GST 2.0: Hogyan nyitja meg az utat India nagyszabású reformja a magyar vállalkozások számára 

Írta: Anshuman Gaur, India magyarországi nagykövete  

Magyarország ismeri az adóreform erejét. 1988-ban bevezette az országos hozzáadottérték-adót (HÉA, másnéven ÁFA), amely könnyebbé tette az üzleti életet és előkészítette az utat az európai piacokra való szorosabb integrációhoz. 

India most hasonló pillanatot él át. 2017-ben Narendra Modi miniszterelnök vezetésével India bevezette az áruk és szolgáltatások adóját (GST), amely 29 államban egységes rendszerre váltotta fel az állami szintű adók sokaságát. Egy 1,4 milliárd lakosú ország számára ez forradalmi lépés volt. India elindította a GST 2.0-t, egy új generációs reformot, amelynek célja az adórendszer egyszerűsítése, átláthatóbbá és teljes mértékben digitálissá tétele. Ez több, mint egy hazai indiai reform. Ez egy lehetőség Európa, és különösen Magyarország számára, hogy elmélyítse kereskedelmi kapcsolatait a világ egyik leggyorsabban növekvő gazdaságával.

Miben új a GST 2.0?

A reform három részből áll: strukturális változások, adókulcsok racionalizálása, valamint az élet és az üzleti tevékenység megkönnyítése. A strukturális változások közé tartozik a régóta fennálló problémák kezelése, például a fordított adószerkezet és a besorolással kapcsolatos viták rendezése. Az adókulcsok egyszerűsítése magában foglalja a legtöbb áru és szolgáltatás esetében a bonyolult, többszintű rendszerről való áttérést egy egyszerűsített, kétkulcsos struktúrára. Az élet és az üzleti tevékenység megkönnyítése pedig olyan folyamatok reformját jelenti, amelyek egyszerűbbé, gyorsabbá és kiszámíthatóbbá teszik a szabályok betartását a vállalkozások, az exportőrök és különösen a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára.

A mindennapi használatú termékek széles választéka vált olcsóbbá, így a fogyasztók több pénzt takaríthatnak meg. Ilyen termékek például az élelmiszerek, a kozmetikai cikkek, a háztartási cikkek, a mezőgazdasági alapanyagok, az egészségügyi termékek és a megújuló energia berendezések. Az 5 és 18 százalékos kétlépcsős adórendszerre való áttérés, amely eltörli a korábbi 12 és 28 százalékos adókulcsokat, átláthatóbbá és könnyebben követhetővé teszi az adózást. Ugyanakkor a dohánytermékek, szénsavas italok, luxusautók, jachtok és magánrepülőgépek 40 százalékos adókulcsa biztosítja a méltányosságot és a bevételek egyensúlyban tartását. Ezzel párhuzamosan egyszerűsítve lett az adóbevallások benyújtása és regisztrációja, gyorsabbá váltak a visszatérítések és csökkentek a megfelelési költségek, ezzel enyhítve a vállalkozások, a startupok, különösen a kis- és középvállalkozások (KKV-k) terheit. A kisvállalkozások támogatásával segítik őket bekapcsolódni a globális értékláncokba, míg a zöld energiára kivetett alacsonyabb adók összhangban állnak Európa fenntarthatósági prioritásaival. Röviden: a GST 2.0 Indiát kiszámíthatóbb és üzletbarátabb partnerré teszi.

Miért fontos ez Európának?

Az Európai Unió (EU) India második legnagyobb kereskedelmi partnere, 2024-ben 120 milliárd euró értékű áruforgalmat bonyolított le, ami India teljes kereskedelmének 11,5%-át teszi ki. India az EU kilencedik legnagyobb kereskedelmi partnere, 2024-ben az EU teljes áruforgalmának 2,4%- át tette ki. Az India és az EU közötti szolgáltatáskereskedelem értéke 2023-ban 59,7 milliárd eurót jelentett. India és az EU becsületesen és elkötelezetten dolgozik azon, hogy mielőbb véglegesítsék

azt az átfogó és összehangolt szabadkereskedelmi megállapodást, amely mindkét fél vállalkozásainak és fogyasztóinak előnyére szolgál majd. Ugyanakkor sok európai vállalat – különösen a kis- és középvállalkozások (KKV-k) – India adózási szabályozását kihívásnak találja.

A GST 2.0 közvetlenül foglalkozik ezekkel az ügyekkel. Akár egy debreceni magyar biotechnológiai vállalat vagy egy győri autóipari beszállító is úgy dolgozhat indiai partnereivel, hogy tudja, az adószabályok egységesek és a folyamatok gyorsan zajlanak. Ezek a döntő jelentőségű reformok csökkentik a költségeket és megszüntetik a bizonytalanságot – két olyan tényezőt, amely rendkívül lényeges a vállalkozások számára.

Lehetőségek Magyarország számára

India és Magyarország szoros gazdasági kapcsolatokat ápol, ezt jól mutatja, hogy a kétoldalú kereskedelem értéke 2024-ben megközelítette az 1,20 milliárd eurót. A GST 2.0 számos területen teremt új fejlődési lehetőségeket, többek között a következő három ágazatban:

 Gyógyszeripar és élettudományok – A magyar kutatócégek egyszerűsített GST-szabályok alapján léphetnek partnerségre indiai gyártókkal, amely felgyorsíthatja az innovációt és az exportot.

 Gépipar és autóipar – Magyarország kompetenciája az alkatrészek és a zöld mobilitás terén kiegészíti India elektromos jármű forradalmát, amelyet a tiszta technológiákra és az autókra vonatkozó alacsonyabb GST-kulcsok támogatnak.

 Digitális innováció – A budapesti AI- és fintech-startupok természetes módon illeszkednek India digitális átalakulásához, amelyet a GST 2.0 határozottan támogat.

Vegyük példának a Richter Gedeont, Magyarország egyik vezető gyógyszeripari vállalatát. A cég régóta működik együtt indiai partnerekkel annak érdekében, hogy világszerte megfizethető gyógyszereket forgalmazhasson. A régi adórendszerben a különböző állami adók bonyolultá tették ezt az együttműködést Indiával. A GST-vel – és most a GST 2.0-val – ezek a korlátok megszűnnek. Az egységes szabályok és az egyszerűsített megfelelés lehetővé teszi a magyar és indiai partnerek számára, hogy a legfontosabb tevékenységekre koncentrálhassanak: a kutatásra, az előállításra és a gyógyszerek gyorsabb és megfizethetőbb szállítására. A Richter tapasztalata egyértelmű jelzés más magyar cégek számára: India nemcsak hatalmas piac, hanem átlátható és megbízható is.

Vízióval rendelkező reform

Modi miniszterelnök megközelítése mindig is az volt, hogy a növekedést jó kormányzással párosítsa. A GST 2.0 ezt a víziót tükrözi, ahogy a vállalkozások működésének megkönnyítéséről, a digitális innovációról és India globális szabványokhoz való igazodásáról szól. Magyarország számára ez azt jelenti, hogy olyan partnerrel dolgozhat együtt, aki olyan módon modernizál, hogy az együttműködés minél zökkenőmentesebb és eredményesebb lehessen.

Ez a reform nemcsak az adózásról szól. Felhívás arra, hogy rugalmas ellátási láncokat építhessünk, bővítsük a zöld technológiákat, és közösen újítsunk a digitális szolgáltatások terén. A GST 2.0 példátlan lehetőségeket nyit meg a magyar és az indiai vállalkozások számára egyaránt. A Budapest és Bengaluru közötti út még soha nem volt ilyen jól járható.

Source:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük