• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2025.01.21.
· Kult+Múlt

Hogyan lett Budapest tengeri kikötő?

Marseille 1964 Régi kikötő

A kép csak illusztráció. A marseille-i kikötő 1964-ben. FOTO: FORTEPAN / MZSL/Ofner Károly

Fiume volt az egyetlen tengeri kikötőnk? Dehogy, hiszen ott volt Budapest is!

Sokszor elfeledkezünk róla, de az első világháború előtt Magyarországnak még volt tengerpartja – még, ha nem is túl hosszú. Az Osztrák–Magyar Monarchia idején Fiume – a mai Rijeka – volt Európa legforgalmasabb magyar kikötője. Közel 150 évig, 1776–1918 között a mai Rijeka környéke, Szádrévvel és a környező településekkel együtt a magyar tengermelléket alkotta, írja a Dívány.

Ekkoriban Magyarországnak tekintélyes tengeri kereskedelmi flottája volt, több mint 500 magyar hajó járta a tengereket a PestBuda szerint. Azonban Trianon után a helyzet gyökeresen megváltozott. Nemcsak Fiume veszett el, hanem a hajók is, ezért a magyar kereskedelmet alapjaiban át kellett szervezni, más utat kellett találni a világtengerekre. Ráadásul Magyarországot egy alapjaiban az országgal ellenséges környezet, a kisantant országai vették körül. Kikötő és hajók kellettek.

És meg is épült, de nem a tengernél, hanem a Dunánál, Csepelen. Azért volt szükség saját kikötőre, mert az itthonról elérhető tengeri kikötőkben túl magas lett volna a kikötői bérleti díj, ha a magyar hajók onnan szállították volna az árukat.

Azonban Csepelig a hagyományos tengeri hajók természetesen nem tudtak elhajózni, a magyar folyami hajók pedig csak a tengerig tudták volna szállítani az árut, ami nagyon megdrágította volna a szállítást. Más megoldást kellett keresni. Egy teljesen új típusú hajót építettek: a Duna-tengerjárót. Duna-tengerjárók a Dunán keresztül érték volna el a Fekete- és a Földközi-tengert, és átrakodás nélkül tudtak volna árut szállítani Budapest és e tengerek kikötői között.

Az első Duna-tengerjáró hajó, amely megépült – mégpedig a Ganz újpesti hajógyárában – a Budapest nevet kapta. A hajót 1934. augusztus 14-én bocsátották vízre.

Budapest: a kompromisszumok hajója

Ahhoz, hogy a Budapest a Dunán és a tengeren is hajózhasson, különleges kialakításra volt szükség. Nem volt túl nagy hajó, hisz mindössze 56,5 méter hosszú és 8,5 méter széles, a Dunán 1,85 méteres, a tengeren 2,3 méteres merüléssel közlekedhetett. Ez azt jelentette, hogy a Dunán 300, a tengeren 475 tonna árut tudott szállítani.

A hajóban két, viszonylag kicsi, de nagy teljesítményű Ganz–Jendrassik-dízelmotor generátoron keresztül áramot termelt, a hajócsavart villanymotor mozgatta, ami kisebb géptér kialakítását tette lehetővé. A hajó ezzel a hajtással a 8,9 csomós sebességet tudta elérni. Nem volt tehát nagy, nem volt gyors, alapjában a tengeren a part mentén hajózott csak. De nem is egy grandiózus jármű volt a cél, amit Fabinyi Tihamér kereskedelmi miniszter is elmondott a vízre bocsátásnál a Magyarország című lap 1934. augusztus 15-i száma szerint:

„A hajó létesítésénél figyelemmel voltunk a kellő szerénységre is s a terv keresztülvitelénél azt a józan megfontolást követtük, amelyet az idők reánk kényszerítenek. A pénzügyi megoldás oly keretben történik, amit teherbírásunk megenged, s amelynél a hajó rentábilis kihasználása is reményekkel kecsegtet. Úgy érzem, a most vízrebocsátandó hajó is kísérlet még, bízom azonban benne és adja az Isten is, hogy ez a kísérlet sikeres legyen s az első hajót a hasonló alkotások hosszú sora kövesse.”

A Duna-tengerhajók jövője

A Budapest esetében a vízre bocsátás előbb történt, minthogy ténylegesen befejezték volna az építését. A vízen még sok minden kerül egy épülőfélben lévő járműre, el is készült teljesen, és már 1934 októberében teljesítette az első útját, Alexandriába és Bejrútba szállított árukat. A siker teljes volt, egy út haszna már fedezte a hajó megépítésének árát, épp ezért a következő években, egészen 1941-ig öt további Duna-tengerjáró épült.

Kassa tengerjáró hajó Budapest

Az egykori “Kassa” Duna-tengerjáró Budapesten. Kép: Heringcápa/ Wikimedia Commons

A Duna-tengerhajózás a következő évtizedekben élte virágkorát, a második világháború után is egészen az 1970-es évekig felúsztak a hajók a tengerről a Csepeli Szabadkikötőig. A háború után akár 1100-1300 tonnás hajók is járták a Dunát és a tengereket.

A Duna-tengerhajózás azonban az 1970-es évektől egyre gazdaságtalanabb lett. A Duna-tengerjáró hajóknál sokkal nagyobb kapacitású folyami bárkák és az azokat mozgató tolóhajók olcsóbban tudták az árut a Dunán szállítani, így ma már nem úsznak fel a Dunán tengeri hajók.

Azonban a Budapest hajó elindulásának köszönhetően Budapestet a Llovd’s felvette a tengeri kikötők jegyzékébe, tehát ekkortól, annak ellenére, hogy Magyarországnak nem volt tengere, volt saját területén tengeri kikötője. A Budapest hajó a második világháborúban találatot kapott, de túlélte a harcokat. 1947-ben Ausztriából került vissza Magyarországra, és 1961-ig szolgált, majd 1962-ben leselejtezték.

Ez is érdekelhet:

A magyar rendező 14 filmjét megvette világforgalmazásra egy francia filmgyár

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
kultúra Magyarország második világháború történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

  • Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

  • Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

  • Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

  • A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

  • Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Kapcsolódó cikkek

Nero Róma tűzvész Római Birodalom
2025.06.06.

Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?


Olvasson tovább
Szovjetek palotája
2025.06.05.

A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg


Olvasson tovább
Kínai agyaghadsereg védi a császár sírját
2025.06.05.

Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját


Olvasson tovább
holt-tengeri tekercsek, biblia
2025.06.05.

Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

Tovább olvasok
Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Tovább olvasok
Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Tovább olvasok
Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Tovább olvasok
A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

Tovább olvasok
Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Tovább olvasok
Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Tovább olvasok
7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

Tovább olvasok
Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Tovább olvasok
Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4