Több budapesti városrészben is új, praktikus parkolási lehetőségek jelentek meg. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a GRETA-projekt részeként olyan fejlesztéseket valósított meg, amelyek célja a forgalom, az áruszállítás és a rövid idejű parkolás rendezettebbé tétele. A Corvin-negyedben félórás várakozóhelyeket, külön ételfutár-parkolókat, míg Újpesten új rakodóhelyet és K+R (Kiss and Ride) megállót alakítottak ki.
Káoszból rendszer a Corvin-negyedben
A VIII. kerület egyik legsűrűbben látogatott környékén eddig gyakori gondot okozott a szabálytalan parkolás és rakodás, ami akadályozta a gyalogosokat és a bicikliseket is. A mostani beavatkozásokkal hét új rakodóhely jött létre többek között a Vajdahunyad, Futó, Tömő, Bókay, Lósy és Práter utcákban, illetve megjelentek az első félórás parkolóhelyek is.
A Futó, Nagy Templom, Bókay és Leonardo da Vinci utcákban kialakított új várakozóhelyek célja, hogy a rövid ügyintézést, például csomagfelvételt vagy gyors vásárlást megkönnyítsék. A Corvin sétányt hivatalosan is gyalogos-kerékpáros övezetté nyilvánították, így rendezettebbé vált a terület, és biztonságosabb környezet jött létre a gyalogosok és a bringások számára.
Ételfutároknak kijelölt parkoló
Tesztjelleggel külön várakozóhelyet kaptak a kerékpáros ételfutárok is a Corvin Pláza Vajdahunyad utcai bejáratánál. Ezeken a pontokon kizárólag futárok tartózkodhatnak, a gépjárművel történő várakozás tilos. A cél, hogy az ételfutárok rendezett és biztonságos körülmények között várhassák a rendeléseket.

Mintaprojekt Újpesten
A fejlesztések nemcsak a belvárosban, hanem Észak-Pesten is folytatódnak. Újpesten új rakodóhely létesült a Templom utcában, az Árpád úton pedig K+R megállót alakítottak ki, ahol az autósok rövid időre, például utasok ki- vagy beszállásáig állhatnak meg. A projekt keretében bővítették a mikromobilitási pontot (rolleresek, kerékpárosok számára), valamint pollerekkel akadályozták meg a szabálytalan parkolást.
Parkolási statisztika: Budapesten minden ötödik autós köröz helyet keresve
A BKK adatai szerint a fővárosban az autósok átlagosan 6–8 percet töltenek parkolóhely-kereséssel, ami éves szinten több ezer tonna felesleges CO₂-kibocsátást okoz. Egyes belső kerületekben a parkolóhelyek kihasználtsága meghaladja a 95 százalékot, ezért a rövid idejű várakozóhelyek és a szabályozott rakodási zónák komoly segítséget jelentenek mind a lakosságnak, mind az áruszállítóknak.
Fenntarthatóbb városi logisztika
A GRETA (Greening Regional Freight Transport in FUAs) elnevezésű európai uniós projekt célja, hogy modern, fenntartható módszerekkel szervezze újra a városi közlekedés és áruszállítás folyamatát. A szakemberek olyan szabályozási keretet dolgoznak ki, amely elősegíti, hogy a közterületeken – például a parkolás vagy a futárszolgáltatás során – átlátható, egységes rend alakuljon ki.
A közlemény szerint a projekt 2026 márciusáig tart, és hosszú távon azt szolgálja, hogy Budapest rendezettebb, zöldebb és biztonságosabb város legyen mind a lakók, mind a közlekedők számára.
Ez is érdekes lehet:
Irány Horvátország: elkészült a horvát A5-ös autópálya utolsó szakasza, közeleg az ünnepélyes megnyitó!
Értelmetlen Duna-hídra szór ki a kormány százmilliárdokat, miközben leszakadnak a budapesti hidak
Source: