• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerk Szerk · 2021.11.18.
· Belföld

Óriásberuházás formálhatja át a főváros közlekedését – új híd épül Budapesten

Viszonylag kevesen hallottak egy, még tervezés alatt álló fővárosi beruházásról, ami gyorsabbá és kiszámíthatóbbá teszi az agglomeráció és Budapest közötti vasúti közlekedést. Ez pedig a – kicsit suta és persze nem hivatalos nevén – ferencvárosi átemelő híd.

A koncepció megértéséhez kicsit távolabbról kell kezdenünk.

Jelenleg a hazánkon áthaladó (és persze a magyarországi) nyugat-kelet irányú vasúti teherforgalom kizárólag a fővároson keresztül, azon belül is az Összekötő vasúti hídon halad át, köszönhetően annak, hogy az elmúlt évtizedekben a fővárostól délre található átkelőket és azok vonalait nem fejlesztették (Baja), vagy ostoba, szakmaiatlan és rövidlátó módon meg is szüntették (Dunaföldvári híd).

Összekötő híd

Fotó: NIF Zrt.

Ennek jóvoltából természetesen a teljes magyarországi tranziforgalom Budapestre zúdul, ami különösen Ferencváros és Kelenföld között jelent súlyos logisztikai problémát (ezért vetődik fel rendszeresen a V0-s vasúti elkerülő megépítése). Mivel az utóbbi években rendkívül felértékelődött az agglomerációs személyforgalom, ezért a szűk kapacitást jelentő Összekötő híd, valamint a “déli körvasútnak” is nevezett vonal fejlesztésének és bővítésének átalakításának terve is középpontba került.

A fejlesztés részeként újjépül és bővül egy újabb hídpályával az Összekötő híd és ezért újítják fel (óriási költségen: közel 338 milliárdból) a Déli Körvasút.

Ennek a fejlesztésnek a része az úgynevezett ferencvárosi átemelő, aminek a tervezése most elkészült.

Megújult a Nyugati pályaudvar. Fotó: MÁV
Érdemes elolvasniA világ legjobb építészei versengenek a Nyugati pályaudvar felújításáért

De mit emel át?

A viszonylag kevesek által ismert beruházás jóvoltából az agglomerációból érkező és oda tartó szerelvények pontosabban tarthatják a menetrendjüket, ráadásul emellett csökken a zavarérzékenység, vagyis egy-egy baleset vagy időjárási probléma esetén is könnyebben tartható a menetrend.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint “hasonló jelentőségű vasúti projekt legalább száz éve nem volt Budapest területén”.

Az átemelő pontos kifejezés: ez lényegében egy vasúti híd, jelen esetben egyvágányú, amely főképp a személyszállító vonatok átemelésére szolgál, ezáltal nem kell megvárniuk a jóval lassabb és lassabban gyorsuló tehervonatok elhaladását. És fordítva is igaz: a gazdasági szempontból kulcsfontosságú teherforgalom is könnyebben tud haladni.

“Ha a vonatok keresztezik egymás útját, az egyiknek meg kell várnia, amíg a másik elhalad. Könnyű belátni, hogy a legnagyobb hátrányt a tehervonatok okozzák az elővárosi vonatok számára, hiszen ezek általában hosszabbak, és lényegesen nehezebben gyorsulnak a személyszállító vonatoknál. Ahogy a közúton, például az autópálya-csomópontokban az ilyen helyzetek vasúton is külön szintű keresztezéssel oldhatók meg, egy ilyen műtárgy igen jelentősen növeli az érintett szakaszok kapacitását”

– írja Vitézy, aki hozzátette: a hídon egy vágány fut majd, áthaladva öt vágány fölött. Utóbbiak részben a 150-es, kelebiai vasútvonal, részben Ferencváros úgynevezett személypályaudvari részének magasabb sorszámú, peron nélküli, valójában tehervonatok által használt (kelet-nyugati fekvésű) vágányai, részben pedig az úgynevezett nyugati rendező (észak-déli irányú) vágányai felől érkeznek.

Ferencvárosi átemelő

Fotó: NIF zrt.

Mindent összeköt az összekötő

A híd a jövőben a Buda felé Közvágóhíd állomásra, majd az Összekötő vasúti hídra fut, az ellenkező irányban pedig a szintén előkészítés alatt álló Népliget megállóhelyen keresztül részben Kőbánya–Kispest, illetve Ferihegy, részben az Élessarok (majd a külső körvasút, Pécel, Gyömrő) részben a Keleti pályaudvar felé.

Mint kiderült, a hídon mindkét irányú vonatközlekedés lebonyolítására lesz lehetőség, így nem csak az egyik irányú vonatok használhatják ki a keresztezésmentes kapcsolat előnyeit.

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

Látni fogjuk ám

A BFK vezérigazgatója szerint, bár az átemelés teljesen vasúti környezetben, egy teherpályaudvar területén épül majd, mégiscsak a főváros belső területéről van szó, a híd látszani fog a környező épületekből, a Könyves Károly körút egyes pontjairól is. Éppen ezért a tervezői oldal felé az volt az elvárás, hogy a híd esztétikus, a maga nemében harmonikus szerkezettel rendelkezzen.

“A helyi adottságokat, a végső vágányképet figyelembe véve egy aszimetrikus szerkezet tervei születtek meg, vagyis ott lesznek támasztópillérek, ahol hely lesz rájuk. A hosszabb szerkezet egy 213 méteres, háromtámaszú, alsópályás, a rövidebb pedig egy 81 méteres, kéttámaszú, szintén alsópályás, rácsostartós acélhíd. A rámpákkal, egyéb kiegészítő szerkezetekkel az egész műtárgy hossza 839 méter. A szerkezet típusának kiválasztásában, megjelenésének meghatározásában a hídász szakembereken kívül építészek, így Budapest főépítésze is részt vett.”

A tervezési közbeszerzést a Speciálterv Kft. és a Kontúr Csoport Kft. konzorciuma nyerte.

Érdemes elolvasniTöbb mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
agglomeráció Budapest Budapest Fejlesztési Központ közlekedés vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

  • A Margitsziget elfeledett története

  • Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

  • Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

  • Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

  • Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kapcsolódó cikkek

Business Yacht Day Balatonkenese
2025.05.16.

Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén


Olvasson tovább
homoki prérifű
2025.05.16.

Félsivataggá válhat Közép-Magyarország, trópusi és szubtrópusi növények jelennek meg


Olvasson tovább
Honvéd Főparancsnokság épülete Nemzeti Hauszmann Program szobrok szobor
2025.05.15.

Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete


Olvasson tovább
Taxi Budapest iránytaxi MÁV-vonatok
2025.05.13.

Megéri a volán mögé ülni? Ennyit keres egy taxis Budapesten


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4