Szigorodnak az útlevelekkel kapcsolatos szabályok Magyarországon
A kormány szigorúbb és átláthatóbb szabályozást készül bevezetni a magyar útlevelek kezelésére és az azokhoz kapcsolódó adatokhoz való hozzáférésre vonatkozóan, derül ki az Energiaügyi Minisztérium által nemrégiben közzétett rendelettervezetből. A jelenleg társadalmi egyeztetés alatt álló javaslat célja, hogy egységes, jogilag biztonságos és hatékony rendszert alakítson ki az ügyintézésben részt vevő hatóságok (mint például a járási hivatalok, a konzuli tisztviselők és az általános útlevélhatóság) számára.
Egységes szabályok a ki nem váltott magyar útlevelekre
Az egyik legjelentősebb változás a ki nem váltott okmányokra vonatkozik. A Portfolio szerint az új szabályozás értelmében azokat az útleveleket, amelyeket nem vesznek át 60 napon belül a járási hivatalban (vagy egy éven belül külföldi magyar konzulátuson), érvénytelenítik. Ezeket visszaküldik az útlevélhatósághoz, ahol kivezetik a nyilvántartásból, előkészítik megsemmisítésre, és minden lépést rögzítenek az releváns nyilvántartásban.

A kormány szigorúbb és átláthatóbb szabályozást készül bevezetni a magyar útlevelek kezelésére. Kiemelt kép: depositphotos.com
Bár ez a gyakorlat részben már most is létezik, jelenleg nem szabályozott egységesen, és nem alkalmazzák következetesen. Az új rendelet célja e folyamat standardizálása és szigorúbb érvényesítése.
Szigorúbb feltételek az adatigénylésre
A javaslat továbbá szigorúbb feltételeket határoz meg a személyes adatok igénylésére az útlevél-nyilvántartásból. Az igénylést közvetlenül az általános magyar útlevélhatósághoz kell benyújtani, igazolva az érintett személlyel való kapcsolatot, valamint az adathasználat jogalapját. Ezt a jogalapot írásos formában kell rögzíteni, például egy konkrét jogszabályra való hivatkozással vagy a megfelelő dokumentumok csatolásával.
Fontos, hogy az adatszolgáltatás csak akkor történne meg, ha a megadott azonosító adatok egyértelműen egyetlen személyre utalnak a nyilvántartásban. Az így megadott hozzáférés legfeljebb egy évig lenne érvényes. Amennyiben a hozzáférés célja vagy jogalapja megszűnik, a hatóság köteles visszavonni az engedélyt.
Átláthatóság és jogbiztonság erősítése
Ahogyan az InfoStart írja, a kormány célja a tervezett módosításokkal az okmányokkal kapcsolatos ügyintézés és adatkezelés jogbiztonságának növelése, valamint az ellenőrzési folyamatok fejlesztése. A hatóságok hangsúlyozzák, hogy a változások átláthatóbb eljárásokat eredményeznének, miközben a személyes adatok kezelése során nagyobb körültekintés és elszámoltathatóság lenne biztosítva.
Technikai pontosításokat is tartalmaz a rendelet
Az eljárásbeli változtatások mellett a tervezet technikai módosításokat is tartalmaz, amelyek célja az útlevélrendelet fogalomhasználatának korszerűsítése. Például pontosabban definiálnák az olyan kifejezéseket, mint az „érvénytelenítés”, „selejtezés” és „megsemmisítés”, valamint hatályon kívül helyeznék az elavult rendelkezéseket, egyértelműbbé és korszerűbbé téve a szabályozást.
Ha az új előírásokat a társadalmi egyeztetés után jóváhagyják, az jelentős változást hozhat az okmányok és az ezekhez kapcsolódó adatok kezelésében Magyarországon, nemcsak az állampolgárokra, hanem a külföldön konzuli szolgáltatásokhoz fordulókra nézve is.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Országos szúnyogirtás hiába? A vérszívók túlélnek és ezt egy furcsa kísérlet is alátámasztja
Kelták aranya a magyar határ közelében – 2200 éves falu nyomára bukkantak
Újabb magyarellenes feliratok Kárpátalján: honfitársaink meggyilkolására buzdítanak! – KÉPEK
Cégvezető állítja, vendégmunkások hurcolhatják vissza hazánkba a rettegett vírust idén nyáron
Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be
Börtönbe zárhatják a makói magyart, aki az oroszok ellen harcol Ukrajnában: te is megbüntetnéd?