Egy friss uniós jelentés szerint akár másfél hónapba is kerülhetne, mire a NATO szárazföldi erői elérnék a kelet-európai tagállamokat egy esetleges orosz támadás esetén. A kiszivárgott dokumentum rávilágít arra, hogy az európi infrastruktúra jelenleg messze nem alkalmas nagy katonai egységek gyors mozgatására.
Az Európai Bizottság számára készült friss jelentés arra figyelmeztet, hogy jelenleg akár negyvenöt napig eltarthatna, mire egy orosz támadás esetén a NATO szárazföldi erői a nyugat-európai kikötőkből eljutnának a keleti tagállamokba. Bár a dokumentum nem nevesíti Magyarországot, a vizsgált körülmények hazánk esetében is hasonlóak, írja a Világgazdaság.
A szakértők szerint már önmagában az is nehézség jelenthet, hogy mikor és milyen formában ismeri el politikai szinten a fenyegetést a NATO. A jelentés felidézi, hogy 2022-ben, az ukrajnai invázió előtt sem volt teljes egyetértés a tagállamok között arról, hogy Oroszország valóban cselekedni készül.
A NATO-tagállamok infrastruktúrája nem áll készen a mozgósításra
A legfőbb problémát viszont a rendkívül időigényes átcsoportosítás jelentheti. Európa közlekedési infrastruktúrája ugyanis nincs felkészítve a nagyobb katonai egységek gyors mozgatására. Több helyen nem elég erősek a hidak, egyes alagutak mérete túl kicsi, és a sokszor országonként is különböző vasúti rendszerek is komoly késéseket idézhetnek elő.
Alexander Sollfrank német altábornagy arra hívta fel a figyelmet, hogy a katonai mozgások alapvető feltétele a megfelelő infrastruktúra, ugyanis óriási mennyiségű személyi állományt és haditechnikát kellene mozgatni az Atlanti-óceánon túlról és Nyugat-Európából egyaránt.
Eltérő vasúthálózat, elavult közutak
A jelentés több olyan konkrét európai problémára is rámutat, amelyek különösen akadályozzák a gyors reakciót. A vasúthálózat több helyen egyáltalán nem alkalmas nehéz katonai rakomány biztonságos szállítására, például túl keskeny rakszelvények vagy kedvezőtlen pályadőlés miatt.
A balti államok eltérő nyomtávjai szintén gondot jelentenek, ezért Észtország, Lettország és Litvánia egy monumentális közös projekt keretében már javában dolgozik a hálózat összehangolásán. Az Ibériai-félszigeten ugyancsak külön vasúti rendszer működik, ami hasonló akadályokat jelent.
A közúti hálózat fejlesztése is elkerülhetetlen, különösen Németországban, amely földrajzi helyzete és az ott állomásozó amerikai katonák miatt központi szerepet játszik a tervekben.

Uniós szinten keresik a megoldást
Az uniós tagállamok több ezer fejlesztésre szoruló pontot azonosítottak az infrastruktúra vonatkozásában, melyek közül a brüsszeli szakértők mintegy ötszázat tartanak különösen fontosnak.
A közlekedés könnyítésére a „katonai Schengen” koncepcióját is vizsgálják, amely a határokon átívelő szállítás adminisztratív akadályait enyhítené. Jelenleg ugyanis gyakran előfordul, hogy ugyanazt a konvojt több országban teljesen eltérő követelményeknek megfelelően kell engedélyeztetni, ráadásul a dokumentumok digitalizálását a kibertámadásoktól való félelem miatt egyelőre nem tervezik.
A dokumentum ehhez kapcsolódóan egy korábbi esetre is kitér, amikor azért tartott a vártnál jóval hosszabb ideig francia harckocsik Romániába szállítása, mert a német hatóságok nem engedélyezték közúti továbbításukat. Emiatt jelentős kitérővel, tengeri és vasúti útvonalon kellett eljuttatni őket a megfelelő helyre.
Az elrettentés kulcsfontosságú
A folyamatok támogatására a kormányok egyre inkább vonnak be magáncégeket is. Németországban egy fegyveripari vállalat szolgáltató részlege például teljes körű támogatást nyújt a területen áthaladó katonai egységeknek.
Ennek ellenére a szakértők szerint a feladat továbbra is rendkívül összetett, mert hatalmas mennyiségű járművel és fegyverarzenállal kell számolni, ráadásul egyetlen könnyűhadosztály mozgatása is több ezer vasúti kocsit igényelhet.
A tervezést vezető tisztségviselők szerint mindez elsőre túlzónak tűnhet, de elengedhetetlen annak érdekében, hogy a NATO képes legyen valódi elrettentő erőt felmutatni. A jelentés záró gondolata szerint ugyanis csak abban az esetben hiteles a szövetség, ha a legrosszabb forgatókönyvre is kész tervekkel rendelkezik.
Forrás:


