Az 1953-as koreai fegyverszüneti megállapodás óta törékeny fegyverszünet áll Dél-Korea és a Észak-Korea között. Bár lövöldözés néha előfordul a 38. szélességi fokon átívelő demilitarizált zónában, a konfliktust nagyrészt kémkedés jellemzi. 1998-ban Észak-koreai kémek kivonását Dél-Koreából egy valószínűtlen esemény akadályozta meg.
Június 22-én egy észak-koreai Yugo-osztályú tengeralattjáró dél-koreai vizeken szenvedett hajóbalesetet. Szokcsó keleti részétől mintegy 11 mérföldre és a koreai határtól délre mintegy 21 mérföldre a tengeralattjáró egy halászhálóba gabalyodott. Az észak-koreai tengerészek megpróbálták kiszabadítani a tengeralattjárót, de ez nem sikerült.
Az Észak-koreai tengeralattjárót Dél-koreai halászok vették észre, akik értesítették a dél-koreai haditengerészetet. Egy korvett azonnal útnak indult az észak-koreaiak elfogására. A tengeralattjárót a korvett el is húzta maga után Donghae kikötőjébe, a legénységgel együtt. Azonban a tengeralattjáró útja során érthetetlen módon elsüllyedt. Az sem tisztázott, hogy a tengeralattjáró az elszenvedett kár miatt süllyedt el, vagy szándékosan süllyesztették-e el. A következő napon az észak-koreai állami vezetésű Korean Central News Agency bejelentette, hogy egy tengeralattjáró “kiképzési baleset” következtében elveszett.
Az elsüllyedt tengeralattjáró
Június 25-én Dél-Korea kimentette a tengeralattjárót, amely mintegy 30 méter mélyre süllyedt. Kilenc észak-koreai holttestet találtak a tengeralattjáróban. A tengeralattjárót irányító öt tengerész láthatóan kivégzés áldozata lett. Öt közül négyüket a fejükbe lőtték. Chung Young Jin tábornok, a dél-koreai vezérkari főnökség tagja kijelentette: „Úgy tűnik, hogy négy férfi, köztük a parancsnok, agyonlőtte az öt másik férfit, majd öngyilkosok lettek.” — írja a We Are The Mighty.
A tengeralattjáróban találtak között volt két automata puska, két géppuska, egy vállról kilőhető rakétavető, búvárfelszerelés, oxigéntartályok, katonai csizmák és kézigránátok is. Habár ezek a felszerelések nem voltak szokatlanok egy katonai tengeralattjárón, a dél-koreai italok jelenléte arra utalt, hogy az ügynökök befejeztek egy kémkedési küldetést. A tengeralattjáró naplója többször is feljegyezte a dél-koreai vizekre történt behatolásokat korábbi utazásaik során. A tengeralattjáró legénységét észak-koreai és kínai katonák temetőjében helyezték végső nyugalomra.
A 1998-as év feszült időszak volt a Koreai-félszigeten. A szokcsói tengeralattjáró incidens után, júliusban egy elhunyt észak-koreai kommandóst és egy behatoláshoz használt eszközt találtak Donghae közelében. Decemberben egy merülésre alkalmas jármű Yeosu közelében tűzpárbajba keveredett dél-koreai hajókkal. Ez a későbbiekben a 1998-as Yeosu tengeralattjáró incidensként vált ismertté. Azonban a Szokcsói tengeralattjáró incidenst az különbözteti meg más hasonló eseményektől, hogy a tengeralattjárót halászok fogták el.
A 1998-as Szokcsói tengeralattjáró incidens érdekes része a koreai kémkedés történetének. De remekül rámutat a geopolitikai konfliktusok váratlan fordulataira.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban
Putyin hajlandó lezárni a háborút, de ez korántsem ilyen egyszerű
Tudod, mi a barbakán? Megmutatjuk a megmaradt magyarországi barbakánokat
Magyarország nagyon szomorú statisztikában világelső
Olyan csillagokat találtak fekete lyukak körül keringeni, amelyeknek nem kellene ott lenniük