Az emberiség a 20. század közepe óta használja az atomenergiát energiatermelésre, fegyverek előállítására és orvosi fejlesztésekre. A nukleáris tengeralattjáróktól a repülőgép-hordozókig az atomenergia elősegítette a technológiai fejlődést. Az 1950-es évek végén a Ford Motor Company nagyot álmodott egy még merészebb alkalmazással: egy nukleáris meghajtású autóval, a Ford Nucleonnal. Ez a koncepciózus autó ambiciózus volt, a korszak atomkorszakbeli optimizmusát szimbolizálta, és a futurisztikus gondolkodás egyik leglenyűgözőbb relikviájaként maradt fenn.
Az 1950-es évek a gyors nukleáris fejlesztések korszakát jelentették. A legelső teljes körű atomerőmű Pittsburghben kezdte meg az áramellátást, miközben a Ford mérnökei a michigani Dearbornban egy ugyanezzel a technológiával hajtott személyautóról mertek álmodni. A tervezés mögött álló látnok Jim Powers volt, aki a Ford Nucleont – egy olyan autót, amelynek csomagtartójában urániummal működő reaktor volt – a közlekedési technológia legdrámaibb ugrását ígérte — számolt be róla a Megaprojects.
Tervezés és jellemzők
A Ford Nucleon a retro-futurisztikus dizájnötletek talán legmarkánsabbika volt, egy Ford F-150 és egy Jetsons-ihlette űrhajó keveréke. A jobb aerodinamika érdekében behúzható lökhárítókkal, antennakészlettel és opcionális farokszárnyakkal büszkélkedhetett. A legszembetűnőbb tulajdonsága azonban a valószínűtlen arányai voltak: 200 hüvelyk hosszú és 77,4 hüvelyk széles volt, a szinte lehetetlenül rövid, 69,4 hüvelykes tengelytávval. Az utastér jóval előrébb helyezkedett el, hogy az utasok a lehető legtávolabb kerüljenek a fedélzeti reaktortól.
Funkcionálisan a Nucleon reaktora vizet melegít, hogy gőzt termeljen, amely megforgatja a turbinát, és így az autót működtető áramot termeljen, károsanyag-kibocsátás nélkül. Egy zártkörű hűtőrendszer szabályozná a hőt, és potenciálisan környezetbarátabbá tenné az autót a benzinüzemű társaihoz képest. A Ford még cserélhető reaktorokat is elképzelt – azt a lehetőséget, hogy az autósok a nagy teljesítményű változatról a nagy hatékonyságra hangolt változatra váltsanak. Elméleti teljesítmény és gyakorlati kihívások
A Ford becslése szerint a Nucleon 8000 kilométeres hatótávolsággal rendelkezne, mielőtt reaktorcserére lenne szükség, ami elméletileg elég lenne ahhoz, hogy egy feltöltéssel Párizsból Iszlámábádba jusson. Elméletileg a nukleáris hajtáslánc kivételes sebességet és teljesítményt tudott biztosítani, amelynek csak a hűtők, az aerodinamika és az üzemanyag-átalakító rendszerek hatékonysága szabott határt.
A koncepcióval azonban jelentős problémák voltak. A nukleáris energiát több lépésben kellett mechanikai energiává alakítani, ami energiahatékonysági hiányosságokat eredményezett. Míg egy belsőégésű motor az üzemanyagot közvetlenül mozgásba alakítja át, a Nucleon folyamata több átalakítást igényelt – mindegyik energiaveszteséggel járt. További problémát jelentett a felesleges hő leadása: a jármű nem rendelkezett kipufogórendszerrel, amely hatékonyan elvezethette volna a felesleges energiát.
Biztonsági aggályok és valós életképesség
A legnagyobb akadályt vitathatatlanul a biztonság jelentette. Bár a Nucleon reaktorát vastag pajzsba burkolták volna, a sugárterhelés kockázata és a balesetek lehetősége miatt a koncepció rendkívül kivitelezhetetlenné vált. Egy hátulról történő ütközés katasztrofális sugárszivárgást eredményezhetett volna. A szükséges fűtőanyag, az urán-235 is hiánycikk volt, és nagyon drága, így a nagyüzemi gyártás igen valószínűtlen volt. A több millió autóból származó nukleáris hulladék ártalmatlanítása szintén környezeti problémát jelentett volna.
A Nucleon sorsa
E jövőkép ellenére az atomerőmű sosem jutott túl a maketteken és néhány promóciós darabon. Elhagyták, mivel végtelenül praktikusabbnak, gazdaságosabbnak és biztonságosabbnak bizonyult a benzinüzemű járműveknél maradni. Ma a Nucleon egyik eredeti makettje a Michigan állambeli Dearbornban található Henry Ford Múzeumban található, egy merész, de lehetetlen álom emlékműveként.
Bár az atommeghajtású autók sosem jöttek el, a nukleon a modern közlekedést alakító technológiai fejlődés előfutára volt: a cserélhető reaktorokra vonatkozó elképzelése a mai elektromos járművek akkumulátor-technológiájának modern technológiáját tükrözte, az elektronikus vezetőtámogató rendszerek koncepciója pedig a mai autókban megtalálható modern biztonsági funkciókat vetítette előre.
Ma a járművek meghajtásának jövőjét az elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás technológia jelenti. A nukleáris fúzió egy nap remélhetőleg a nagyon szükséges energiaforrás lesz, amely a nukleáris meghajtású járművek teljesen új generációját inspirálja majd. Addig a napig azonban a Ford Nucleon a század közepi optimizmus elragadó példája marad, egy ambiciózus álom arról, ami lehetett volna.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Rejtélyes körmintát fedeztek fel a tengerfenéken
Mennyire biztonságos egy atombunker valójában?
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az intelligens élet kialakulása elkerülhetetlen? Új kutatás szerint nem is vagyunk olyan különlegesek
Döbbenetes látomása volt élet és halál közt lebegve a férfinak
Szenzáció: Felfedezték az első fáraói sírt Tutanhamon óta
Igaza van az orosz hírszerzésnek, és Ukrajna valóban európai terrortámadásokra készül?
Sokkal régebbi lehet a kínai nagy fal, mint azt eddig gondolták
Csütörtökön egy akkora aszteroida közelíti meg a Földet, mint Magyarország második legmagasabb lakóháza