Pert akasztottak a Wizz Air és más fapados légitársaságok nyakába
Egyre nagyobb nyomás nehezedik az európai diszkont légitársaságokra: a német fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége (vzbv) pert indított az EasyJet, a Wizz Air és a Vueling Airlines ellen, mivel álláspontjuk szerint ezek a cégek jogtalanul számítanak fel díjat a kézipoggyász szállításáért.
Gondban van a Wizz Air?
A szövetség elnöke, Ramona Pop szerint a gyakorlat nemcsak megtévesztő, de ellentétes is az uniós joggal.
A vitatott gyakorlat lényege, hogy a reklámozott, alacsony repülőjegyárak gyakran csupán egy apró méretű személyes tárgy – például egy kis hátizsák vagy kézitáska – szállítását tartalmazzák.
Az ennél nagyobb, de még mindig ésszerű méretű kézipoggyász felvitele már felárhoz kötött. A fogyasztóvédők szerint ez a hozzáállás megtéveszti az utasokat, akik csak a foglalás végén szembesülnek a többletköltségekkel.
A vzbv érvelése szerint a kézipoggyász szállítása nem tekinthető extra szolgáltatásnak, hanem a repülőjegy részét kellene képeznie.
A szövetség álláspontját egy 2014-es európai bírósági ítélet is megerősíti, amely kimondta, a kézipoggyász az utas szállításának alapvető eleme, és amennyiben annak mérete, súlya és biztonsági szempontjai megfelelőek, nem kérhető érte külön díj.
Szigorodnak a szabályok
A jogi eljárás célja nemcsak az érintett három légitársaság felelősségre vonása, hanem az uniós szabályozás szigorítása is. A fogyasztóvédők szerint ideje, hogy az EU egységes szabványokat és pontos méretelőírásokat vezessen be az ingyenesen felvihető kézipoggyászok tekintetében.
Ramona Pop szerint az utasokat meg kell védeni az úgynevezett „költségcsapdáktól”, amelyekkel a légitársaságok a valódi árakat elfedik.
Az ügynek uniós szintű vonatkozása is van: az Európai Parlament közlekedési bizottsága júniusban megszavazta azt a javaslatot, amely egységesen szabályozná az uniós járatok poggyászméreteit.
Ennek értelmében a légitársaságok kötelesek lennének engedélyezni, hogy minden utas felvihessen a fedélzetre egy személyes tárgyat (legfeljebb 40×30×15 cm) és egy kis kézipoggyászt (maximum 100 cm és 7 kg) – külön díj megfizetése nélkül.
A légitársaságok azonban élesen bírálják a kezdeményezést. Szerintük a javaslat korlátozza a fogyasztók választási lehetőségeit, és hosszú távon az árak emelkedéséhez vezethet.
A diszkont modell lényege ugyanis az, hogy az utasok csak azokért a szolgáltatásokért fizetnek, amelyeket ténylegesen igénybe vesznek – érvelnek a cégek.
A per és az uniós szabályozási törekvések közötti összefüggés világos: a fogyasztóvédők célja, hogy minden légitársaság számára kötelezővé tegyék az alapvető kézipoggyász díjmentes szállítását. Ha a bíróság a vzbv érveinek ad igazat, az precedenst teremthet Európa-szerte.
A légiközlekedés egyik legkényesebb kérdése újra terítékre került: mit tekinthetünk alapvető szolgáltatásnak, és hol húzódik a határ a rejtett költség és az átlátható árképzés között? Egy biztos: a most indított per akár az egész európai légiközlekedés üzleti modelljére is hatással lehet.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Amerikai reaktorok Magyarországon: új szintre léphet hazánk energiafüggetlensége
Váratlan réteg járhat a legjobban az Otthon Starttal
Újra megnyitott a népszerű budapesti fürdő beltéri része
A tempónál csak az árak nagyobbak a Hungaroring büféiben
Mennyi alkoholt iszik a magyar? Így állunk a sörrel a többi európai országhoz képest
Forgalmi káosz, készpénzmentes fizetés: Minden, amit a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíjról tudni kell