történelemkönyveink írnak


Olvasson tovább
Mózes
2025.08.04.

Mózes nyomaira bukkantak régészek egy egyiptomi bányában?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Megdöbbentő fordulat: Óvadékot ajánl az amerikai lány meggyilkolásával vádolt ír férfi, lakása is van már Budapesten

Megdöbbentő fordulat: Óvadékot ajánl az amerikai lány meggyilkolásával vádolt ír férfi, lakása is van már Budapesten

Tovább olvasok
Miért nem fogott össze inkább IV. Béla a mongol “rokonokkal” ahelyett, hogy Európát védte?

Miért nem fogott össze inkább IV. Béla a mongol “rokonokkal” ahelyett, hogy Európát védte?

Tovább olvasok
5 hagyományos étel a Kárpát-medencéből, amit egyszer mindenképp meg kell kóstolni

5 hagyományos étel a Kárpát-medencéből, amit egyszer mindenképp meg kell kóstolni

Tovább olvasok
Mennyit keresnek nálunk a külföldiek? Ennyiért dolgoznak Magyarországon az ukrán és ázsiai vendégmunkások

Mennyit keresnek nálunk a külföldiek? Ennyiért dolgoznak Magyarországon az ukrán és ázsiai vendégmunkások

Tovább olvasok
Szakértők szerint durva ingatlanár-növekedést hozhat az Otthon Start, elmondjuk, mi lehet most a jó stratégia

Szakértők szerint durva ingatlanár-növekedést hozhat az Otthon Start, elmondjuk, mi lehet most a jó stratégia

Tovább olvasok
Provident-felmérés: Közép-Európa sereghajtói a magyarok, alig van megtakarításunk

Provident-felmérés: Közép-Európa sereghajtói a magyarok, alig van megtakarításunk

Tovább olvasok
Küzd a Wizz Air az európai utasokért: van már útvonal, ahol visszavonult, de a befektetők mégis bizakodóbbak

Küzd a Wizz Air az európai utasokért: van már útvonal, ahol visszavonult, de a befektetők mégis bizakodóbbak

Tovább olvasok
Bajban a Ryanair Magyarországon: így próbálhatják rásózni az utasokra drágább termékeiket, vizsgálat indult

Bajban a Ryanair Magyarországon: így próbálhatják rásózni az utasokra drágább termékeiket, vizsgálat indult

Tovább olvasok
Franciaországtól Szolnokig: megérkeztek az új Airbus H225M helikopterek a Magyar Honvédséghez – VIDEÓ

Franciaországtól Szolnokig: megérkeztek az új Airbus H225M helikopterek a Magyar Honvédséghez – VIDEÓ

Tovább olvasok
A Mol új szerződéssel csökkenti az orosz kitettséget az energiaszektorban

A Mol új szerződéssel csökkenti az orosz kitettséget az energiaszektorban

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4