Hamarosan megépül a világ első 3D nyomtatott vasútállomása
Japán Wakajama prefektúrájában, Aritában egy kivételes építési projekt zajlik: a világ első, 3D nyomtatással készülő vasútállomása készül felváltani a Kisei-vonal régi, fából készült épületét. Az új állomás neve Hatsushima, és vasbeton szerkezetből épül, ami jelentősen továbbviszi a vasúti építkezés technológiáját. A Nyugat-Japán Vasúttársaság (JR West), a JR West Innovations Co., Ltd. és a Serendix Inc. együttműködésének eredményeként megvalósuló projekt a 3D-nyomtatás gyors és költséghatékony építési lehetőségeit demonstrálja.
Gyors építkezés: 3D-nyomtatott vasútállomás
A leendő állomás alapterülete mindössze 10 négyzetméter alatt marad, méretei 2,6 méteres magasság, 6,3 méteres szélesség és 2,1 méteres mélység. Az építés fő mozzanata egy csúcstechnológiás 3D nyomtató használata, amely az állomás külső elemeit és alapját hozza létre. A kinyomtatott részeket később betonnal erősítik meg, majd daru segítségével szállítják a helyszínre, ahol összeillesztik őket.
A teljes folyamat – a régi épület elbontásától az új állomás befejezéséig – mindössze hat órát vesz igénybe.
Erre március 25-én, az utolsó vonat távozása után kerül sor, és reggelre, az első vonat érkezéséig minden készen áll majd. Ez a rendkívül hatékony módszer éles kontrasztot mutat a hagyományos eljárásokkal, amelyek gyakran hosszadalmas építési időt és nagyobb munkaerőt igényelnek. Japán munkaerőhiánnyal küzd, így az ilyen felgyorsított építkezések komoly előnyt jelenthetnek a munkaerő- és költségtakarékosság szempontjából, írja a cég hivatalos sajtóközleménye.
Tartósabb szerkezet és rugalmas kialakítás
A hosszú élettartam érdekében az állomás vasbetonból készül, amely lényegesen ellenállóbb a korrózióval szemben. Emellett a 3D-nyomtatásnál nincs szükség hagyományos zsaluzatra – vagyis nincs szükség fa- vagy fémszerkezetre a beton öntéséhez –, ami jelentősen kiszélesíti a tervezés szabadságát, lehetővé téve a szokásos dobozszerű formáknál jóval kreatívabb, egyénibb megoldásokat. A Hatsushima állomás homlokzatán Arita város híres narancsait és tachiuo halait ábrázoló motívumok jelennek meg, hangsúlyozva a helyi jellegzetességeket. A dizájnt a Nouveau First Class Architect Office, Inc. dolgozta ki, együttműködésben a JR West Oszakai Első Osztályú Építészirodájával, míg a szerkezeti tervezést a KAP First Class Architect Office végezte.
Felügyelet és a jövő lehetőségei
A tengerparti elhelyezkedés miatt a JR West számára kiváló alkalom nyílik vizsgálni, hogyan bírja a 3D-nyomtatott szerkezet a sós levegő okozta hatásokat, írja a New Atlas. Ezek a tapasztalatok döntő fontosságúak lesznek a karbantartási igények és a hosszú távú költségek megbecslésében, valamint a hasonló állomások jövőbeni bevezetésében Japán-szerte. A JR West célja a vasúti infrastruktúra megújítása modern technológiák alkalmazásával, és bíznak benne, hogy a fenntartható, gazdaságos és környezetbarát vasútállomások hamarosan általánossá válnak. Ha ez a kísérleti projekt sikeresnek bizonyul, jelentős lépést tehet a 3D-nyomtatott állomások széles körű elterjesztése felé Japánban, utat mutatva a fenntartható és korszerű vasúti fejlesztéseknek.
ez is érdekes lehet:
Lenyűgöző felfedezést tettek a Budavári Palota rekonstrukciója során
Idén nyáron veszi kezdetét Budapest ikonikus épületének átalakítása
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Páratlan régészeti leletek kerültek elő Nógrádban
Orosz stratégiai bombázó bázisra mért kíméletlen csapást Ukrajna – videó
Új bevásárlóközpont nyílik Budapesten: érkezik a Zenit Corso
Tényleg ennyire rossz lenne a helyzet Magyarországon? Csúnyán visszaestünk a világ Boldogságjelentés ranglistáján
Itt az Antarktisz rejtett felszínének eddigi legrészletesebb térképét
Programajánló: Április 6-án isaszegi csata újrajátszása – történelmi időutazás és a dicső múlt újjáéledése