• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.11.17.
· Kult+Múlt

Mikor kényszermegoldásként pótkocsisbuszok jártak a fővárosban

pótkocsis autóbusz

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, LTSZ: TFGY 14191

Az 1950-es években Budapest közlekedése komoly kihívásokkal nézett szembe. Az erőltetett iparosítás, a lakosság gyors növekedése és a Nagy-Budapest létrehozása következtében a közlekedési infrastruktúra nem tudta kielégíteni az egyre növekvő igényeket. Az autóbuszok kapacitása nem volt elegendő, új járművek gyártására nem volt lehetőség, ezért a város vezetése kényszermegoldásként bevezette a pótkocsis autóbuszokat.

Az iparpolitika és a közlekedés krízise

Az 1950-es évek első felében Budapest lakossága ugrásszerűen megnövekedett az iparosítás miatt, azonban a közlekedési hálózat fejlesztése messze elmaradt a szükségletektől. A személygépkocsik használatát 1950-től erősen korlátozták, így a tömegek számára kizárólag a tömegközlekedés maradt elérhető. A régi, kicsi és elavult autóbuszok nem tudták kielégíteni az igényeket, ráadásul gyakran meghibásodtak. Az állami forrásokat a presztízsprojektként épülő metró kötötte le, ami tovább nehezítette a közlekedési problémák megoldását — írja a PestBuda.

Az első pótkocsis autóbuszok

1954-re a helyzet tarthatatlanná vált. Új járművek hiányában a meglévő Ikarus 60-as autóbuszokhoz pótkocsikat csatoltak, amelyeket az ÁMG-gyárban készítettek. Az első pótkocsis autóbuszokat 1954 októberében próbálták ki a 12-es vonalon, a Nagykörúton. Bár a szakemberek tudták, hogy ez nem ideális megoldás, mégis úgy döntöttek, hogy kísérleti jelleggel bevetik a pótkocsis rendszert.

A próba során számos probléma merült fel: a kanyargós, szűk belvárosi utcákban a pótkocsik nehezen manővereztek, és a biztonsági kockázatok is magasak voltak. A pótkocsik lekapcsolódásának veszélye, valamint az alacsony sebesség is hátrányt jelentett. A Népszava 1954. október 13-án erről így írt:

„Pótkocsis autóbuszt állít forgalomba a 15-ös jelzésű járat vonalán kísérletképpen október 13-tól kezdve a Fővárosi Autóbuszüzem. Ha a pótkocsi beválik, hamarosan megkezdik sorozatgyártását.”

Sikerek a külvárosokban

Bár a belvárosban a pótkocsis autóbuszok nem váltak be, a külvárosi vonalakon, például Rákoscsabán, Csepelen és Pesterzsébeten sikerrel alkalmazták őket. Az egyenes, széles utak és a nagy utasforgalom miatt itt hatékony megoldásnak bizonyultak. 1958-ban a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatósága további pótkocsis járművek üzembe állítását tervezte. Gyulai Géza, a közlekedési igazgatóság vezetője így nyilatkozott:

„Az elővárosokban tovább fejlesztjük a pótkocsis autóbuszjáratokat. A tervek szerint a következő három évben harminc, azt követően további harminc pótkocsis autóbuszt állítunk majd forgalomba.”

Az áttörés: Csuklós autóbuszok és modernizáció

A pótkocsis autóbuszok csak ideiglenes megoldásnak bizonyultak. A valódi áttörést az 1950-es évek végén megjelenő csuklós autóbuszok hozták, amelyeket eleinte leselejtezett járművekből alakítottak ki a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Emellett megjelentek a nagyobb befogadóképességű, modernebb autóbuszok és villamosok is, amelyek fokozatosan kiváltották a pótkocsis rendszert.

1958-tól lassan, de biztosan újra megjelentek a személygépkocsik is, amelyek további terhet vettek le a tömegközlekedés válláról. A pótkocsis autóbuszok története így egy különleges fejezet maradt Budapest közlekedési történetében, amely jól mutatja, hogy milyen kreatív megoldásokra kényszerült a városvezetés a nehéz időkben.

Ma már csak a régi fotók és emlékek őrzik a pótkocsis autóbuszok történetét. Bár nem voltak hosszú életűek, hozzájárultak ahhoz, hogy a város közlekedése át tudja hidalni a legnehezebb időszakokat, míg elérkezett a modernizáció korszaka.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A magyar elme a valaha kitalált legpusztítóbb fegyver mögött
Tarczay Ervin: A magyar harckocsizó, aki fiatalon vált legendává

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

  • Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

  • Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

  • Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

  • Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

  • Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Kapcsolódó cikkek

tisza cián románia mérgezés
2025.05.18.

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát


Olvasson tovább
luppis jános magyar feltaláló
2025.05.18.

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk


Olvasson tovább
Őstörténeti vándorlás emberek
2025.05.18.

Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott


Olvasson tovább
Szunda-föld indonézia jáva felegyenesedett ember homo erectus
2025.05.17.

Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Tovább olvasok
Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Tovább olvasok
Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Tovább olvasok
Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?

Tovább olvasok
Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről

Tovább olvasok
Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Elveszett szárazföldön találták meg az eddigi legrégebbi, emberelőd által készített díszítést

Tovább olvasok
Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Egyre csak bonyolódik a James Webb által felfedezett galaxisok rejtélye

Tovább olvasok
Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Olyan, tiszta energiaforrást találtak a föld alatt, amely 170 ezer évig is elég lehet

Tovább olvasok
Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4