• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2022.01.03.
· Belföld

Drasztikusan nőtt a vasúti átjárós balesetek száma 2021-ben

vonat

Fotó: MTI

Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A balesetek számának csökkenéséhez a közlekedési morál változása elengedhetetlen. A MÁV közleményében körültekintő közlekedésre kéri az autósokat és gyalogosokat.

2020-ban 62 útátjárós baleset történt, amely a tavalyi évben 24 esettel emelkedett.

A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárral kénytelen számolni.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza.

A gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni.

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják.

Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.

A hazai vasútbiztonság a régión, és szélesebb kitekintésben az Európai Unión belül is kedvező.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. 2021-ben útátjárós balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók – köztük mozdonyvezetők – egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben.

A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentése, és a figyelem felhívása céljából a közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével. Legfőbb cél a baleset-megelőzés: felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetek elkerülhetők lennének, ha a gyalogosok és a gépjárművezetők figyelmesen, kiemelt körültekintéssel, a közlekedési szabályok betartásával közelítenék meg a vasúti átjárókat.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!
  • Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!
  • A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!
  • A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
  • A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.

A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!

tapolcai baleset
Érdemes elolvasniGyásznapot tartanak vasárnap a tapolcai baleset áldozatira emlékezve
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
baleset statisztika vasúti közlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Új állatfajt azonosítottak Magyarországon: ennek nem fogsz örülni

Új állatfajt azonosítottak Magyarországon: ennek nem fogsz örülni

Tovább olvasok
A Mars belső magja valójában szilárd – új kutatás cáfolja a korábbi elméleteket

A Mars belső magja valójában szilárd – új kutatás cáfolja a korábbi elméleteket

Tovább olvasok
Meghalt egy daganatos beteg itthon úgy, hogy haláláig nem kapott kezelést

Meghalt egy daganatos beteg itthon úgy, hogy haláláig nem kapott kezelést

Tovább olvasok
A civilizáció kriptáját 85 éve zárták le, és csak 8113-ban lehet majd kinyitni

A civilizáció kriptáját 85 éve zárták le, és csak 8113-ban lehet majd kinyitni

Tovább olvasok
Régen minden jobb volt? A magyar munkások bérét is felemésztette a lakhatás múlt században?

Régen minden jobb volt? A magyar munkások bérét is felemésztette a lakhatás múlt században?

Tovább olvasok
<b>A legelső fekete lyukat fedezhették fel – ez a kulcs a világ létrejöttéhez?</b>

A legelső fekete lyukat fedezhették fel – ez a kulcs a világ létrejöttéhez?

Tovább olvasok
Orosz drónokra vadásznak a NATO repülőgépei Lengyelországban, a Baltikumban pedig már a repülők GPS-ét is fenyegeti Moszkva

Orosz drónokra vadásznak a NATO repülőgépei Lengyelországban, a Baltikumban pedig már a repülők GPS-ét is fenyegeti Moszkva

Tovább olvasok
Mire figyeljünk indulás előtt? Autópálya matrica ellenőrzés egyszerűen

Mire figyeljünk indulás előtt? Autópálya matrica ellenőrzés egyszerűen

Tovább olvasok
Hol találsz ma izgalmas állást? – Szolnoktól Kaposvárig

Hol találsz ma izgalmas állást? – Szolnoktól Kaposvárig

Tovább olvasok
A külföldi kaszinókban való játék kockázatai: Hogyan lehet elkerülni őket?

A külföldi kaszinókban való játék kockázatai: Hogyan lehet elkerülni őket?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4