Meddig tud repülni egy madár leszállás nélkül?
Elképesztő a rekord – és az is, melyik madár tartja.
Szinte egy egész napos repülés Ausztráliába hosszú utazásnak tűnhet, de ez közelébe sem ér annak, amire a sarlósfecske képes, írja az IFLScience.
Sokan eléggé nyugtalanokká válunk néhány óra után, és csak ülünk a fenekünkön. Képzeld el, hogy 10 hónapig oldalra kell nyújtanod a karjaidat, hogy a levegőben maradhass – ugyanis ennyi ideig tud repülni a rekordot döntő sarlósfecske leszállás nélkül.
A maratonfutó madár
Ronald Lockley walesi ornitológus már az 1970-es években felvetette, hogy a sarlósfecske képes lehet ilyen bravúrra. A svédországi Lund Egyetem kutatóinak csoportja mégis csak 2016-ban tudta megerősíteni ezt az elméletet.
Ennek érdekében a csapat 13 felnőtt sarlósfecskét követett nyomon. A madarakat apró adatrögzítőkkel jelölték meg, amelyek gyorsulásmérőkkel rögzítették repülési tevékenységüket, és fényszint-érzékelőkkel azonosították őket.
Egyes madarakat több éven keresztül követtek nyomon, miközben télen Svédországból a Szaharától délre vándoroltak, majd vissza.
Mennyit repültek a fecskék?
Az eredmények azt mutatták, amit már régóta sejtettek – a sarlósfecskék idejük nagy részét a levegőben töltik. A nyomon követett madarak az évben mindössze két hónapig maradtak folyamatosan a szárazföldön, és megtelepedtek, hogy szaporodjanak.
Bár néhány madár a hátralévő 10 hónapban időnként rövid időre leszállt, idejük több mint 99,5 százalékát repüléssel töltötték.
Három fecske a levegőben volt vonulásának teljes 10 hónapja alatt nem szállt le. Ez különösen lenyűgöző eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy ezek elég kicsi madarak, mindössze 40 gramm körüli a súlyuk.
Miért repül néhány példány többet?
A kutatók azt sugallják, hogy a különbség a távolsági repülők és a leszállók között a tollaikban rejlik. A leszálló madarak szárnytollai nem cserélődtek, míg azok, akik egész idő alatt a levegőben maradtak, vedlettek és új repülési tollakat növesztettek.
„Az, hogy vedlik-e vagy sem, kis különbségekre utalhat általános állapotukban vagy a parazitaterhelésben, és megmagyarázhatja az egyes madarak repülési viselkedését a fajon belül” – magyarázta Anders Hedenström, a tanulmány szerzője egy akkori nyilatkozatában.
De hogy a fenébe tudnak ilyen sokáig fent maradni a levegőben?
A fizikai aktivitás végül is energiába kerül, de a sarlósfecskék alkalmazkodtak ahhoz, hogy viszonylag keveset használjanak hosszabb repüléseik során.
„A sarlósfecskék nagyon hatékony repülőkké fejlődtek, áramvonalas testformákkal és hosszú és keskeny szárnyakkal, amelyek alacsony költséggel hoznak létre emelőerőt” – mondta Hedenström a Nature-nek. Ez segít nekik kisebb energiafelhasználásban – bár gyorsan lendületet kaphatnak a szintén a levegőben lévő rovaroktól.
Repülés és alvás
A harapnivalók mellett mi, emberek is szunyókálhatunk, hogy feltöltődjünk a géppel repülés közben, de az, hogy a sarlósfecskék csinálják-e ugyanezt, továbbra is megválaszolatlan.
„Lehet, hogy fregattmadárként viselkednek, és alszanak siklás közben” – mondta Hedenström a Lund közleményében. „Minden nap, szürkületkor és hajnalban a sarlósfecske körülbelül két-három kilométeres magasságba emelkedik. Lehet, hogy hanyatló siklás közben alszanak, de nem vagyunk biztosak benne.”
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét
Melyik régiókban és területeken található a legtöbb építkezési munka ma Magyarországon?