• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.08.18.
· MIX

Nukleáris meghajtású vonat? A tervek már régen készen vannak

x-12 nukleáris vonat

Fotó: Youtube/PrtScr

Az 1950-es évek közepén merész ötlet született Dr. Lyle B. Borst, a Utah-i Egyetem fizikaprofesszorának és az Atomenergia Bizottság korábbi reaktortervezőjének fejében. Ez az ötlet, amely a mérnökök, diákok és ipari partnerek fantáziáját egyaránt megragadta, nem volt más, mint az X-12 – egy nukleáris meghajtású mozdony, amely forradalmasítani ígérte a vasúti közlekedést, mivel eddig nem látott módon képes volt kétszer körbeutazni a világot tankolás nélkül.

Abban az időben a hagyományos mozdonyokat korlátozta, hogy gyakran meg kellett állniuk szén- vagy olajszállításra. Dr. Borst a Fizika 280 Nukleáris technológia kurzuson tanuló diákjaival együtt meglátta a nukleáris energiával működő mozdonyban rejlő lehetőségeket, amelyekkel leküzdhetők ezek a korlátok. A vízió egy olyan mozdony megalkotása volt, amely páratlan kitartással és teljesítménnyel rendelkezik, és képes átalakítani a vasúti közlekedés jövőjét.

Ez az ambiciózus elképzelés gyorsan elnyerte a tetszést, és együttműködésre vezetett Borst csapata és egy ipari óriásokból álló konzorcium között, köztük a General Motors, a Commonwealth Edison, a Trane, a General Electric, a Westinghouse és az Amerikai Vasutak Szövetsége között. Közös erőfeszítéseik szabadalmakban és egy részletes, 54 oldalas jelentésben csúcsosodtak ki, amelynek címe An Atomic Locomotive A Feasibility Study — írja a Gizmodo.

Az X-12 tervezése

Az X-12-t a sínek behemótjaként tervezték, 360 tonnás tömeggel és 160 láb hosszúsággal. Hatalmas mérete miatt a mozdonyt két részre kellett osztani, amelyeket egy rugalmas előcsarnok kötött össze. A mozdony központi eleme a nukleáris energiaforrás volt – egy három láb hosszú és egy láb átmérőjű tartályban lévő, hasadó urán-235 (U-235) oldat. A tartály egy 200 tonnás pajzsba volt zárva a biztonság és az elszigeteltség érdekében.

Az atomreaktor gőzt termelne, amely aztán négy generátort működtető turbinákat hajtana. Ezek a generátorok pedig a mozdony kerekeit meghajtó motorok meghajtásához szükséges 7000 lóerős villamos energiát állították volna elő. A terv kiterjedt hűtőrendszert is tartalmazott, a mozdony teljes 65 láb hosszú hátsó részét kondenzátoroknak és hűtőknek szentelték, ami “1000 autóhűtőnek felel meg”, ahogy a megvalósíthatósági tanulmányban leírták.

Teljesítmény és potenciál

Az X-12 nem csak az állóképességről szólt; úgy tervezték, hogy hihetetlenül nagy teljesítményű legyen. Borst számításai szerint a mozdony mindössze három perc és 32 másodperc alatt képes lett volna felgyorsítani egy 5000 tonnás vonatot álló helyzetből 60 mérföld/órás sebességre – ez még mai mércével mérve is lenyűgöző teljesítmény.

Innovatív kialakítása és képességei ellenére az X-12 meglepően gazdaságos volt. Borst becslése szerint a mozdony megépítése körülbelül 1,2 millió dollárba került volna, ami nagyjából kétszerese egy hasonló, négy egységből álló dízelmozdony költségének. Azonban azzal a feltételezéssel, hogy az U-235-öt fontonként 9000 dollárért lehet beszerezni, és egy évnyi tankolási időközzel, Borst úgy vélte, hogy az X-12 megfelelő körülmények között kedvezően versenyezhet a dízelüzeműekkel.

Az X-12 öröksége

Bár az X-12 soha nem jutott túl a megvalósíthatósági tanulmányok szakaszán, fejlesztése izgalmas fejezetet jelent a mérnöki és nukleáris technológia történetében. A nukleáris meghajtású mozdony ötlete a 20. század közepének optimizmusáról és találékonyságáról tanúskodott, egy olyan időszakról, amikor az atomenergiában rejlő lehetőségek határtalannak tűntek.

Az X-12 projekt bemutatta az atomenergiában rejlő lehetőségeket az energiatermelés és a katonai felhasználás hagyományos alkalmazásain túl. Rávilágított továbbá a tudományos és ipari körök közötti együttműködésre, valamint a műszaki lehetőségek határainak feszegetésére irányuló törekvésre.

Az X-12 végül is egy látomásos koncepció maradt – annak szimbóluma, hogy mi lehetett volna egy olyan korszakban, amikor az atomenergiát a közlekedés új jövőjének kulcsának tekintették. Ma az X-12 emlékeztet a kreatív ötletekre és ambiciózus projektekre, amelyek a modern technológia fejlődését alakították, még akkor is, ha soha nem valósultak meg.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

India több millió éven át egy önálló sziget volt
Melyik volt a legelső állat, amely szexuális úton volt képes szaporodni?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
közlekedés vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

  • Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

  • Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

  • Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

  • Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

  • Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

Kapcsolódó cikkek

james webb spirálgalaxis Tejútrendszer
2025.05.17.

Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye


Olvasson tovább
hidrogén tiszta energiaforrás környezetvédelem megújuló energia
2025.05.17.

Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet


Olvasson tovább
óriásdarázs Magyarország
2025.05.17.

Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?


Olvasson tovább
torna
2025.05.17.

A világ torna sportjának feltörekvő csillagai


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Tovább olvasok
Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Tovább olvasok
Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Tovább olvasok
Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Tovább olvasok
Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Tovább olvasok
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

Tovább olvasok
Tengeri drónokkal csapott le Ukrajna – újfajta hadviselés kezdődött a Fekete-tengeren?

Tengeri drónokkal csapott le Ukrajna – újfajta hadviselés kezdődött a Fekete-tengeren?

Tovább olvasok
Új Üzbegisztán: Zöld út a fejlődéshez

Új Üzbegisztán: Zöld út a fejlődéshez

Tovább olvasok
Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?

Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?

Tovább olvasok
A világ torna sportjának feltörekvő csillagai

A világ torna sportjának feltörekvő csillagai

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4