A kormány újabb ígérete: Teljes HÉV-felújítás és új budapesti hidak jöhetnek – de mikor valósul meg mindez?
A kormány minden HÉV-vonal teljes felújítását tervezi – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter egy kedden közzétett Facebook-videóban. Az első átfogó rekonstrukció a szentendrei HÉV-vonalon indulna, ahol a tervek szerint nemcsak a teljes pálya, hanem az állomások és az elöregedett szerelvények is megújulnának.
Minden HÉV-vonal sorra kerül – az ígéretek szerint
„Minden HÉV-vonalat fel akarunk újítani, és a HÉV-járműveket le fogjuk cserélni új járművekre” – fogalmazott a miniszter, hozzátéve, hogy a felújítási tervek kidolgozására már kiadták a tervezési megbízásokat. A szavai szerint idén elindul a közbeszerzés 54 új HÉV-szerelvény beszerzésére, noha májusban még csak 18 járműről volt szó, írja a Népszava.

Fotó: BKK
Lázár hangsúlyozta: a lépés halaszthatatlan, mivel a Magyarországon futó 100 darab HÉV-szerelvény mindegyike elérte a 60 éves kort. A fejlesztés tehát nem csupán esztétikai kérdés, hanem közlekedésbiztonsági és komfort szempontból is sürgető lenne.
A valóságban azonban semmi nem indult el
A Népszava értesülései szerint azonban a közbeszerzési eljárást még mindig nem írták ki, annak ellenére, hogy már májusban ígéretet tett erre a tárcavezető. Sőt, a pályafelújítási munkák kivitelezői tendere sem jelent még meg, ami tovább csökkenti annak az esélyét, hogy a választások előtt bármilyen érdemi előrelépés történjen. A lap forrásai szerint egy ilyen eljárás lefutása legalább fél év, az új szerelvények gyártása és leszállítása pedig – európai gyártási kapacitásokat figyelembe véve – még optimista forgatókönyv esetén is éveket venne igénybe.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint az elmúlt hónapokban semmilyen konkrét lépés nem történt: „Májusban még hónap végét ígérte, most már az év végét. De a két ígéret között nem történt semmi.” Mint mondta, a hivatkozott tervezői megbízásokat még a Budapest Fejlesztési Központ adta ki korábban, Lázár pedig ezek után inkább leállította az addigi projekteket.
Új hidak és felújítási tervek Budapesten
A HÉV-felújítás mellett Lázár János a budapesti hidak fejlesztéséről is beszélt. Mint mondta, „mi vagyunk az a kormány, amely minden választási ciklusban épít legalább egy hidat a Dunán és a Tiszán.” Az előző ciklusban Kalocsánál adtak át egy új hidat, jelenleg pedig Mohácsnál épül egy átkelő.

A Mohácsi Duna-híd látványterve. Fotó: Speciálterv
A miniszter szerint Budapesten szükség van egy újabb közforgalmi hídra, valamint gyalogos-kerékpáros hídra is. Kiemelte, hogy különösen fontos lenne a dél-pesti régió, illetve Csepel térségének hídstruktúrájának teljes felújítása. A Gubacsi híd rekonstrukcióját „kiemelt fontosságúnak” nevezte.
Nagyszabású tervek, szűkös határidők
A tervek tehát ambiciózusak, de egyre több a kérdőjel a megvalósítás körül. Az uniós pénzügyi ciklus forrásai 2029-ig állnak rendelkezésre, így a kormány mozgástere véges. Ráadásul az elhúzódó közbeszerzések és az európai ipari kapacitások korlátai tovább nehezítik a gyors cselekvést.
Miközben a miniszter egyre nagyobb számokat és távlatokat emleget, a konkrét lépések, egyelőre, váratnak magukra. Így a budapestiek és az agglomerációban élők továbbra is a több évtizedes, leromlott állapotú HÉV-szerelvényeken utazhatnak, és csak remélhetik, hogy a régóta várt fejlesztések végül valóban megvalósulnak.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Félelmetes űrobjektum indíthat támadást a Föld ellen novemberben?
Budapest lett Európa legolcsóbb nyári úti célja egy brit felmérés szerint
Pókcsípés miatt került kórházba egy magyar úszó Szingapúrban: fontos versenyeket is kihagyhat
Indul a milliárdos választási osztogatás: 8 új kormányzati program jön 2026-ban
Figyelem: Az egyik fő magyar telekommunikációs szolgáltató óriási leállást jelentett be
Queen backstage: Soha nem látott fotók Freddie Mercury budapesti napjairól a Nemzeti Múzeumban!