Kellemetlen meglepetés várhatja azokat, akik télen is Bubival közlekednek: december 23-án lejár a jelenlegi szolgáltató szerződése, az új rendszer indulása viszont csúszik.
Csúszik a rendszer megújítása, így december 23-tól bizonytalan ideig eltűnhetnek a közbringák Budapestről – számolt be róla a Telex.
Megakadt a közbeszerezés
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) december 23-ig szerződésben áll a jelenlegi szolgáltatókkal, a Csepel Kerékpárgyártó Zrt.-vel és a német Nextbike-kal. A Bubi harmadik generációjának bevezetésére kiírt közbeszerzés azonban a tervezettnél lassabban halad.
A Telex beszámolója szerint a szerződést eredetileg már augusztus végén vagy szeptember elején aláírta volna a főváros, de ez nem történt meg, és a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésének nyílt napirendjén sem szerepelt a közbringák ügye.

Ha december 23-ig nem születik megállapodás, akkor a város közbringarendszere jogilag leáll, vagyis a zöld bringák hetekre, akár hónapokra eltűnhetnek az utcákról. A BKK ugyan megkezdte a tárgyalásokat a szerződés ideiglenes meghosszabbításáról, de a felek közötti viszony nem felhőtlen, így az átmenet kimenetele még bizonytalan.
Jön a Bubi 3.0, de csúszik az indulás
A harmadik generációs rendszer bevezetését Karácsony Gergely jelentette be még 2024 áprilisában – eredetileg 2026 első negyedévére ígérték a fejlesztést, de a közbeszerzési csúszás miatt ez az időpont is még kétséges. A tervek szerint az új flotta legalább kétszer akkora lenne, mint a mostani, és megjelennének benne az elektromos rásegítésű biciklik is.
A Bubi 3.0 fejlesztéseiről és az új elektromos kerékpárokról itt írtunk bővebben.
A bringások már most érzik a csúszást
A rendszerben jelenleg több tízezer aktív felhasználó van, és sokan rendszeresen használják a Bubi bicikliket. A BKK adatai alapján 2023-ban még a téli hónapokban is több ezer bérlés történt naponta, a novemberi átlag elérte a 7 000 utazást, decemberben pedig több napon 5–6 ezer felett volt a napi csúcs.
A BKK legutóbbi forgalmi riportja szerint idén szeptemberben több mint 332 ezer utazást regisztráltak.

A szolgáltatás körüli bizonytalanság azonban már most is érződik: az éves és féléves bérleteket kivezették, jelenleg csak havi konstrukció érhető el. A BKK ezt azzal indokolja, hogy a mostani bérleteket technikai okokból nem lehetne átváltani az új rendszerbe – ugyanakkor a felhasználók számára ez egyértelműen az átállás elhúzódását jelzi.
A MOL Bubi, ami a városi közlekedés szerves része lett
Bár a következő hónapokban kérdéses, lesznek-e közbringák az utcákon, érdemes felidézni, miért is lett ilyen fontos a Bubi a város életében. A MOL Bubi 2014-ben indult a BKK közösségi közlekedési szolgáltatásaként, és ma már több mint kétszáz gyűjtőállomáson, mintegy 2400 kerékpárral működik.
Az applikáción keresztül egyszerűen bérelhető, gyors és környezetbarát megoldást kínál a mindennapi közlekedéshez. Az elmúlt években több millió utazást regisztráltak, és a tapasztalatok szerint már a téli hónapokban is sokan használják, így a szolgáltatás átmeneti szünete sok budapestinek változtathatja meg a mindennapi közlekedést.
Borítókép: MOL Bubi közbringa-szolgáltatás / Facebook
Forrás:

