Bár Budapest a világ élvonalába tartozott a tömegközlekedés fejlesztésében – elég a földalattira vagy a villamosokra gondolni –, az autótaxik megjelenése jócskán késlekedett. Az első automobilok már az 1890-es évek elején feltűntek a főváros utcáin, mégis több mint húsz évet kellett várni arra, hogy az első hivatalos autótaxik elinduljanak Budapesten. Ennek oka elsősorban a bérkocsisok heves ellenállása és politikai nyomásgyakorlása volt.
AA lóvontatású bérkocsik tulajdonosai és szervezetei jelentős befolyással bírtak a fővárosi hatóságokra, és mindent megtettek annak érdekében, hogy ne jelenjenek meg konkurensként az autótaxik. Gazdasági helyzetük folyamatosan romlott, hiszen a villamosközlekedés elterjedésével egyre kevesebb utasuk volt, de ettől függetlenül igyekeztek blokkolni az új szolgáltatás elindítását — írja a PestBuda.
A hatóságok a bérkocsisokat védték
A fővárosi tanács sokáig elutasította az autótaxis szolgáltatás elindítására vonatkozó kérelmeket, mondván, hogy az új közlekedési forma veszélyes, technikailag megbízhatatlan, és csak tovább nehezítené a már egyébként is szenvedő bérkocsisok helyzetét. 1906-ban memorandumot adtak át Bárczy István polgármesternek, amelyben például londoni balesetekre hivatkozva próbálták elérni az autótaxik betiltását.
A kompromisszumos megoldás: engedély autóra bérkocsi leadása mellett
Végül az 1910-es évekre a hatóságok belátták, hogy az autós közlekedés elkerülhetetlen. A kereskedelemügyi miniszterrel együttműködve bevezették azt a rendszert, amely szerint csak úgy lehetett autótaxi-engedélyhez jutni, ha közben a kérelmező leadott két kétfogatú vagy három egyfogatú bérkocsit. Ez a szabályozás lehetőséget adott a bérkocsisok számára, hogy átléphessenek az új közlekedési formára.
Mégsem a bérkocsisoké lett a taxipiac
Bár a bérkocsisok szövetkezete készült a váltásra, végül a főváros más megoldást választott. 1913-ban három nagyobb vállalat – a MARTA, a Benz Rt. és a Magyar Lloyd Rt. – kapta meg az első hivatalos taxiengedélyeket, összesen 500 darabot. Csak ezután engedélyezték, hogy a bérkocsisok is hozzájuthassanak 250 engedélyhez.
1913.június 1-jén elindulnak az első autótaxik
A történelmi indulásra 1913. június 1-jén került sor. Ekkor a három cég összesen 37 autóval kezdte meg a szolgáltatást: a MARTA 25, a Benz 10, a Magyar Lloyd pedig 2 villamos meghajtású autóval. A sofőröket szigorúan vizsgáztatták, nemcsak a városismeretből, hanem a viteldíjmérő kezeléséből is. A díjszabás sokkal összetettebb volt, mint ma: számított az utasok száma, az irány, a napszak és még a hajtásmód is.
A bérkocsisokat kiszorították, megszületik a Főtaxi elődje
A bérkocsisok piaci részesedése gyorsan csökkent. A Benz Rt. és a MARTA már 1913 végén egyesült, Haltenberger Samu vezetésével megalapítva az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt.-t. Ez a vállalat lett a mai Főtaxi jogelődje. Az I. világháború kitöréséig összesen 204 autótaxi közlekedett Budapesten.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Karahan Tepe a Göbekli Tepe testvérhelye, amely átírhatja az őstörténelmet
Mi történik, ha megérinted a higanyt?
Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?
Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar meghódította Európát Mahlerrel – 2025 nagy turnéja
Az első gőzturbinát egy török találta fel… döner forgatására
Miért zarándokolnak százezrek minden évben Csíksomlyóra?