A HÉV-vonalak korszerűsítése évek óta napirenden van, ám eddig csak ígéretek szintjén haladt előre a projekt. Most viszont úgy tűnik, valóban elindult a megújulás, még akkor is, ha legalább négy évet kell várnunk rá.
Lázár János 2027-re szerette volna a HÉV-szerelvényeket
A Telex beszámolója szerint bár Lázár János építési és közlekedési miniszter idén tavasszal még 2027-re ígérte az első új HÉV-szerelvények érkezését, a MÁV legfrissebb közlése szerint erre valójában csak 2029 végén kerülhet sor.
A vasúttársaság vezérigazgatója, Hegyi Zsolt szerdai bejegyzésében bejelentette: hivatalosan is elindult a korszerű, alacsonypadlós szerelvények beszerzése, amely a budapesti HÉV-hálózat megújításának első lépése lehet.
Érkeznek, csak még várnunk kell vele
A MÁV összesen 54 új jármű vásárlását tervezi, amelyek közül az első 18 szerelvénynek legkésőbb 2029. december 31-ig meg kell érkeznie és forgalomba is kell állnia.
Hegyi hangsúlyozta, hogy a projekt részben uniós forrásból, az úgynevezett IKOP Plusz program támogatásával valósul meg. Mivel az uniós pénzek felhasználását szigorú határidők szabályozzák, a MÁV számára ez a 2029-es dátum nem csupán cél, hanem kötelezettség is.
Lázár János még májusban arról beszélt, hogy a 18 új szerelvény 2027-re érkezhet meg, júliusban pedig már 54 járműről tett említést, ám a közbeszerzést ekkor még nem írták ki. A MÁV mostani bejelentése tehát mérföldkőnek számít, hiszen a projekt hivatalosan is elindult, még ha a megvalósítás éveket is igénybe vesz.
Hol lesznek szolgálatba állítva?
Az új szerelvények a tervek szerint a H5-ös, Szentendre és Batthyány tér között közlekedő vonalon állnak majd forgalomba, amely a főváros egyik legforgalmasabb elővárosi járata.
A korszerű, klimatizált, alacsonypadlós járművek nemcsak kényelmesebb utazást ígérnek, hanem a gyorsabb és megbízhatóbb közlekedést is elősegítik. Egy-egy új HÉV-szerelvény mintegy 600 utas szállítására lesz képes.
A jelenleg közlekedő HÉV-ek között sok olyan szerelvény van, amely több mint ötvenéves, így a felújítás és a csere már égetően szükségessé vált. Bár a MÁV eddig igyekezett karbantartásokkal meghosszabbítani a régi járművek élettartamát, Hegyi Zsolt szerint ez már nem fenntartható megoldás.
A következő években több elavult szerelvényt kénytelenek lesznek kivonni a forgalomból, ezért is sürgető a beszerzés megvalósítása.
Forrás:


