• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

Vendégszerző Vendégszerző · 2025.09.11.
· Külföld

A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

Szamarkand, Üzbegisztán.

Szamarkand, Üzbegisztán. Fotó: Daily News Hungary

A világkereskedelem és logisztika globális változásai közepette a közép-ázsiai országok kulcsfontosságú láncszemekké válnak az új közlekedési útvonalak kialakításában. Közülük különös jelentőségre tesz szert a transzkaszpi útvonal, amely összeköti Kínát, Közép-Ázsiát, a Kaszpi-tengert, a Kaukázust és tovább Európát.

Közép-Ázsia szívében fekvő Üzbegisztán a történelmileg északi szomszédjaitól függő országból az új transzkontinentális folyosók kulcsfontosságú csomópontjává válik.

Két fő elem határozza meg ezt az átalakulási folyamatot: az aktív részvétel a Sanghaji Együttműködési Szervezetben (SCO) és a transzkaszpi útvonal stratégiai jelentősége. Ezek szinergiája egyedülálló lehetőségeket teremt Üzbegisztán regionális és nemzetközi státuszának megerősítésére.

Üzbegisztán számára a transzkaszpi útvonal egy további logisztikai folyosót nyit meg Törökország felé a Kaszpi-tenger kikötőin és a Dél-Kaukázus országain keresztül. Innen pedig hozzáférést biztosít az európai piacokhoz, bővítve a kereskedelem földrajzi határait.

Az elmúlt években Üzbegisztán aktívan tett gyakorlati lépéseket az egész eurázsiai régiót lefedő új szárazföldi és multimodális közlekedési folyosók fejlesztése és a meglévők modernizálása érdekében.

A legígéretesebb projektek között szerepel a Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán és az Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán vasútvonalak építése.

A transzkaszpi útvonal és a SCO infrastruktúra integrációjának keretében megalapozzák egy új, az egész eurázsiai kontinenst lefedő multimodális közlekedési folyosók hálózatának létrehozását.

Fontos megjegyezni, hogy a transzkaszpi-i folyosó kulcsfontosságú kiegészítője Üzbegisztán számára a transz-afgán vasútprojekt (Üzbegisztán – Afganisztán – Pakisztán).

E két irány (transzkaszpi-i és transz-afgán) kiegészítő jellege lehetővé teszi az ország számára, hogy a régió valódi „közlekedési csomópontjává” váljon, összekötve Keletet és Nyugatot, Északot és Délt.

Az útvonalak közül a következő irányok emelkednek ki:

  • „Dél-ázsiai országok – Afganisztán – Közép-Ázsia – Dél-Kaukázus (Fekete-tengeri kikötők) – Európai Unió”
  • „Kína – Közép-Ázsia – Kaukázus – Európa”

A 2024-ben tartott SCO-csúcstalálkozón az Üzbegisztáni Köztársaság elnöke, Shavkat Mirziyoyev az asztanai vezetői találkozón hangsúlyozta az integrált és összekapcsolt közlekedési-tranzit rendszer kialakításának szükségességét, valamint a közlekedési és logisztikai projektek harmonizálása érdekében a gazdasági együttműködés továbbfejlesztésének fontosságát.

A transzkaszpi útvonal fejlesztését célzó reformok eredményeként az Üzbegisztán és Európa között a Kaszpi-tengeren keresztül szállított áruk mennyisége az elmúlt öt évben négyszeresére nőtt.

2025 első felében az Üzbegisztáni Köztársaság által a Kaszpi-tengeren keresztül szállított export-import áru mennyisége (Törökország, Európa, Dél-Amerika, Afrika és más régiók felé) megközelítőleg 500 ezer tonna volt, ami 7%-kal magasabb az előző év azonos időszakához képest.

A Kínát és Oroszországot, valamint a közép-ázsiai államokat, Indiát, Pakisztánt és Iránt egyesítő Sanghaji Együttműködési Szervezet ideális platformot jelent Üzbegisztán számára közlekedési kezdeményezéseinek előmozdításához.

A kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok további fejlesztése, valamint a nemzeti közlekedési folyosók versenyképességének növelése érdekében az Üzbegisztáni Köztársaság Közlekedési Minisztériuma egy sor gyakorlati intézkedést hajt végre a nemzetközi szárazföldi közlekedési útvonalak fejlesztése érdekében, nevezetesen: „Kína – Kirgizisztán – Üzbegisztán – Türkmenisztán – Irán – Törökország”, amely 5430 km-en átnyúlik, és hozzáférést biztosít az európai kikötőkhöz.

Ez az útvonal a szárazföldi közlekedési módokat kihasználó legígéretesebb közlekedési folyosók közé tartozik. Az útvonal jól fejlett vasúti infrastruktúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi a rakományok vasúton történő szállítását Kashgar városából (Kína) Törökországba, európai országokba való hozzáféréssel.

A Türkmenisztánon és Kazahsztánon átvezető klasszikus útvonalak mellett alternatív összeköttetések is kiépítésre kerülnek Iránnal, Pakisztánnal és a déli kikötőkkel.

Folyamatban van a Kaszpi-tengeren saját flotta létrehozása, amely felgyorsítja a rakományok szállítását és biztosítja a logisztikai lánc ellenőrzését.

Különös figyelmet fordítanak a digitális integrációra, nevezetesen az elektronikus szállítási okmányok bevezetésére és a vámeljárások egységesítésére, ami radikálisan csökkentheti a késedelmeket és a bürokráciát.

A transzkaszpi útvonal jelentős potenciállal rendelkezik a közlekedés fejlesztése terén, azonban vonzerejét más irányokhoz képest korlátozza a multimodalitás kihívásainak és a nem kellően fejlett infrastruktúrának a kombinációja.

A SCO viszont politikai platformot, biztonsági mechanizmusokat és a nagyra törő projektek megvalósításához szükséges finanszírozási potenciált kínál.

E két irányzat sikeres szinergiája nemcsak megerősíti Üzbegisztán gazdasági szuverenitását és prosperitását, hanem minőségileg új szintre emeli az országot – regionális szereplőből az eurázsiai politika és gazdaság jelentős szereplőjévé, amely nagyban meghatározza Közép-Ázsia jövőjét.

Vendégszerző: Ildar Yaushev, a Közlekedési és Logisztikai Fejlesztési Problémák Kutatóközpontjának vezető szakértője, Üzbegisztán Közlekedési Minisztériuma

Ez is érdekes lehet: 

  • Hogyan kovácsol Közép-Ázsia előnyt a földrajzi helyzetéből?
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
kereskedelem Kína PR Üzbegisztán

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Hazakerül a nácik által elrabolt, 500 éves nyomtatvány: aukción találtak rá a magyarok

Hazakerül a nácik által elrabolt, 500 éves nyomtatvány: aukción találtak rá a magyarok

Tovább olvasok
Verseny a Holdért: atomreaktort építene a NASA, Kína és Oroszország a sarkában

Verseny a Holdért: atomreaktort építene a NASA, Kína és Oroszország a sarkában

Tovább olvasok
A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

A transz-kaszpi útvonal és a SCO: Üzbegisztán erősödő szerepe és kilátásai

Tovább olvasok
Magas rangú politikusok védik a kiszolgáltatott gyermekeket futtatókat: volt gyermekvédelmi vezető

Magas rangú politikusok védik a kiszolgáltatott gyermekeket futtatókat: volt gyermekvédelmi vezető

Tovább olvasok
<b>Jézus idén szeptember 23-án jön vissza a Földre egy elképesztő jóslat szerint</b>

Jézus idén szeptember 23-án jön vissza a Földre egy elképesztő jóslat szerint

Tovább olvasok
Üzbegisztán és Kína: stratégiai partnerség a globális átalakulás korszakában

Üzbegisztán és Kína: stratégiai partnerség a globális átalakulás korszakában

Tovább olvasok
Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Nagy bajban Orbán: döbbenetesen magas a Tisza győzelmi esélye

Tovább olvasok
Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Szomszédos fővárosban zárja be bázisát a Wizz Air, több járatot is megszüntet

Tovább olvasok
Kína 500 millió dollárt fektetett Üzbegisztán turizmusába 2025 első felében

Kína 500 millió dollárt fektetett Üzbegisztán turizmusába 2025 első felében

Tovább olvasok
BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

BREAKING – Újabb közvetlen repülőjárat Budapest és Amerika közt!

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4