Kínai szupervonatokat szerez a MÁV, nagy változások jöhetnek a vasúti közlekedésben
Az elmúlt hónapokban több hír is napvilágot látott arról, hogy a MÁV különféle módszerekkel igyekszik kezelni a vonatkéséseket, köztük azzal, hogy bizonyos járatokat átszámoznak, így azok eltűnnek a nyilvános rendszerből. Hegyi Zsolt, a MÁV-Volán csoport vezérigazgatója azonban az ATV Start műsorában hangsúlyozta: szó sincs tudatos trükközésről, ez inkább a rendszer sajátossága.
„Ez nem cél, hanem bug” – fogalmazott Hegyi, aki szerint az átszámozás csak ritkán, forgalmi okokból fordul elő, és nem jellemző a széles körű alkalmazása. Mint mondta, a késéseket nem lehet eltitkolni, hiszen azokat az utasok maguk is tapasztalják. Ráadásul a késés miatti utasbiztosítás minden érintett számára automatikusan jár, így nincs értelme az adatok manipulálásának, írja az ATV cikke.
Új járművek és hosszú távú fejlesztések
A vezérigazgató a járműpark megújításáról is beszélt. Kiemelte, hogy nem elég a meglévő szerelvényeket cserélni, hanem folyamatos fejlesztésre is szükség van. Rövid távon 11 új GYSEV InterCity vonat érkezik, emellett Kínából is vásároltak modern szerelvényeket, amelyek már beváltak több európai országban, például Ausztriában és Csehországban. A beszerzésnél fontos szempont volt a szállítási határidő, mivel kevés gyártó tudja két-három éven belül teljesíteni a rendelést.
Hegyi ugyanakkor hozzátette, hogy számos, nagy volumenű projekt van folyamatban, ám ezek befejezésére sokszor éveket kell várni. A rendszernek azonban addig is működőképesnek kell maradnia, ezért a karbantartásokra külön figyelmet fordítanak.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója. Képernyőfotó: ATV Magyarország/YouTube
Pályafelújítás és finanszírozás
A vasúti infrastruktúra korszerűsítése kapcsán Hegyi elmondta: az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelmegállapodás feltétele, hogy a forrásokat valódi fejlesztésekre fordítsák. A bank részletesen át is vizsgálta a MÁV projektlistáját. A vezérigazgató szerint azonban nemcsak az új beruházások, hanem a rendszeres karbantartások is kulcsszerepet játszanak, hiszen ezek biztosítják az üzembiztonságot és a folyamatos közlekedést.
Kiemelt figyelmet fordítanak a forgalmas vonalakra
Hegyi Zsolt kitért az M1-es autópálya Budapest és Bábolna közötti felújítására is, amely várhatóan megnöveli a vasúti forgalmat az érintett térségben. A MÁV ezért fokozottan figyeli majd a helyjegyek alakulását, és szükség esetén hosszabb szerelvényeket állít forgalomba, hogy biztosítsa az utasok kényelmét. A vezérigazgató tehát hangsúlyozta, hogy a vasúti közlekedésben nem lehet egyik napról a másikra csodát tenni, de a cél a fokozatos, fenntartható fejlődés, amely figyelembe az utasok igényeit, a biztonságot, illetve a gazdasági lehetőségeket.
Érdemes elolvasni: