• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

  • Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

György György · 2024.11.17.
· Kult+Múlt

Mikor kényszermegoldásként pótkocsisbuszok jártak a fővárosban

pótkocsis autóbusz

Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, LTSZ: TFGY 14191

Az 1950-es években Budapest közlekedése komoly kihívásokkal nézett szembe. Az erőltetett iparosítás, a lakosság gyors növekedése és a Nagy-Budapest létrehozása következtében a közlekedési infrastruktúra nem tudta kielégíteni az egyre növekvő igényeket. Az autóbuszok kapacitása nem volt elegendő, új járművek gyártására nem volt lehetőség, ezért a város vezetése kényszermegoldásként bevezette a pótkocsis autóbuszokat.

Az iparpolitika és a közlekedés krízise

Az 1950-es évek első felében Budapest lakossága ugrásszerűen megnövekedett az iparosítás miatt, azonban a közlekedési hálózat fejlesztése messze elmaradt a szükségletektől. A személygépkocsik használatát 1950-től erősen korlátozták, így a tömegek számára kizárólag a tömegközlekedés maradt elérhető. A régi, kicsi és elavult autóbuszok nem tudták kielégíteni az igényeket, ráadásul gyakran meghibásodtak. Az állami forrásokat a presztízsprojektként épülő metró kötötte le, ami tovább nehezítette a közlekedési problémák megoldását — írja a PestBuda.

Az első pótkocsis autóbuszok

1954-re a helyzet tarthatatlanná vált. Új járművek hiányában a meglévő Ikarus 60-as autóbuszokhoz pótkocsikat csatoltak, amelyeket az ÁMG-gyárban készítettek. Az első pótkocsis autóbuszokat 1954 októberében próbálták ki a 12-es vonalon, a Nagykörúton. Bár a szakemberek tudták, hogy ez nem ideális megoldás, mégis úgy döntöttek, hogy kísérleti jelleggel bevetik a pótkocsis rendszert.

A próba során számos probléma merült fel: a kanyargós, szűk belvárosi utcákban a pótkocsik nehezen manővereztek, és a biztonsági kockázatok is magasak voltak. A pótkocsik lekapcsolódásának veszélye, valamint az alacsony sebesség is hátrányt jelentett. A Népszava 1954. október 13-án erről így írt:

„Pótkocsis autóbuszt állít forgalomba a 15-ös jelzésű járat vonalán kísérletképpen október 13-tól kezdve a Fővárosi Autóbuszüzem. Ha a pótkocsi beválik, hamarosan megkezdik sorozatgyártását.”

Sikerek a külvárosokban

Bár a belvárosban a pótkocsis autóbuszok nem váltak be, a külvárosi vonalakon, például Rákoscsabán, Csepelen és Pesterzsébeten sikerrel alkalmazták őket. Az egyenes, széles utak és a nagy utasforgalom miatt itt hatékony megoldásnak bizonyultak. 1958-ban a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatósága további pótkocsis járművek üzembe állítását tervezte. Gyulai Géza, a közlekedési igazgatóság vezetője így nyilatkozott:

„Az elővárosokban tovább fejlesztjük a pótkocsis autóbuszjáratokat. A tervek szerint a következő három évben harminc, azt követően további harminc pótkocsis autóbuszt állítunk majd forgalomba.”

Az áttörés: Csuklós autóbuszok és modernizáció

A pótkocsis autóbuszok csak ideiglenes megoldásnak bizonyultak. A valódi áttörést az 1950-es évek végén megjelenő csuklós autóbuszok hozták, amelyeket eleinte leselejtezett járművekből alakítottak ki a Fővárosi Autóbuszüzemnél. Emellett megjelentek a nagyobb befogadóképességű, modernebb autóbuszok és villamosok is, amelyek fokozatosan kiváltották a pótkocsis rendszert.

1958-tól lassan, de biztosan újra megjelentek a személygépkocsik is, amelyek további terhet vettek le a tömegközlekedés válláról. A pótkocsis autóbuszok története így egy különleges fejezet maradt Budapest közlekedési történetében, amely jól mutatja, hogy milyen kreatív megoldásokra kényszerült a városvezetés a nehéz időkben.

Ma már csak a régi fotók és emlékek őrzik a pótkocsis autóbuszok történetét. Bár nem voltak hosszú életűek, hozzájárultak ahhoz, hogy a város közlekedése át tudja hidalni a legnehezebb időszakokat, míg elérkezett a modernizáció korszaka.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A magyar elme a valaha kitalált legpusztítóbb fegyver mögött
Tarczay Ervin: A magyar harckocsizó, aki fiatalon vált legendává

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest tömegközlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után</strong>

Közeleghet a 3. világháború – vélik a szakértők Putyin legfrissebb beszéde után

Tovább olvasok
Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Budapesten találkozott belarusz hírszerzőkkel egy volt moldáv kémfőnök, elfogták hazaárulás miatt

Tovább olvasok
<b>Klónozhatják a neandervölgyi embert a 40.000 ezer éves DNS-ből</b>

Klónozhatják a neandervölgyi embert a 40.000 ezer éves DNS-ből

Tovább olvasok
Újabb Pride-ot tiltottak be Magyarországon

Újabb Pride-ot tiltottak be Magyarországon

Tovább olvasok
Budapest Central European Fashion Week 2025: rekordnézőszám és világsztárok a magyar fővárosban

Budapest Central European Fashion Week 2025: rekordnézőszám és világsztárok a magyar fővárosban

Tovább olvasok
Újabb amerikai útvonalon repülhetünk közvetlenül Budapestről

Újabb amerikai útvonalon repülhetünk közvetlenül Budapestről

Tovább olvasok
Amerikai bombasiker kapujában a Hunyadi-sorozat

Amerikai bombasiker kapujában a Hunyadi-sorozat

Tovább olvasok
Kínai katonákat láthatsz hamarosan a Szépművészeti Múzeumban

Kínai katonákat láthatsz hamarosan a Szépművészeti Múzeumban

Tovább olvasok
Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

Sok magyar veszítheti el a munkáját, mert nincs elég vendégmunkás

Tovább olvasok
Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

Budapesti lépcsőházban találtak rá a brit férfi holttestére: képek- frissítve

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4