• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.04.28.
· Kult+Múlt

A szovjet csodafegyver, amelynek a hűtését vodka biztosította

A Tupoljev Tu-22-es, a Szovjetunió csodafegyvere volt, amelyet a hidegháború idején kifejlesztettek ki, és egy szuperszonikus sugárhajtású bombázógép volt. Ígéretes képességei ellenére a sugárhajtású repülőgép több területen is alulmaradt, és olyan okokból került be a történelembe, amelyek miatt ambiciózus gyártója nem tervezte volna.

1962-ben a Tupoljev bemutatta a Tu-22-est, az első szuperszonikus bombázót, amelyet a Szovjetunióban gyártottak. A repülőgépet az ellenséges légtérbe behatolni képes, nagy sebességű, nagy hatótávolságú stratégiai bombázó iránti növekvő igényre válaszul fejlesztették ki, és a repülőgép tervezése fejlett aerodinamikát és nagy teljesítményű hajtóműveket alkalmazott, amelyek lehetővé tették a szuperszonikus sebesség elérését – ami a maga korában figyelemre méltó teljesítmény volt.

A Tu-22 akár 1,42 Mach sebességet is elérhetett, hatótávolsága pedig 2600 tengeri mérföld (4900 km) volt. A későbbi változatok légi utántöltő képességgel rendelkeztek, ami megnövelt, 3 861 tengeri mérföldes (7 150 km-es) hatótávolságot biztosított. A repülőgép faroktornya egy R-23-as ágyút és egy Kh-22-es cirkálórakétát tudott hordozni, és 12 000 kg bombakapacitással rendelkezett — írja a Simple Flying.

A szovjet csodafegyver a valóságba kicsit más volt

Papíron a Tu-22 képességei lenyűgözőek voltak a maga korában. A repülőgép azonban számos kihívással nézett szembe, többek között karbantartási és kezelési problémákkal, amelyek jelentős biztonsági aggályokhoz vezettek. A pilóták arra panaszkodtak, hogy a gépet “nehéz vezetni”, és az elektronikai rendszerében hibák vannak. A WC hiánya szintén kihívást jelentett a hosszú küldetések során.

A Tu-22K rakétahordozó még rosszabbul járt, mivel a Kh-22-t tárolható folyékony hajtóanyaggal hajtották meg, amely annyira mérgező és maró hatású volt, hogy a földi kiszolgáló személyzetnek teljes védőruhát kellett viselnie, ha a rakéta közelébe akart menni. A hajtóanyagok ráadásul “hipergolikusak” voltak, ami azt jelentette, hogy keveredve spontán meggyulladtak; egy leszállási baleset egy Kh-22-essel a hasán borzalmas kilátás volt.

A lefelé irányuló katapultülések minden Tu-22-es változaton, nem meglepő módon, különösen nem voltak kedveltek, mivel szinte biztosra vették, hogy az alacsony magasságban bekövetkező balesetek halálos kimenetelűek lesznek. A 313 gyártott Tu-22-esből több mint 70 veszett oda balesetben, ami több mint 20%-os veszteségrátát jelent, és a személyzet biztonságos kimenekülése a kivétel volt, nem pedig a norma. Voltak olyan esetek, amikor a személyzet inkább a beteglistára került, mintsem, hogy repüljön — írja az Air Vectors.

A Tu-22 leszállási sebessége 100 km/h-val meghaladta a korábbi bombázókét, ami jelentős kihívást jelentett a leszállás során, mivel hajlamos volt felfelé dőlni, és a farokcsapódás veszélyét jelentette. Ezen túlmenően a repülőgép vezetése a repülőgép összetett jellege miatt nagy kihívást jelentett, amit a pilótafülkéből való korlátozott látási viszonyok is súlyosbítottak.

Nem volt másodpilóta, és az irányítás olyan nehézkes volt, hogy még robotpilóta-asszisztenssel is napi két bevetés a legerősebb pilótát is kifárasztotta volna. Az irányítás finom érzékenységének hiánya miatt a légi utántöltés nagyon nehézkessé vált, mivel nehéz volt a sebességet egy tanker repülőgéppel összehangolni.

A pilótafülke ergonómiája szörnyű volt, a személyzet rögtönzött húzózsinórokkal és kampókkal próbálta elérni az egyébként elérhetetlen kezelőszerveket. A látómező mindhárom állomáson borzalmas volt. Ha a pilóta erős oldalszélben szállt le, ami a repülőgép tengelyének a repülési vonalától való elfordulását eredményezte, alig látta a kifutópályát. A Tu-22P pilótái úgy jellemezték a repülőgépüket, mint “egy csodálatos felderítő repülőgépet, amelyben a pilóta, akinek látnia kellene a kifutópályát, csak az eget látja, a navigátor, akinek látnia kellene a terepet elöl, csak alulról, a fegyvertiszt pedig, akinek a farok felett kellene szemmel tartania, csak a szárnyat látja”.

Szerencsére vodkagyártásra jó volt

Mivel bombázóként nem volt túl népszerű, a Tu-22-est később más feladatokra is átalakították, többek között felderítésre és rakétahordozónak. A Tupoljev alapítója, Andrej Tupoljev a Tu-22-est “legszerencsétlenebb alkotásának” nevezte.

A Tu-22 különböző beceneveket kapott, többek között “Hibás repülőgép” vagy “Emberevő”. De talán a legérdekesebb becenév a “piaszállító” volt.

A legtöbb sugárhajtóműves és légcsavaros repülőgép tervezése során a légkivezető rendszert beépítették a konstrukciójukba. Ez a rendszer biztosította a Tu-22-es három személyzete – egy navigátor az orrban, egy pilóta a pilótafülkében, és egy tüzér vagy rádiós a pilóta mögött – számára a levegőt.

A személyzet tagjainak levegőjét egy nagyméretű, teljes veszteségű elpárologtatóval hűtötték, amely 40% etanol és 60% desztillált víz keverékével működött. Ez az összetétel ismerős lehet, hiszen a vodka összetevőihez pont ugyanezekre van szükség.

Bár a Tu-22-es viszonylag rövid operatív karriert futott be korának más repülőgépeihez képest, öröksége az aktív szolgálatból való kivonulása után is megmaradt. 1960 és 1969 között 311 darabot gyártottak a repülőgépből, 16 különböző változatban. A repülőgép számos konfliktusban szerepet játszott, többek között a szovjet-afgán háborúban, az iráni-iraki háborúban és az Öböl-háborúban.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

  • A világ 2 legfurcsább nyelve
  • Az űr fontosabb lehet a földi élethez, mint gondoltuk
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
hidegháború Szovjetunió
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A szegedi vár falának maradványait találták meg – Galéria

  • Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

  • A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

  • Főszezon új szabályokkal – Így tehetsz szert időben megbízható munkaerőre

  • Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

  • Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Kapcsolódó cikkek

Veszprém várnegyed
2025.07.04.

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg


Olvasson tovább
régi magyar köszöntés megszólítás udvariasság Jónapot Tiszteletem
2025.07.04.

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket


Olvasson tovább
Szent László király Lancelot történelem monda
2025.07.03.

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam


Olvasson tovább
Drakula Vlad Tepes
2025.07.03.

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A szegedi vár falának maradványait találták meg – Galéria

A szegedi vár falának maradványait találták meg – Galéria

Tovább olvasok
Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

Tovább olvasok
A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

Tovább olvasok
Főszezon új szabályokkal – Így tehetsz szert időben megbízható munkaerőre

Főszezon új szabályokkal – Így tehetsz szert időben megbízható munkaerőre

Tovább olvasok
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Tovább olvasok
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Tovább olvasok
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4