Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják
A tanárok mozgástere továbbra is szűkös: nem választhatnak szabadon, milyen tankönyvből tanítanak, ami az oktatás minőségét is befolyásolja.
Csak a hivatalos tankönyvlistáról lehet választani
A tanév indulása előtt több iskolában is jelezték a pedagógusoknak, hogy a tanórákon kizárólag a hivatalosan engedélyezett tankönyvlistáról választhatnak, amelynek túlnyomó részét állami kiadványok teszik ki. A Népszava beszámolója szerint volt, ahol az intézményvezetés az Oktatási Hivatal utasítására hivatkozott, máshol pedig odáig mentek, hogy a tanároknak azt is megtiltották, hogy a szülőknek magánkiadású könyveket ajánljanak.
A pedagógusok és szakszervezetek régóta kifogásolják az állami tankönyvek színvonalát. Több esetben előfordult, hogy hibás szövegek, vitatható értelmezések vagy ideológiailag terhelt megfogalmazások kerültek a kiadványokba. A tanárok gyakran próbáltak más kiadók anyagaiból pótolni, de a hivatalos keretek között erre egyre kevésbé van lehetőség. A Pedagógusok Szakszervezete szerint az új szigorítás gyakorlatilag megszünteti a szakmai szabadságot, és az oktatás minőségét is kockáztatja.
A tanárok alternatív megoldásokat keresnek
Az elmúlt években sok tanár és szülő saját költségen szerzett be alternatív tankönyveket, amelyek jobban illeszkedtek a diákok igényeihez. Előfordult, hogy az osztályban hivatalosan az állami könyvet osztották ki, de a tanórákon a pedagógus más anyagból tanított.
„A törvények szerint valóban csak a hivatalos jegyzéken szereplő könyvekből taníthatnánk, de ‘fű alatt’ vannak más lehetőségek is. Például, hogy egyáltalán nem használom a tankönyveket, ezt tanárként megtehetem. A felkészüléshez használhatok bármit, fénymásolhatok bármit, és bevihetem az osztályba, mondjuk gyakorló feladatsorként.” – nyilatkozta a Népszavának Pest megyéből egy középiskolai tanár.
Most már erre sincs biztos lehetőség: több intézményben is jelezték, hogy a tanórákon a hivatalos tankönyveket kell használni.
A központosított tankönyvpiac előnyei és hátrányai
Az állami központosítás egyik leggyakrabban emlegetett pozitívuma az ingyenes tankönyvprogram. A kormány minden diák számára térítésmentesen biztosítja a kiadványokat, ami jelentős anyagi könnyebbséget hoz a családoknak. A 2025/2026-os tanévre például 13 millió tankönyvet rendeltek meg, amelyek több mint 1,2 millió diákhoz jutnak el. Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára arra emlékeztetett, hogy korábban egy tankönyvcsomag ára akár több tízezer forintos kiadást is jelenthetett egy háztartásnak.

A tanszerek így is jelentős költséggel járnak, ezért az ingyenes tankönyvek könnyebbséget jelentenek a családoknak az iskolakezdésnél. Kép: Pixabay
Ez a program tehát kétségtelenül előrelépés a hozzáférhetőség szempontjából. Viszont nem oldja meg a rendszer egyik legnagyobb vitatott pontját: a tanárok tankönyvválasztási szabadságának korlátozását. A központosított tankönyvfejlesztés és -elosztás miatt a pedagógusok kizárólag a hivatalos listán szereplő állami kiadványokból dolgozhatnak, még akkor is, ha más kiadók anyagai jobban illeszkednének a diákok igényeihez.
A helyzet így kettős: egyfelől minden gyerek biztosan megkapja a szükséges tankönyveket, másfelől viszont a pedagógusok szakmai autonómiája csorbul, ami hosszú távon a tanítás minőségét is gyengítheti.
Ez is érdekelhet:
- Románia került Magyarország helyére egy olasz földrajzkönyvben!
- Egy új tanulmány szerint alapos módosításra van szükségük a biológiakönyveknek
- Drágulnak a tanszerek, változnak a családi adókedvezmények – így alakul a 2025-ös iskolakezdés
Kiemelt kép: Pixnio.com