• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.10.02.
· MIX

Forgalmas vasútvonalat bontanak le a debreceni akkugyár kedvéért

Október 19-én véglegesen bezárja a MÁV a Debrecen és Nagykereki közötti, 106-os számú vasútvonalat, amelyet az elmúlt években részben felújítottak, de most a CATL debreceni akkumulátorgyára építésének területigénye miatt megszűnik a vasúti személyszállítás ezen a szakaszon.

Ezért szűnik meg a 106-os vasútvonal

A 106-os vonal egy szakaszát már korábban a Debreceni Déli Gazdasági Övezet részének jelölték ki, ahol a kínai CATL akkumulátorgyártó építi gigaberuházását. A vállalat megvásárolta és használni kívánja a vasútvonal területét, ezért az államnak el kell bontania a vasúti pályát és a töltést, valamint rekultiválnia a területet. Ennek megkezdése októberben esedékes, ezért október 13-ától már nem közlekednek vonatok ezen a vonalon, helyettük buszokat állítanak forgalomba.

  • 5+1 dolog, amit nem tudtál a ma hosszú időre bezárt Gellért fürdőről

Így fognak közlekedni a pótlóbuszok

A MÁV a vonatok helyett buszokat indít, amelyek október 13-tól napi átlagban 20 járatot biztosítanak, számolt be a Telex. A buszok a korábbi vasút nyomvonalával párhuzamosan közlekednek, kora reggeltől késő estig. Különböző gyorsjáratok is indítanak, amelyek bizonyos településeket kihagynak, így gyorsabb eljutási lehetőséget nyújtanak.

A vonatok eddigi 100 perces menetidejével szemben a buszok menetrendje:

  • Minden megállót érintő járatok: 78 perc
  • Derecskét nem érintő járatok: 72 perc
  • A legrövidebb útvonalon közlekedő buszok: 56 perc

Mi lesz az új vasútvonallal?

Az új vasúti nyomvonal megépítése még csak tervfázisban van, jelenleg a Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakasz tervezésére írtak ki közbeszerzést, amely a jövőben összekötheti Debrecent és Berettyóújfalu városát, és párhuzamosan halad majd Debrecen és Sáránd között a jelenlegi vonallal. Az új nyomvonal megépülése nélkül az érintett térség lakóinak évekig buszozniuk kell.

Ezen túlmenően a kormány tervezi egy Debrecen és Nagyvárad közötti tram-train kiépítését is, de egyelőre nem egyértelmű, hogy az új vonal a mostani vagy a tervezett nyomvonalon valósulna meg.

  • Az Orbán-kormány kritizálta, de pár nappal később életet mentett a segélykérő koktél

Számos probléma van a projekttel

A vasútvonal bezárásával kapcsolatban több kritika is megfogalmazódott. Vitézy Dávid Facebook-posztban bírálta a Fidesz-kormány korábbi döntéshozóit, különösen Lázár János minisztériumát, amiért nem folytatták a szükséges tervezést, így engedték a kínai ipari érdekek előtérbe helyezését a helyi lakosság és a vasúti közlekedés rovására, foglalja össze az Átlátszó cikke.

A Vasutasok Szakszervezete hangsúlyozta, hogy a vonal megszűnése miatt több dolgozó sorsát kellett sürgősen rendezni. A bezárás súlyosan érinti a Debrecen és a román határ közötti települések lakóit, akik az elővárosi vasútvonal révén munkahelyekhez, iskolákhoz és kapcsolódó szolgáltatásokhoz jutottak volna el.

A felújítás ellenére a vonalnak sikerült növelnie az utasforgalmat, köszönhetően a települések polgármestereinek lobbitevékenységének és a korszerűsített állomásoknak. Azonban a vonal rosszabb állapotú szakaszait újra egyre nagyobb problémák sújtják, ami tovább bonyolítja majd a pótlóbuszos közlekedést.

A CATL kiadott egy sajtóközleményt

A CATL sajtóközleményében kifejtette, hogy elindított egy új kezdeményezést, amely a tudományos kutatást és a globális éghajlat-politikát támogatja az energiatranszíció területén. A vállalat kutató részlege, a 21C Lab, a neves tudományos kiadóval, a Springer Nature-rel együttműködve, 2026 februárjában indítja el a Watt című tudományos folyóiratot. A Watt azokat a legújabb kutatásokat fogja közölni, amelyek a nettó nulla kibocsátás eléréséhez szükségesek, többek között az energiatárolás, hálózatoptimalizálás, szén-dioxid-leválasztás és politikai elemzés területén.

A folyóirat magas tudományos színvonalát elismert szerkesztőbizottság biztosítja, amelyben a neves energia-kutatók, például Sir Peter Bruce az Oxfordi Egyetemről és Dr. Kai Wu, a CATL vezető kutatója is részt vesznek. Az öt alapelv — magas minőség, reprodukálhatóság, gyakorlatiasság, láthatóság és sokszínűség — garantálja a globális hatást. A tudományos közösség meghívást kap kutatásaik benyújtására, bírálatára és a folyóirat népszerűsítésére.

Ők az újrahasznosíthatóság legnagyobb kínai pártfogói?

A tudományos tevékenységen túl a CATL kiemelt szerepet tölt be a globális éghajlat-politikai párbeszédekben is. A vállalat volt az egyik három meghívott cég a Közel-Keleten megrendezett ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény (UNFCCC) hatodik globális párbeszédén, továbbá az egyetlen kínai képviselő. Az eseményen a CATL rámutatott az akkumulátorok körkörös értékláncának fontosságára a szén-dioxid-csökkentésben.

Polly Tao, a CATL ESG igazgatója bemutatta a Global Energy Circularity Commitment (GECC) programot, hangsúlyozva, hogy a használt akkumulátorok nem hulladékok, hanem értékes erőforrások, amelyek üzleti és környezeti lehetőségeket teremtenek. A CATL teljes életciklus-követési modellje — a gyártástól a hasznosításig — példamutató gyakorlatként szolgál. Az esemény további együttműködési beszélgetéseket indított el európai és ázsiai döntéshozókkal a körkörös gazdasági modellek alkalmazásáról.

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Debrecen magyar Magyar Kormány Magyarország MÁV tömegközlekedés vasút vasúti közlekedés

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Jó ötlet klímával fűteni? 4+1 tévhit, ami rossz döntéshez vezet

Jó ötlet klímával fűteni? 4+1 tévhit, ami rossz döntéshez vezet

Tovább olvasok
Forgalmas vasútvonalat bontanak le a debreceni akkugyár kedvéért

Forgalmas vasútvonalat bontanak le a debreceni akkugyár kedvéért

Tovább olvasok
2,5 év börtönre ítélték az USA-ban a magyar férfit, aki katonai rádiókat akart Oroszországba csempészni

2,5 év börtönre ítélték az USA-ban a magyar férfit, aki katonai rádiókat akart Oroszországba csempészni

Tovább olvasok
A befektetők imádják Magyarországot: a hazai piac teljesít az egyik legjobban idén

A befektetők imádják Magyarországot: a hazai piac teljesít az egyik legjobban idén

Tovább olvasok
Az összes régi Ikarus egy helyen lesz Budapesten, Te se hagyd ki az élményt!

Az összes régi Ikarus egy helyen lesz Budapesten, Te se hagyd ki az élményt!

Tovább olvasok
Az egyik legnépszerűbb, Budapest-közeli túraútvonal újult meg – képek

Az egyik legnépszerűbb, Budapest-közeli túraútvonal újult meg – képek

Tovább olvasok
<b>Párhuzamos univerzumból érkezhetett rejtélyes jel a tudósok szerint</b>

Párhuzamos univerzumból érkezhetett rejtélyes jel a tudósok szerint

Tovább olvasok
5+1 dolog, amit nem tudtál a ma hosszú időre bezárt Gellért fürdőről

5+1 dolog, amit nem tudtál a ma hosszú időre bezárt Gellért fürdőről

Tovább olvasok
Flavonoid: Az elrejtett immunerősítő hatóanyag

Flavonoid: Az elrejtett immunerősítő hatóanyag

Tovább olvasok
Döbbenetesen alacsony és arcpirítóan magas magyar nyugdíjak – ön melyik csoportba tartozik?

Döbbenetesen alacsony és arcpirítóan magas magyar nyugdíjak – ön melyik csoportba tartozik?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4