A szentendrei HÉV felújítása régóta húzódik, és bár a projekt most elindulni látszik, az nem biztos, hogy úgy valósul meg, ahogy azt az érintett települések korábban remélték.
A kormány a közbeszerzés megindítását „racionalizált műszaki tartalommal” hagyta jóvá, de az érintett települések polgármesterei szerint nem világos, pontosan milyen változtatásokat tartalmaz az új terv. Az eredeti cél – modern, akadálymentes vonal új szerelvényekkel és felújított állomásokkal – továbbra is fontos lenne, de a „racionalizálás” felborzolta a kedélyeket a helyi vezetők és a szakértők körében.
Három polgármester kért egyeztetést
Szentendre, Pomáz és Budakalász polgármesterei közös levélben fordultak Lázár János építési és közlekedési miniszterhez. Fülöp Zsolt, Leidinger István és Forián-Szabó Gergely azt szeretnék tisztázni, hogy mit takar pontosan a „racionalizálás”, és milyen változásokat hoz az eredeti, korábban velük is egyeztetett tervekkel szemben.
Az MTI-hez eljuttatott közleményük szerint „a rövid kormányhatározatból kiolvasható, hogy az önkormányzatokkal korábban egyeztetett beruházási programot és annak műszaki tartalmát ’racionalizálni’ kívánják”.
A polgármesterek azt írták, a határozat „mielőbbi, költséghatékony kivitelezésről” rendelkezik, de az sem forrást, sem felelőst, sem határidőt nem jelöl meg. A három település vezetője szerint az új, átdolgozott verzió véleményezésébe az önkormányzatokat is be kell vonni, hiszen az eredeti fejlesztési csomag a helyi igények alapján készült.
Vitézy szerint lebutított verzió készülhet
Az ügyben Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is megszólalt közösségi oldalán, aki szerint a kormány gyakorlatilag lebutítja a HÉV-felújítást. Úgy véli, a „racionalizálás” címén éppen azokat az elemeket vennék ki a projektből – például az akadálymentesítést, a P+R parkolókat és az állomások korszerűsítését –, amelyek valóban a mindennapi közlekedést javítanák.
A Mohácsi hídat is felhozta példaként, amely szerinte forgalmilag teljesen értelmetlen és pazarló méretezésű, mégis hatalmas összegeket emészt fel.
„A szentendrei HÉV-et egy nap 165-ször többen használják, mint a Mohácsi hidat. És Önök ötödannyit sem akarnak rá költeni, hanem helyette velem személyeskednek, hogy hogy mertem az ország egyik legforgalmasabb MÁV-vonalára egy korrekt, de visszafogott felújítási tervet csináltatni” – írta Vitézy.
Bejegyzésében emlékeztetett arra is, hogy a szentendrei HÉV-et naponta mintegy 116 ezren használják, mégis forráshiányra hivatkozva épp ebből a projektből vágnak vissza.
A kormány a költséghatékonyságra hivatkozott, Óbuda tiltakozik
Vitézy kijelentéseire Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára reagált, aki szerint Vitézy „fejben XXL-es HÉV-et épít, míg Lázár János a gyakorlatban L-es fejlesztést valósít meg”.
Úgy fogalmazott, hogy az eredeti, drágább tervekhez sosem volt meg a pénzügyi fedezet, ezért a módosítások a gazdasági realitásokhoz igazodnak. A 120 méteres helyett 110 méteres szerelvényeket szereznek be, így elkerülhető az állomások teljes átépítése és jelentős költségmegtakarítás érhető el.
A fővárosi oldalon Kiss László, Óbuda–Békásmegyer polgármestere viszont élesen bírálta a „racionalizált” HÉV-felújítást. Közösségi oldalán „örömmel vegyes döbbenettel” reagált a hírre, és kijelentette, hogy elfogadhatatlan, ha évekig tartó egyeztetések eredményei veszélybe kerülnek.
„(…) Amennyiben nem indulnak el az egyeztetések, jövő péntek azaz a november 14-én 10.00 órakor Kerületünk határánál a befelé jövő oldalon demonstráció keretében egy sávot lezárok a 11-es úton” – írta a III. kerület polgármestere.
Kiss hangsúlyozta, hogy az akadálymentesítés, a Tímár utcai szintbeli kereszteződés megépítése és a Szentendrei út csomópontjának rendezése továbbra is alapvető elvárás, és a kerület készen áll, hogy fellépjen a HÉV-felújítás átgondolatlan módosításai ellen.
Kiemelt kép: BKK
Forrás:


