• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2024.06.22.
· MIX

Szinte lehetetlen a Plútón landolni, de egy furcsa módszerrel sikerülhet

Az űrkutatási történelme során rengeteg őrült ötlet született már. A különbség a valóra váltott és a sutba dobott őrültségek között mindössze annyi, hogy jobban finanszírozták, mint másokat.

Az őrült ötletek finanszírozásának egyik módja a NASA Institute for Advanced Concepts (NIAC) nevű intézete, amely 2017-ben és 2021-ben is finanszírozott egy a Plútón való landolással foglalkozó tanulmányt, amelyet a legtöbb szakmabeli csak szerényen ambiciózusnak tart, de a közösségen kívülállók talán hajmeresztőnek gondolnának.

Nem kis feladat eljutni a Plútóra

A tervezésben két fő kérdés merült fel. Az első, hogy hogyan lassulna le egy, a törpebolygóra érkező szonda? A második pedig, milyen leszállóegység lenne hasznos magán a Plútón?

Az első kérdésre a bolygókutató missziókban egyre gyakrabban alkalmazott módszer a válasz, a légfékezés.

A Plútónak van légköre, bár gyér, ahogy azt a 2015-ben elhaladó New Horizons küldetés is megerősítette, számol be a Universe Today.

A kisbolygó viszonylag gyenge gravitációjának egyik előnye, hogy alacsony sűrűségű légköre majdnem nyolcszor nagyobb, mint a Földé, ami sokkal nagyobb területet jelent egy gyorsan érkező, légfékező jármű számára.

A NIAC I. fázisú projektjének nagy része ennek az EAD-nek (Enveloping Aerodynamic Decelerator) nevezett fékező rendszernek a részleteire összpontosított.

A leszállóegységgel kombinálva ez a rendszer alkotja a “Entrycraftot”, amely köré a küldetést tervezték.

Állítólag alternatívaként egy keringő egységet is tartalmazhat majd, és rengeteg más küldetés tárgyalja, hogyan lehetne egy ilyet a Plútó köré állítani.

A bolygóközi cirkálás során elért 14 km/s-ról néhány tíz méteres másodpercenkénti sebességre lassulva, a küldetés a fékezés után ledobná a leszállóegység hasznos terhét, majd a felszínen megpihenne, hogy aztán saját erejéből ismét felemelkedjen.

A második kérdésre, hogy milyen leszállóegység lenne a legmegfelelőbb a Plútón, a válasz egy ugráló egység.

Az ugráló egységek egyre népszerűbbé válnak függetlenül attól, hogy a Holdra vagy egy aszteroidára kell landolni.

Néhány nyilvánvaló előnye az lenne, hogy számos érdekes tudományos helyszínt felkereshetnének, és nem kellene a trükkös szárazföldi akadályok között navigálni.

Az Ingenuity, a Perseverance-t kísérő marsi helikopter alapozta meg ezt az ötletet, de a légkör nem elég sűrű egy helikopter számára. Miért ne használhatnák akkor minden űrhajós kedvenc módszerét, a rakétákat?

Az űrhajó a fedélzeti hajtóműveivel elérné a Plútó felszínén lévő területet, majd máshol landolna. Ezután végezhetne némi tudományos munkát az új helyen, mielőtt felszállna, és újra megismételné ezt valahol máshol.

Pluto

Illusztráció: Wikimedia Commons/NASA/RomanTkachenko

A NIAC I. fázisának zárójelentése a küldetés öt fő tudományos célját írja le, köztük a felszíni geomorfológia megismerését és néhány helyszíni kémiai elemzés elvégzését.

Egy ugráló egység sokkal inkább lehetővé tenné ezeket a célokat, mint egy hagyományos rover, viszonylag kis tömegköltség mellett, mivel a Plútó gravitációja nagyon gyenge.

A jelentés további célkitűzései között szerepelnek a röppálya matematikai számításai, beleértve magát a légi fékezést és a rendszerben használt anyagokra ható feszültséget és igénybevételt.

A szerzők a Plútó légköri modelljeit is frissítették a New Horizons új adataival, amelyeket aztán az általuk használt aerobraking-modellbe tápláltak be. A leszállóegység megtervezése, az összes tudományos és navigációs komponens integrálása és súlyuk becslése szintén az I. fázis részét képezte.

A küldetés eredeti indítási időszaka 2018-ban 2029-re volt tervezve, de most, annak ellenére, hogy 2021-ben megkapták a NIAC II. fázisának támogatását, ez az indítási idő nagyon optimistának tűnik.

Mivel a küldetéshez szükség lenne a Jupiter gravitációs segítségére, a következő lehetséges indítási ablak 2042 lenne, és a leszállóegység végül a 2050-es években érné el a Plútó felszínét.

Valószínűleg ez a későbbi indítási ablak az egyetlen megvalósítható időpont a küldetés számára, így majdnem 30 évet kell várnunk arra, hogy kiderüljön, megvalósul-e a küldetés.

Néha az őrült ötletekhez türelem kell – majd meglátjuk, hogy a misszió csapata rendelkezik-e elegendő türelemmel ahhoz, hogy a Naprendszer egyik legérdekesebb kisbolygójának felszínére juttassa.

Érdemes elolvasni:

  • Hamarosan egy 3000 évvel ezelőtti csillagrobbanást láthatunk az égen
  • Ez történne, ha egy fekete lyuk szabadulna a Naprendszerbe
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Túlélés vagy luxus? Ennyibe kerül egy saját atombunker Európában – te meg tudnád fizetni?

Túlélés vagy luxus? Ennyibe kerül egy saját atombunker Európában – te meg tudnád fizetni?

Tovább olvasok
Óriásit nő az USA-ba utazók ESTA-díja: komoly pluszköltségekkel kell számolni szeptember végétől

Óriásit nő az USA-ba utazók ESTA-díja: komoly pluszköltségekkel kell számolni szeptember végétől

Tovább olvasok
A fenyegetés már a szomszédban: Orosz drón sértette meg Románia légterét, felszálltak a vadászgépek

A fenyegetés már a szomszédban: Orosz drón sértette meg Románia légterét, felszálltak a vadászgépek

Tovább olvasok
<b>Élet a Marson? Úgy tűnik, itt van az eddigi legnagyobb bizonyíték!</b>

Élet a Marson? Úgy tűnik, itt van az eddigi legnagyobb bizonyíték!

Tovább olvasok
Fél áron haraphatunk jövő héten az autentikus nápolyi pizzákból országszerte

Fél áron haraphatunk jövő héten az autentikus nápolyi pizzákból országszerte

Tovább olvasok
Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Tovább olvasok
Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Tovább olvasok
Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Tovább olvasok
Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Tovább olvasok
Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4