• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.06.02.
· Kult+Múlt

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Nyugati pályaudvar Budapest

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

1873. november 17-én létrejött az új, egyesített főváros: Budapest. Bár Pest, Buda és Óbuda még viszonylag kis kiterjedésű városrészek voltak, a közlekedés már ekkor is sokszínű és fejlődő rendszerként működött. Az emberek gyalogosan, lovon, konflissal, omnibuszon vagy lóvasúttal jutottak el céljukhoz – és már jelen volt a tömegközlekedés első formája is.

Pest beépített része a mai Nagykörútnál húzódott, azon túl gyárak és üres területek álltak. Buda főként a Duna-part mentén és a Vár környékén terjeszkedett, míg Óbuda szinte csak a belső részekre koncentrálódott. A városlakók kedvelt úti céljai között szerepelt a Városliget, Zugliget, Svábhegy, Budakeszi és a gyorsan iparosodó, de még önálló Újpest is — írja a PestBuda.

A gyaloglás mellett jött a konflis és az omnibusz

A viszonylag kis távolságok miatt sokan gyalog közlekedtek, de akinek módja volt rá, konflist hívhatott – ezek a magánkocsik szinte bárhová elvitték az utast. Emellett már 1832 óta léteztek ló vontatta omnibuszok, amelyeket különféle vállalkozók üzemeltettek. Ezek az omnibuszok még nem közlekedtek menetrend szerint, de megfizethető tömegközlekedési alternatívát jelentettek.

A lóvasút gyors terjedése Budapesten

A korszak egyik legmodernebb közlekedési formája a lóvasút volt, amely 1866-ban indult el Pesten. A síneken haladó, lovakkal húzott kocsik kényelmesebbek és gyorsabbak voltak az omnibuszoknál. A városegyesítés idején két társaság működtette őket: a Pesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budai Közúti Vaspálya Társaság. A hálózatuk gyorsan bővült, és a város peremére, például Újpestre vagy Budakeszire is közlekedtek járatok.

Vasút, gőzenergia és a főbb pályaudvarok

A városokat már ekkor is vasút kötötte össze más régiókkal. Pesten a Nyugati és a Józsefvárosi pályaudvar, Budán pedig a Déli pályaudvar szolgálta ki az utasokat. A vasút természetesen gőzenergiával működött. A Duna felett még nem vezetett vasúti híd, így az utasoknak a Lánchídon kellett átkelniük, ha például Pestről Budára akartak vonattal továbbhaladni. Az első vasúti hidat csak 1877-ben adták át.

A Duna átkelési lehetőségei

A Lánchíd volt az egyetlen állandó átkelő a Dunán, és bár 1870-ben állami tulajdonba került, a hídvámot a városegyesítés után sem törölték el. Emellett azonban léteztek átkelőhajók is, melyeket a Dunagőzhajózási Társaság vagy a Türr István által alapított Csavargőzös Rt. üzemeltetett. Ezek a hajók a jégmentes időszakban, díjfizetés ellenében szállították az utasokat a Duna két partja között.

A budai Sikló és a Fogaskerekű

A városegyesítés idején már működött a budai Várba vezető Sikló, amely gőzmeghajtással segítette az utasokat a meredek emelkedő leküzdésében. A Svábhegyre vezető Fogaskerekű vasút ekkor még épült, és csak 1874-ben indult el – ez is fontos mérföldkő lett a főváros közlekedéstörténetében.

Az utak állapota és burkolata

A közlekedés egyik komoly akadálya az utak minősége volt. A legtöbb út még makadámburkolatú volt, de a fontosabb belvárosi utcákon, valamint a Lánchídon már kockakő és fakocka burkolatot használtak. Az első aszfaltburkolatokat 1864-től alkalmazták, főként járdákon.

A ló szerepe a közlekedésben

Ló nélkül elképzelhetetlen volt a korszak közlekedése: lovak húzták a szekereket, konflisokat, omnibuszokat és lóvasúti kocsikat is. A városban emiatt rengeteg ló mozgott nap mint nap, ez pedig jelentős állattartási és közegészségügyi kihívásokat is jelentett.

A tömegközlekedés fejlődése az egyesítés után

Az 1873-as városegyesítés után a tömegközlekedés látványosan fejlődésnek indult. 1874-ben elindult a Fogaskerekű, 1879-ben egyesült a két lóvasúti társaság, később pedig megjelentek a villamosok és a helyiérdekű vasutak is. A főváros hamarosan Európa egyik legmodernebb közlekedési rendszerét tudhatta magáénak – de ennek alapjai már a városegyesítés idején is megvoltak.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Charles Darwin egyik legfontosabb munkája nem az evolúcióról szólt
Magyar trónörökösről nyílt tárlat az Oszakai Világkiállításon

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés Magyarország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

  • Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

  • Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

  • Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti

  • Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

  • Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre – dátumok, jegyárak, részletek

Kapcsolódó cikkek

ősember emberiség kihalás kutatás
2025.06.03.

Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő


Olvasson tovább
Magyarország közlekedés Budapest
2025.06.02.

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?


Olvasson tovább
jézus születése betlehem gomba
2025.06.02.

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt


Olvasson tovább
Tatabánya lelet
2025.06.02.

1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Már az Országgyűlés előtt az új névtörvény – Betiltanák a Legolaszt és az Oráliát?

Tovább olvasok
Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Egy kihalt nyelv, amit ma már a TikTokon tanulnak a gyerekek

Tovább olvasok
Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Megdöbbentő titkok a gleccserek mélyéről: Ruhák, fegyverek, ősi eszközök

Tovább olvasok
<strong>Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti</strong>

Trump őrült összeesküvés-elmélete: Bident 2020-ban kivégezték, klón helyettesíti

Tovább olvasok
Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban

Tovább olvasok
Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre  – dátumok, jegyárak, részletek

Metallica rajongók figyelem! Dupla koncerttel tér vissza a nagy múltú együttes Budapestre – dátumok, jegyárak, részletek

Tovább olvasok
<b>Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő</b>

Az emberiség történetének hiányzó láncszeme lehet a 7100 éves nő

Tovább olvasok
Európa legerősebb hadseregei: ki költ a legtöbbet védelemre?

Európa legerősebb hadseregei: ki költ a legtöbbet védelemre?

Tovább olvasok
5 ikonikus magyar étel, amit híres emberekről neveztek el

5 ikonikus magyar étel, amit híres emberekről neveztek el

Tovább olvasok
Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4