• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

György György · 2024.11.17.
· Kult+Múlt

Mikor kényszermegoldásként pótkocsisbuszok jártak a fővárosban

pótkocsis autóbusz

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, LTSZ: TFGY 14191

Az 1950-es években Budapest közlekedése komoly kihívásokkal nézett szembe. Az erőltetett iparosítás, a lakosság gyors növekedése és a Nagy-Budapest létrehozása következtében a közlekedési infrastruktúra nem tudta kielégíteni az egyre növekvő igényeket. Az autóbuszok kapacitása nem volt elegendő, új járművek gyártására nem volt lehetőség, ezért a város vezetése kényszermegoldásként bevezette a pótkocsis autóbuszokat.

Az iparpolitika és a közlekedés krízise

Az 1950-es évek első felében Budapest lakossága ugrásszerűen megnövekedett az iparosítás miatt, azonban a közlekedési hálózat fejlesztése messze elmaradt a szükségletektől. A személygépkocsik használatát 1950-től erősen korlátozták, így a tömegek számára kizárólag a tömegközlekedés maradt elérhető. A régi, kicsi és elavult autóbuszok nem tudták kielégíteni az igényeket, ráadásul gyakran meghibásodtak. Az állami forrásokat a presztízsprojektként épülő metró kötötte le, ami tovább nehezítette a közlekedési problémák megoldását — írja a PestBuda.

Az első pótkocsis autóbuszok

1954-re a helyzet tarthatatlanná vált. Új járművek hiányában a meglévő Ikarus 60-as autóbuszokhoz pótkocsikat csatoltak, amelyeket az ÁMG-gyárban készítettek. Az első pótkocsis autóbuszokat 1954 októberében próbálták ki a 12-es vonalon, a Nagykörúton. Bár a szakemberek tudták, hogy ez nem ideális megoldás, mégis úgy döntöttek, hogy kísérleti jelleggel bevetik a pótkocsis rendszert.

A próba során számos probléma merült fel: a kanyargós, szűk belvárosi utcákban a pótkocsik nehezen manővereztek, és a biztonsági kockázatok is magasak voltak. A pótkocsik lekapcsolódásának veszélye, valamint az alacsony sebesség is hátrányt jelentett. A Népszava 1954. október 13-án erről így írt:

„Pótkocsis autóbuszt állít forgalomba a 15-ös jelzésű járat vonalán kísérletképpen október 13-tól kezdve a Fővárosi Autóbuszüzem. Ha a pótkocsi beválik, hamarosan megkezdik sorozatgyártását.”

Sikerek a külvárosokban

Bár a belvárosban a pótkocsis autóbuszok nem váltak be, a külvárosi vonalakon, például Rákoscsabán, Csepelen és Pesterzsébeten sikerrel alkalmazták őket. Az egyenes, széles utak és a nagy utasforgalom miatt itt hatékony megoldásnak bizonyultak. 1958-ban a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatósága további pótkocsis járművek üzembe állítását tervezte. Gyulai Géza, a közlekedési igazgatóság vezetője így nyilatkozott:

„Az elővárosokban tovább fejlesztjük a pótkocsis autóbuszjáratokat. A tervek szerint a következő három évben harminc, azt követően további harminc pótkocsis autóbuszt állítunk majd forgalomba.”

Az áttörés: Csuklós autóbuszok és modernizáció

A pótkocsis autóbuszok csak ideiglenes megoldásnak bizonyultak. A valódi áttörést az 1950-es évek végén megjelenő csuklós autóbuszok hozták, amelyeket eleinte leselejtezett járművekből alakítottak ki a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Emellett megjelentek a nagyobb befogadóképességű, modernebb autóbuszok és villamosok is, amelyek fokozatosan kiváltották a pótkocsis rendszert.

1958-tól lassan, de biztosan újra megjelentek a személygépkocsik is, amelyek további terhet vettek le a tömegközlekedés válláról. A pótkocsis autóbuszok története így egy különleges fejezet maradt Budapest közlekedési történetében, amely jól mutatja, hogy milyen kreatív megoldásokra kényszerült a városvezetés a nehéz időkben.

Ma már csak a régi fotók és emlékek őrzik a pótkocsis autóbuszok történetét. Bár nem voltak hosszú életűek, hozzájárultak ahhoz, hogy a város közlekedése át tudja hidalni a legnehezebb időszakokat, míg elérkezett a modernizáció korszaka.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A magyar elme a valaha kitalált legpusztítóbb fegyver mögött
Tarczay Ervin: A magyar harckocsizó, aki fiatalon vált legendává

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest tömegközlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Tovább olvasok
Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Tovább olvasok
Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Tovább olvasok
Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Tovább olvasok
Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Tovább olvasok
<b>Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe</b>

Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe

Tovább olvasok
Kivételes értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza, Te is megnézheted – képek

Kivételes értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza, Te is megnézheted – képek

Tovább olvasok
BREAKING – Könnyebb lesz Amerikába utazni, visszaállt tagságunk a vízummentességi programban!

BREAKING – Könnyebb lesz Amerikába utazni, visszaállt tagságunk a vízummentességi programban!

Tovább olvasok
Több éves csúcson a forint, de vajon meddig tart a lendület?

Több éves csúcson a forint, de vajon meddig tart a lendület?

Tovább olvasok
Elképesztő dunai panorámás luxushotel nyitotta meg kapuit Budapesten – képek

Elképesztő dunai panorámás luxushotel nyitotta meg kapuit Budapesten – képek

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4