A világ legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége: a tenerifei légi katasztrófa története
1977. március 27-én a spanyolországi Tenerife szigetén történt a polgári repülés történetének legtragikusabb balesete, amely 583 ember életét követelte. A katasztrófa két, óriási Boeing 747-es repülőgép, a holland KLM és az amerikai Pan Am járatának összeütközésével következett be a Los Rodeos repülőtér ködös kifutópályáján.
A tragédia előzményei
A LadBible beszámolója szerint az események láncolata egy terrorista támadással kezdődött: a Kanári-szigeteki Függetlenségi Mozgalom bombát robbantott a Las Palmas repülőtéren, emiatt az összes oda tartó járatot – köztük a KLM 4805-öst és a Pan Am 1736-ost – átirányították Tenerifére. A Los Rodeos – ma Tenerife Norte – repülőtér azonban egy kis regionális légikikötő volt, amely nem volt felkészülve ekkora forgalomra és nagy gépekre. A repülőgépeket minden lehetséges helyen parkolták, a fő kifutópályát pedig ideiglenesen gurulóútként használták.
A végzetes körülmények
A repülőtér zsúfoltsága mellett a gyorsan romló időjárás is szerepet játszott: sűrű köd ereszkedett a kifutópályára, a látótávolság 100 méter alá csökkent, ráadásul nem működtek a középvonalat jelző fények, és a gurulóutakat sem jelölték egyértelműen. A két repülőgép pilótái és a légiirányítók is nehezen tájékozódtak ebben a helyzetben.
A KLM-járat kapitánya, Jacob Veldhuyzen van Zanten tapasztalt pilóta volt, de elvesztette türelmét a késések miatt. A holland személyzet attól tartott, hogy ha tovább várnak, túllépik a munkaidő-korlátokat, ezért a kapitány a lehető leghamarabb szeretett volna felszállni a géppel. A KLM gép ráadásul jelentős mennyiségű üzemanyagot töltött fel, ami tovább növelte a felszállás előtti várakozási időt és a gép súlyát is.

A kifutópálya a tenerife légi katasoztrófa után. Mr. Nostalgia/Holland Nemzeti Archívum/Wikimedia
A végzetes félreértés
Az AeroTime szerint a tragédia közvetlen oka a kommunikációs félreértés volt a KLM személyzete és a légiirányítás között. A KLM első tisztje visszaolvasta a felszállási engedélyt, miközben a kapitány már megkezdte a felszállást, holott erre még nem kaptak egyértelmű engedélyt. A toronyban csak azt mondták nekik: „álljanak készen, majd jelzünk”, de a KLM pilótái ezt felszállási engedélyként értelmezték. Eközben a Pan Am gép még mindig a kifutópályán gurult, mert a sűrű ködben elvétették a kijáratot.
Amikor a Pan Am személyzete meglátta a feléjük száguldó KLM gépet, kétségbeesetten próbáltak lehajtani a pályáról, de már túl késő volt. A KLM gép nekiütközött az amerikai repülőgépnek, letépve annak tetejét; a holland gép a levegőbe emelkedett, majd visszazuhant és hatalmas tűzgolyóvá vált. A KLM fedélzetén mindenki életét vesztette, a Pan Am repülőgépen 61-en, főként az orr-részben ülők élték túl a katasztrófát.
A baleset vizsgálata és
A vizsgálat megállapította, hogy a fő ok a KLM kapitányának hibája volt, aki felszállási engedély nélkül indult el, illetve a kommunikációs félreértések a személyzetek és a légiirányítás között. Hozzájárult a tragédiához a zsúfolt repülőtér, a rossz látási viszonyok, valamint a nem egyértelmű rádióüzenetek is.
A tenerifei repülőgép-katasztrófa alapjaiban változtatta meg a nemzetközi repülésbiztonsági szabályokat. Bevezették a szabványos, egyértelmű angol rádiókommunikációt, és hangsúlyosabbá tették a személyzetek közötti együttműködést, hogy mindenki bátran jelezhesse, ha veszélyt észlel. A tragédia emlékeztet arra, hogy a biztonságos repüléshez a legapróbb részletekre is figyelni kell, hiszen egyetlen félreértés is végzetes lehet.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek