• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2024.04.22.
· Külföld

Civil turistákkal játszhat a háború: 46 ezer utasszállító repülőjárat GPS-jelét zavarták augusztus óta a balti térségben

ryanair repülő tömegszállítás gps-jel

Forrás: Sam Chui Aviation and Travel/ Raimond Spekking

Lehet, hogy te is utaztál valamelyik érintett járattal? A GPS-jelek véletlen meghibásodása talán nem is véletlen.

A brit üdülési járatok ezreit érte a feltételezett orosz zavarás – légiközlekedési források szerint a taktika „rendkívül veszélyes” és komoly fenyegetést jelent a repülésbiztonságra nézve, számolt be róla tegnap éjjel a The Sun.

Mi történik ilyenkor?

Az elektronikus támadások használhatatlanná teszik a GPS-jelek általi navigációt, így a repülőgépek bizonytalanok az útvonalakat illetően, és nehezen tudják elmondani másoknak, hol vannak.

A hamis adatok továbbá arra kényszerítették a repülőgépeket, hogy kanyarodjanak és merüljenek, hogy elkerüljék azokat a fantomakadályokat, amelyek valójában nem voltak ott.

Többezer járat érintett

A március végéig tartó nyolc hónapban 2309 Ryanair-járat és 1368 Wizz Air-gép jelentkezett műholdas navigációs problémákkal a balti régióban. Szintén zavarás sújtotta a British Airways 82 járatát, hét a Jet2, négy EasyJet és hét a TUI által üzemeltetett járatot is.

repülők radartérkép

A kereskedelmi járatok pillanatképe a Flightradar24-en.

Vlagyimir Putyin erőinek beavatkozása magában foglalja a zavarást és a hamisítást. A zavarás elnyomja a műholdak kommunikációját, köztük a GPS-jeleket és az európai Galileo rendszer valódi jeleit. A hamisítás pedig valótlan jeleket használ, hogy elhitesse a repülőgépekkel, hogy valahol vannak, ahol nem.

Komoly probléma lehet

Januárban az Európai repülésbiztonsági felügyelője „támadásnak” minősítette a zavarást és a hamisítást, de nem árulta el, ki áll mögöttük. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség csúcstalálkozót tartott a légitársaságokat képviselő globális testülettel a fenyegetés ellen.

Luc Tytgat, az EASA főnöke a következőket mondta: „Az ezen rendszerek elleni támadások számának meredek növekedését tapasztaltuk, ami biztonsági kockázatot jelent.”

Az utasok általában nem veszik észre, ha elakad a repülőgépük. A The Sun azonban egyesítette erőit a GPSJAM.org kutatóival, hogy elemezze a nyilvános repülési naplókat.

Hatalmas kutatás a GPS-jelzavarások után

A repülőgépek automatikus függő felügyeleti adásokat küldenek, hogy a közelben lévők és az irányítók tudják, hol vannak. Ezek a jelek tartalmazzák a GPD-jelek működésének becslését. A gyenge teljesítmény elakadást vagy hamisítást jelez.

A GPSJAM ugyanakkor elismeri, hogy a jelek nem bizonyítják a zavarást. De azt elmondta: „Úgy tűnik, hogy azok a területek, ahol a repülőgépek jelentős százaléka alacsony navigációs pontosságról számol be, jól korrelál az ismert és feltételezett zavarásokkal.”

A háborús övezetben növekszik a kockázat

A naplókon zavaró gócpontok láthatók a Balti-tengeren, a Fekete-tengeren és a Földközi-tenger keleti részén. A Balti-tengeren augusztus és március vége között 46 000 repülőgép jelentett műholdas navigációs problémákat.

A kutatás kimutatta, hogy a feltételezett orosz támadások száma a tavalyi heti kevesebb mint 50-ről a múlt hónapra heti 350 fölé emelkedett.

Dr. Jack Watling háborús szakértő, a Királyi Egyesült Szolgálatok Intézetének munkatársa a következőket mondta:

„Az oroszok régóta használják a GPS zavarást zaklató eszközként, és kivetítik a NATO határain túlra.”

A GPS-jelzavar nem csak direkt támadást jelenthet

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint viszont nincs ok a pánikra. Szerintük az elakadás gyakran katonai tevékenységhez kapcsolódik, de ez nem jelenti azt, hogy kereskedelmi repülőgépeket közvetlenül célba vettek, írja a The Guardian.

Glenn Bradley, a CAA repülési műveletekért felelős vezetője elmondta: „A kereskedelmi járatok a légi közlekedés egyik legbiztonságosabb formája, és számos biztonsági protokoll létezik a kereskedelmi repülőgépek navigációs rendszereinek védelmére.”

„A GPS-jel zavarása közvetlenül nem befolyásolja a repülőgép navigációját, és bár ez ismert probléma, ez nem jelenti azt, hogy egy repülőgépet szándékosan zavartak volna.”

A GPS-jel csak egy a sok rendszer közül

A Ryanair szóvivője szerint a GPS-jel zavara még nem sodorja veszélybe a repülőket. „Az elmúlt években megnövekedett az időszakos GPS-interferencia, amely minden légitársaságot érintett. A Ryanair repülőgépei több rendszerrel rendelkeznek a repülőgép helyének azonosítására, beleértve a GPS-t is. Ha valamelyik helymeghatározó rendszer, például a GPS nem működik, a személyzet a szokásos működési eljárások részeként váltson át valamelyik alternatív rendszerre.”

Ez is érdekelhet:

  • Moszkva szerint a katonai segély és az ukrajnai beavatkozás Amerika történelmi kudarca lesz
  • Fordulat: már az ukrán csodafegyver semmisítette meg az orosz fegyverek 70%-át
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
háború Oroszország turizmus
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Autómentes övezetekkel védené a gyerekeket a BKK

  • A legfurcsább kihalt teremtmények, amelyeket valaha találtunk

  • Charles Darwin egyik legfontosabb munkája nem az evolúcióról szólt

  • 190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

  • Miért nem eszünk pulykatojást?

  • A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

Kapcsolódó cikkek

Vlagyimir Putyin Oroszország Ukrajna háború új nukleáris fegyverek ballisztikus rakéták
2025.05.23.

Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt


Olvasson tovább
A Szahara az űrből
2025.05.23.

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában


Olvasson tovább
parajdi sóbánya erdély
2025.05.23.

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül


Olvasson tovább
Apache helikopter NATO hadgyakorlat Oroszország határában
2025.05.22.

Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Autómentes övezetekkel védené a gyerekeket a BKK

Autómentes övezetekkel védené a gyerekeket a BKK

Tovább olvasok
A legfurcsább kihalt teremtmények, amelyeket valaha találtunk

A legfurcsább kihalt teremtmények, amelyeket valaha találtunk

Tovább olvasok
Charles Darwin egyik legfontosabb munkája nem az evolúcióról szólt

Charles Darwin egyik legfontosabb munkája nem az evolúcióról szólt

Tovább olvasok
190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten

Tovább olvasok
Miért nem eszünk pulykatojást?

Miért nem eszünk pulykatojást?

Tovább olvasok
A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon

Tovább olvasok
A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most

A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most

Tovább olvasok
A bálnák éneke: Megdöbbentő hasonlóság az emberi nyelv és a bálnadal között

A bálnák éneke: Megdöbbentő hasonlóság az emberi nyelv és a bálnadal között

Tovább olvasok
A Wizz Air minden eddiginél mozgalmasabb nyárra készül

A Wizz Air minden eddiginél mozgalmasabb nyárra készül

Tovább olvasok
Egészen pazar a Parthenón 3D-s rekonstrukciója

Egészen pazar a Parthenón 3D-s rekonstrukciója

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4