Az 1950-es évek közepén merész ötlet született Dr. Lyle B. Borst, a Utah-i Egyetem fizikaprofesszorának és az Atomenergia Bizottság korábbi reaktortervezőjének fejében. Ez az ötlet, amely a mérnökök, diákok és ipari partnerek fantáziáját egyaránt megragadta, nem volt más, mint az X-12 – egy nukleáris meghajtású mozdony, amely forradalmasítani ígérte a vasúti közlekedést, mivel eddig nem látott módon képes volt kétszer körbeutazni a világot tankolás nélkül.
Abban az időben a hagyományos mozdonyokat korlátozta, hogy gyakran meg kellett állniuk szén- vagy olajszállításra. Dr. Borst a Fizika 280 Nukleáris technológia kurzuson tanuló diákjaival együtt meglátta a nukleáris energiával működő mozdonyban rejlő lehetőségeket, amelyekkel leküzdhetők ezek a korlátok. A vízió egy olyan mozdony megalkotása volt, amely páratlan kitartással és teljesítménnyel rendelkezik, és képes átalakítani a vasúti közlekedés jövőjét.
Ez az ambiciózus elképzelés gyorsan elnyerte a tetszést, és együttműködésre vezetett Borst csapata és egy ipari óriásokból álló konzorcium között, köztük a General Motors, a Commonwealth Edison, a Trane, a General Electric, a Westinghouse és az Amerikai Vasutak Szövetsége között. Közös erőfeszítéseik szabadalmakban és egy részletes, 54 oldalas jelentésben csúcsosodtak ki, amelynek címe An Atomic Locomotive A Feasibility Study — írja a Gizmodo.
Az X-12 tervezése
Az X-12-t a sínek behemótjaként tervezték, 360 tonnás tömeggel és 160 láb hosszúsággal. Hatalmas mérete miatt a mozdonyt két részre kellett osztani, amelyeket egy rugalmas előcsarnok kötött össze. A mozdony központi eleme a nukleáris energiaforrás volt – egy három láb hosszú és egy láb átmérőjű tartályban lévő, hasadó urán-235 (U-235) oldat. A tartály egy 200 tonnás pajzsba volt zárva a biztonság és az elszigeteltség érdekében.
Az atomreaktor gőzt termelne, amely aztán négy generátort működtető turbinákat hajtana. Ezek a generátorok pedig a mozdony kerekeit meghajtó motorok meghajtásához szükséges 7000 lóerős villamos energiát állították volna elő. A terv kiterjedt hűtőrendszert is tartalmazott, a mozdony teljes 65 láb hosszú hátsó részét kondenzátoroknak és hűtőknek szentelték, ami “1000 autóhűtőnek felel meg”, ahogy a megvalósíthatósági tanulmányban leírták.
Teljesítmény és potenciál
Az X-12 nem csak az állóképességről szólt; úgy tervezték, hogy hihetetlenül nagy teljesítményű legyen. Borst számításai szerint a mozdony mindössze három perc és 32 másodperc alatt képes lett volna felgyorsítani egy 5000 tonnás vonatot álló helyzetből 60 mérföld/órás sebességre – ez még mai mércével mérve is lenyűgöző teljesítmény.
Innovatív kialakítása és képességei ellenére az X-12 meglepően gazdaságos volt. Borst becslése szerint a mozdony megépítése körülbelül 1,2 millió dollárba került volna, ami nagyjából kétszerese egy hasonló, négy egységből álló dízelmozdony költségének. Azonban azzal a feltételezéssel, hogy az U-235-öt fontonként 9000 dollárért lehet beszerezni, és egy évnyi tankolási időközzel, Borst úgy vélte, hogy az X-12 megfelelő körülmények között kedvezően versenyezhet a dízelüzeműekkel.
Az X-12 öröksége
Bár az X-12 soha nem jutott túl a megvalósíthatósági tanulmányok szakaszán, fejlesztése izgalmas fejezetet jelent a mérnöki és nukleáris technológia történetében. A nukleáris meghajtású mozdony ötlete a 20. század közepének optimizmusáról és találékonyságáról tanúskodott, egy olyan időszakról, amikor az atomenergiában rejlő lehetőségek határtalannak tűntek.
Az X-12 projekt bemutatta az atomenergiában rejlő lehetőségeket az energiatermelés és a katonai felhasználás hagyományos alkalmazásain túl. Rávilágított továbbá a tudományos és ipari körök közötti együttműködésre, valamint a műszaki lehetőségek határainak feszegetésére irányuló törekvésre.
Az X-12 végül is egy látomásos koncepció maradt – annak szimbóluma, hogy mi lehetett volna egy olyan korszakban, amikor az atomenergiát a közlekedés új jövőjének kulcsának tekintették. Ma az X-12 emlékeztet a kreatív ötletekre és ambiciózus projektekre, amelyek a modern technológia fejlődését alakították, még akkor is, ha soha nem valósultak meg.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
India több millió éven át egy önálló sziget volt
Melyik volt a legelső állat, amely szexuális úton volt képes szaporodni?
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről
Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést
Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye
Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet
Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál