Ilyen a hurrikán belülről, amely végigsöpör Észak-Amerikán
A motiváció persze a hurrikánok tanulmányozása volt, nem az esztétikai érték. Ettől függetlenül kellően izgalmas is a NOAA felvétele.
Az amerikai Nemzeti Óceáni és Atmoszférikus Adminisztráció (National Oceanic and Atmospheric Administration – NOAA) a Beryl forgószélbe repített egy repülőgépet, hogy tájékozódjon ezekről a trópusi viharokról.
A színfalak mögött – vagy inkább a közepében
A NOAA rendszeresen repül forgószelek belsejében, hogy figyelemmel kísérje őket, és előrejelzéseket készítsen előrehaladásukról. A hurrikánspecialisták két repülő, a Muppet Show után „Kermit” és a „Miss Piggy” becenevű gépek segítségével magából a forgószél belsejéből vesznek fel adatokat.
„A P-3-asok farkának Doppler radarja és alsó törzsű radarrendszerei eközben függőlegesen és vízszintesen pásztázzák a vihart, így a tudósok és az előrejelzők valós időben láthatják a vihart” – magyarázza közleményében a NOAA. „A P-3-asok batitermográfnak nevezett szondákat is telepíthetnek, amelyek a tenger hőmérsékletét mérik.”
Az idei hurrikánszezon első követe
A repülőgépeket a Beryl hurrikán megfigyelésére vetették be, amely rövid időre a legkorábbi 5-ös kategóriájú atlanti forgószél lett, ahogy a hónap elején megerősödött.
„Soha nem láttunk még ilyen erős hurrikánt a szezon ilyen korai szakaszában” – mondta Colin McCarthy, az extrém időjárási tudós a Beryl hurrikánról az Independentnek.
A szezon első nagy vihara 225 kilométer/órás széllel és folyamatos esővel járt, súlyos károkat okozva számos karibi szigeten: egyes épületeket a földdel tett egyenlővé, elzárta az áramot és a vizet, és 10 emberéletet követelt.
A forgószél először Jamaicát és a Kajmán-szigeteket sújtotta, majd végigsöpört a mexikói Yucatán-félszigeten. Átmenetileg trópusi viharrá gyengült, de mostanra visszanyerte a magasabb erejét, miközben Texasban és Nyugat-Louisiana államban ér partot.
Komplikált bevetés
A forgószeleken való átrepülés természetesen általában nem ajánlott, és elég nehéz felkészülni rá.
„Lehetetlen pontosan szimulálni egy hurrikán falán való behatolást” – magyarázta Scott Price, a NOAA hurrikánvadász parancsnoka. „Ha ezt a repülőgépen csinálod viharban, az az egyetlen módja annak, hogy megtapasztald a gép érzékenységét, a repülési jellemzőket, a személyzet koordinációját és a zsigeri reakciókat, amelyeket a szél és az eső falán való átszántás idéz elő, miközben a kezelőszerveknél van.”
A gépen lévő berendezéseken kívül a csapat cső alakú érzékelőeszközöket, úgynevezett drop szondákat is elindít, amelyek az adatokat visszaküldik a repülőgépnek, amikor azok a lenti óceán felé esnek.

Illusztráció: depositphotos.com
„Drop szondákat használunk a hőmérséklet, a páratartalom, a nyomás és a szélsebesség mérésére, és körülbelül 4,6 méterenként küldjük vissza az adatokat egészen az óceán felszínéig” – magyarázta Jason Dunion, a Miami Egyetem meteorológusa a The Conversation tudományos fórumon írt cikkében. „Minden adat az Országos Hurrikán Központhoz és a modellező központokhoz kerül, hogy jobban ábrázolják a légkört.”
A NOAA ezeket az adatokat arra használja fel, hogy előrejelzéseket készítsen a hurrikánok útvonaláról és intenzitását illetően.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról