• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.06.08.
· Kult+Múlt

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

1979. január 5-én két csehszlovák gyártású Tatra villamos gördült be Budapestre, majd őket több száz társuk követte. Ez a lépés sokakat meglepett, hiszen Magyarország évtizedek óta saját fejlesztésű és gyártású villamosokat használt, a Ganz vállalatok pedig nagy tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. Miért döntöttek mégis az import mellett?

Az 1970-es évek közepére a budapesti villamosok zöme súlyosan elavult. A járművek átlagéletkora 36 év volt, és 30 különböző típus közlekedett a főváros utcáin. Bár még elfogadhatónak tartották a 375 darab UV típusú és 124 darab ipari csuklós Ganz villamost, valamint 56 Bengálit, a korszerűsítés halaszthatatlanná vált. Az utazások 40 százaléka még mindig villamossal történt, miközben ez volt a legelmaradottabb tömegközlekedési forma — írja a PestBuda.

A Ganz gyártókapacitása nem volt elegendő

A Ganz-MÁVAG 1975 és 1980 között mindössze 60 új villamost tudott gyártani, ami alig 12 000 férőhelyet biztosított, miközben legalább 45 000 új férőhelyre lett volna szükség. Egy új típus fejlesztése és a gyártási kapacitás bővítése jelentős beruházást igényelt volna. Ráadásul a Ganznál a villamos nem volt fő termék, így a sorozatgyártás költségei magasak maradtak. Az ipari csuklósok ára például 1970-ben 5,1 millió forint volt, 1975-ben már 7 millió fölé emelkedett, majd 1976-ban elérte a 9,4 millió forintot.

A Tatra villamos: gazdaságosabb és elérhetőbb megoldás

A csehszlovák Tatra vállalat nagy sorozatban gyártott villamosokat, így azok egy férőhelyre vetített ára mindössze 20–22 ezer forint volt. A Ganz járműveinél ez az ár már 47 ezer forintra emelkedett. A döntéshozók így az import felé fordultak, különösen mivel a Tatra vállalta, hogy egy új, Budapest igényeire szabott típust fejleszt ki – ez lett a Tatra T5C5, amelyet eleinte 85 490 rubelért kínáltak.

Kompromisszum: korszerű járművek, de rendszerátalakítás árán

A Tatra villamosok bevezetése nem volt problémamentes. A járművek 20 centiméterrel szélesebbek voltak a magyar típusoknál, nagyobb volt az energiaigényük, és nem minden vonalon voltak bevethetők. Az új típushoz a budapesti pályahálózatot is részben át kellett alakítani. Mindezek ellenére az import így is olcsóbbnak bizonyult: a teljes rekonstrukció költsége hazai gyártás esetén 1,5 milliárd forint lett volna, míg a cseh villamosokkal és az átalakításokkal együtt is csak 800 millió forintra becsülték.

A döntés hosszú távú következményei

A döntéshozók tudták, hogy ezzel lényegében véget ér a hazai villamosgyártás. A Tatra első szállítmányai ugyan gazdaságosnak bizonyultak, de később az árak emelkedtek: a második széria darabára már 142 800 rubel lett. Még így is korszerűbbek voltak, mint a Ganz ipari csuklósai, ám kérdés maradt, hogy mire lett volna képes a hazai ipar, ha támogatást kap egy új típus fejlesztésére.

A történelem azonban eldőlt: 46 évvel ezelőtt a gazdasági racionalitás felülírta a hazai ipar érdekeit, és Budapest csehszlovák villamosokra váltott.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Orbán zárt körben őszintén beszélt a 2026-os esélyekről és említést tett egy csodafegyverről is

  • Országos szúnyogirtás hiába? A vérszívók túlélnek és ezt egy furcsa kísérlet is alátámasztja

  • Kelták aranya a magyar határ közelében – 2200 éves falu nyomára bukkantak

  • Újabb magyarellenes feliratok Kárpátalján: honfitársaink meggyilkolására buzdítanak! – KÉPEK

  • Cégvezető állítja, vendégmunkások hurcolhatják vissza hazánkba a rettegett vírust idén nyáron

  • Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be

Kapcsolódó cikkek

Buzz Aldrin holdraszállás bizonyíték fekvő
2025.07.23.

Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?


Olvasson tovább
Seregek élelmezése háború napi étel ital francia brit római kuruc
2025.07.22.

Így ettek a történelem nagy seregei: Légiós lepény, kuruc szalonna, brit konzerv


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.22.

Hátborzongató egyiptomi felfedezés: így gyalázták meg a halottakat az ókorban


Olvasson tovább
Napóleon háború tartósítás hadsereg francia katonák élelmiszer konzerv
2025.07.21.

Napóleon tekintélyes jutalmat kínált: az ebből született találmány pedig ma is ott van minden kamrában


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Orbán zárt körben őszintén beszélt a 2026-os esélyekről és említést tett egy csodafegyverről is

Orbán zárt körben őszintén beszélt a 2026-os esélyekről és említést tett egy csodafegyverről is

Tovább olvasok
Országos szúnyogirtás hiába? A vérszívók túlélnek és ezt egy furcsa kísérlet is alátámasztja

Országos szúnyogirtás hiába? A vérszívók túlélnek és ezt egy furcsa kísérlet is alátámasztja

Tovább olvasok
Kelták aranya a magyar határ közelében – 2200 éves falu nyomára bukkantak

Kelták aranya a magyar határ közelében – 2200 éves falu nyomára bukkantak

Tovább olvasok
Újabb magyarellenes feliratok Kárpátalján: honfitársaink meggyilkolására buzdítanak! – KÉPEK

Újabb magyarellenes feliratok Kárpátalján: honfitársaink meggyilkolására buzdítanak! – KÉPEK

Tovább olvasok
Cégvezető állítja, vendégmunkások hurcolhatják vissza hazánkba a rettegett vírust idén nyáron

Cégvezető állítja, vendégmunkások hurcolhatják vissza hazánkba a rettegett vírust idén nyáron

Tovább olvasok
Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be

Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be

Tovább olvasok
Börtönbe zárhatják a makói magyart, aki az oroszok ellen harcol Ukrajnában: te is megbüntetnéd?

Börtönbe zárhatják a makói magyart, aki az oroszok ellen harcol Ukrajnában: te is megbüntetnéd?

Tovább olvasok
Az Airbnb további korlátozása bajba sodorhatja a budapesti turizmust: nagy erők mozdultak meg

Az Airbnb további korlátozása bajba sodorhatja a budapesti turizmust: nagy erők mozdultak meg

Tovább olvasok
A magyarországi fürdőhelyek lassú kiürülése: hová tűntek a vendégek?

A magyarországi fürdőhelyek lassú kiürülése: hová tűntek a vendégek?

Tovább olvasok
<b>Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?</b>

Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4