• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2025.03.26.
· Kult+Múlt

Ismerd meg az első dunai gőzhajó, Carolina kalandos történetét

carolina az első dunai gőzhajó

Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum

A magyar gőzhajózás története Carolinával kezdődik. Érdemes megismerni az első dunai gőzhajó kalandos történtetét: az ország csodálta, de volt, hogy elsüllyedt, majd újra szolgálatba állt, de nem tartott sokáig a dicsőség.

Az 1800-as évek elején a Habsburg Birodalom vezetése felismerte, mekkora lehetőségeket rejt a gőzhajtású járművek bevezetése a folyami közlekedésben. I. Ferenc császár 1813-ban hirdetett meg egy rendeletet, amelyben szabadalmat ígért annak, aki a folyókon ténylegesen használható gőzhajót mutat be. Ez a felhívás új lendületet adott a mérnökök és vállalkozók kísérleteinek, s ennek köszönhetően született meg a később Carolina néven ismert első dunai gőzhajó.

Bernhard Antal és Carolnia, az első dunai gőzhajó

A Carolina megalkotásának legfőbb mozgatórugója a porosz származású, ám Pécsett letelepedett Bernhard Antal volt. Az 1779 körül született, Oberrathenből érkező mérnök először 1811-ben hívta fel magára a figyelmet Magyarországon, amikor egy vonóláncos ívhíd építését javasolta a Duna fölé. Később egy innovatív hajómalom-lapátot is tervezett, melyet később összeötvözött egy gőzgéppel: ebből a fejlesztésből született a Carolina. A név feltehetően I. Ferenc feleségére, Karolina Auguszta császárnéra utal, de erről megoszlanak a vélemények.

A hajó építése és műszaki jellemzői

A Carolina 1817-ben készült el a Dráva-parti Sellyén, kiváló minőségű szlavóniai tölgyfából. Kis mérete ellenére – mintegy 13,37 méter hosszú, 3,16 méter széles, és 1,02 méter merülésű – fontos mérnöki újításokat hordozott. “Szívét” egy 24 lóerős (18 kW) teljesítményű, himba nélküli, dugattyús körforgó gőzgép alkotta. Ez a gőzgép a kor színvonalát meghaladó csőrendszert használt a gőz előállításához, amire Bernhard szabadalmat is kapott. A vezérelt lapátú hajtókerék mellett a Carolina fedélzetén gőzcsörlő is működött, amely a vontatásban segítette a hajót – ezt a megoldást később számos más fejlesztés előfutáraként emlegették. A hatóságok külön kiemelték a hajó alacsony fafogyasztását és a kettős biztosító berendezését, ami abban a korban azért volt lényeges, mert gyakran történtek kazánrobbanások a gőzhajókon.

Első próbautak és bemutatók

A Carolina első próbaútját 1817. március 21-én tette meg, majd egy második alkalommal már egy 488 mázsás (közel 24 tonnás) rakományt szállító dereglyét vontatott a Dunán: felfelé 3,4 km/óra, lefelé 17 km/óra sebességgel haladt. Az új találmány híre Bécsbe is eljutott, így 1817 májusában ott is bemutatták, majd július 21-én egy hivatalos vizsgán mérték fel a gőzhajó képességeit – eredményesen. A távolsági próbaútra 1818. szeptember 2-án került sor: a Carolina Bécsből három óra alatt ért Pozsonyba, majd további összesen 24 óra alatt Pestet is elérte, bár a vízi akadályok miatt részben nehézségekbe ütközött.

A szabadalomtól a menetrendszerű közlekedésig

Bernhard Antal 1818. december 31-én kapott 15 évre szóló szabadalmi jogot a Dunán és mellékfolyóin történő gőzhajózásra, amit Saint Leon nevű vállalkozóval közösen bírtak. Először a Dráva-parti Eszék, Újvidék és Mohács között próbálkoztak áruszállítással. A hajó ugyanakkor nem bizonyult elég erősnek a sebesebb folyószakaszok vontatásához, ezért a rakományt gyakran bőgősuszályokra pakolták át. E nehézségek miatt Bernhard hamarosan Budára vitte a Carolinát, ahol átkelő járatot kívánt üzemeltetni a Duna két partja között.

Sajnos 1820. május 9-én a gőzhajó léket kapott és elsüllyedt, csak július 16-ára sikerült kiemelni és rendbe hozni. Pontosan ezen a napon indult el a menetrendszerű átkelő járat: a Carolina reggeltől estig napi 7-8 fordulót tett Pest, Buda és Óbuda között, vasárnaponként a Margit-szigetet is útba ejtve. Az utasokat egy vontatott uszályon szállították – Pesttől Óbudáig az út bő másfél óráig tartott, vissza pedig alig félórás volt a menetidő.

Rövid működés, hosszú távú örökség

Noha az átkelő járat ambiciózus és előremutató kezdeményezés volt, mindössze november 20-ig tartott ki. A népszerűséget több tényező is gátolta: a konkurens hajóhídon az átkelés olcsóbbnak bizonyult, ráadásul a nemesi kiváltságok hiányában a gőzhajó utasainak a hídvámot is ki kellett fizetniük. A forgalom így alacsony maradt, s Bernhard végül visszavitte hajóját Eszékre. A Carolina itt ideiglenesen még a Dráván is közlekedett, hogy a jégzajlás által elsodort hidat pótolja, ám végül – máig ismeretlen okból – elsüllyedt, és 1824-ben már csak roncsként emlegették.

Mindezek ellenére a Carolina rövid pályafutása kivételes fontossággal bír a magyar és a Duna-menti hajózás történetében. Bemutatta, hogy a gőzerő vízi alkalmazása nem csupán elméleti lehetőség, hanem a gyakorlatban is működőképes alternatíva a folyami közlekedés területén. Noha erőforrásai és méretei erősen korlátozták a hajó sikerét, Bernhard Antal mérnöki újításai – a csőrendszerű gőzfejlesztő berendezés, a vezérelt lapátú hajtókerék, a gőzcsörlő – a későbbi, jóval nagyobb és korszerűbb gőzhajók előfutárává tették a Carolinát.

carolina az első dunai gőzhajó múzeum

A dunagőzhajózás első gőzhajója. Bernhard Antal pécsi lakos, az eszéki hídvám bérlője építette és működtette 1820-ig. 1822-ben elsüllyedt Eszék közelében. Fotó: A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum műtárgya

E hajó emléke – egy korabeli rajz és a Közlekedési Múzeumban őrzött modell révén – a mai napig őrzi az első dunai gőzhajó úttörő szerepét, írja a Múlt-Kor.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Duna közlekedés Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Magyar kutatók jöttek rá, hogy képesek túlélni a rákos sejtek a kemoterápiát

  • Oroszország 2 éven belül megtámadhatja a NATO-t

  • Azt hitték, csak egy olcsó másolat, de valójában a Magna Carta egy eredeti példánya van náluk

  • A zanclai megaáradás a Föld történetének egyik legnagyobb természeti katasztrófája volt

  • Csillagászok 10 milliárd fényév hosszú valamit találtak az űrben

  • Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete

Kapcsolódó cikkek

Magna Carta középkor dokumentum Földnélküli János angol király
2025.05.15.

Azt hitték, csak egy olcsó másolat, de valójában a Magna Carta egy eredeti példánya van náluk


Olvasson tovább
civilizációk iii. Ramszesz tengeri népek Egyiptom
2025.05.14.

Kik voltak a rejtélyes tengeri népek, akik állítólag több civilizáció összeomlásáért is felelősek?


Olvasson tovább
Református Zenei Fesztivál.
2025.05.14.

Huszadjára is Református Zenei Fesztivál Budapesten


Olvasson tovább
Ignác, kém, pap, parlamenti képviselő, történet, kalandor
2025.05.13.

A kalandor, aki kém, pap és parlamenti képviselő is volt: Trebitsch Ignác története


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Magyar kutatók jöttek rá, hogy képesek túlélni a rákos sejtek a kemoterápiát

Magyar kutatók jöttek rá, hogy képesek túlélni a rákos sejtek a kemoterápiát

Tovább olvasok
Oroszország 2 éven belül megtámadhatja a NATO-t

Oroszország 2 éven belül megtámadhatja a NATO-t

Tovább olvasok
Azt hitték, csak egy olcsó másolat, de valójában a Magna Carta egy eredeti példánya van náluk

Azt hitték, csak egy olcsó másolat, de valójában a Magna Carta egy eredeti példánya van náluk

Tovább olvasok
A zanclai megaáradás a Föld történetének egyik legnagyobb természeti katasztrófája volt

A zanclai megaáradás a Föld történetének egyik legnagyobb természeti katasztrófája volt

Tovább olvasok
<b>Csillagászok 10 milliárd fényév hosszú valamit találtak az űrben</b>

Csillagászok 10 milliárd fényév hosszú valamit találtak az űrben

Tovább olvasok
Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete

Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete

Tovább olvasok
Csatlakozz a WinnerMining-hez – Bányássz saját BTC-t minden nap

Csatlakozz a WinnerMining-hez – Bányássz saját BTC-t minden nap

Tovább olvasok
Befolyásolja-e a nevünk a megjelenésünket?

Befolyásolja-e a nevünk a megjelenésünket?

Tovább olvasok
A világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége: a tenerifei légi katasztrófa története

A világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége: a tenerifei légi katasztrófa története

Tovább olvasok
Eddig soha nem észlelt, rejtélyes fényimpulzusokat észleltek egy távoli csillag körül

Eddig soha nem észlelt, rejtélyes fényimpulzusokat észleltek egy távoli csillag körül

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4